• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5412 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۶ بهمن

تراز تجاري ۱۰ ماهه منتهي به دي امسال منفي ۳ ميليارد دلار شد

جهش صادرات دي ماه با صادرات گاز طبيعي مايع شده

جزييات آمار تجارت خارجي در ۱۰ماهه منتهي به دي ۱۴۰۱ اعلام شد. براساس داده‌هاي گمرك ايران صادرات غيرنفتي كشور در اين مدت به ۴۵ميليارد و ۳۰۰ميليون دلار و واردات كشور نيز به ۴۸ميليارد و ۳۰۰ميليون دلار رسيده است؛ بنابراين حجم كل تجارت خارجي كشور به رقم ۹۳ميليارد و ۶۰۰ميليون دلار رسيده است. تراز تجاري ۱۰ ماهه منتهي به دي امسال منفي ۳ميليارد دلار ثبت شده است. جزييات آمار تجارت در دي ماه نيز حكايت از جهش صادراتي نسبت به آذر ماه دارد. در دي ماه ۹ميليارد و ۶۰ميليون دلار صادرات و ۵ميليارد و ۶۹۱ميليون دلار واردات ثبت شده است؛ بنابراين تراز تجاري كشور در دي ماه مثبت ۳ميليارد و ۳۶۹ميليون دلار ثبت شده است.  مقايسه آمار تجارت خارجي كشور در دي ماه نسبت به ماه قبل از آن نشان از رشد ۱۳۳درصدي صادرات و رشد ۳،۶درصد واردات به لحاظ ارزشي دارد. روند ماهانه صادرات و واردات ايران از ابتداي سال نيز نشان مي‌دهد كه در سه ماهه فروردين، خرداد و دي تراز تجاري مثبت ثبت شده است. ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد كه افزايش صادرات گاز طبيعي مايع شده، موجب شد تا روند كاهشي صادرات معكوس و جهش صادراتي در اول زمستان ثبت شود.
بر اساس اعلام محمد رضواني‌فر، رييس كل گمرك ايران ميزان صادرات قطعي كالاهاي غيرنفتي كشور به استثناي نفت خام، نفت كوره و نفت سفيد و همچنين بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمداني و صادرات خدمات فني و مهندسي و برق در ۱۰ماهه منتهي به دي سال جاري، بالغ بر ۱۰۳ميليون تن و به ارزش ۴۵ميليارد و ۳۰۰ميليون دلار بوده كه اين ميزان صادرات غيرنفتي در مقايسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، افزايش ۲،۹۳ درصدي در وزن و ۱۷،۶درصدي در ارزش دلاري داشته است.
رييس كل گمرك ايران گفت: ميزان واردات كشور در اين مدت به ميزان ۳۱ميليون تن به ارزش ۴۸ميليارد و ۵۰۰ميليون دلار بوده است كه كاهش ۷،۰۶ درصدي در وزن و افزايش ۱۶،۸۶درصدي در ارزش را در مقايسه با مدت مشابه سال قبل نشان مي‌دهد. رضواني‌فر اظهار كرد: در اين مدت متوسط ارزش گمركي هر تن كالاي صادراتي از ۳۸۵دلار در ۱۰ماهه منتهي به دي سال گذشته به ۴۴۰دلار در ۱۰ماهه منتهي به دي سال جاري رسيده است كه نشانگر رشد ۱۴،۳۱درصدي است. وي درخصوص متوسط ارزش گمركي كالاي وارداتي گفت: متوسط ارزش گمركي هر تن كالاي وارداتي ۱۵۷۱دلار بوده كه نسبت به رقم ۱۲۴۹دلار در ۱۰ ماهه منتهي به دي سال گذشته ۲۵،۷۴درصد رشد داشته است.
وي اظهار كرد: عمده‌ترين كالاي صادراتي گاز طبيعي مايع شده به ارزش ۶ميليارد و ۸۰۰ميليون دلار بوده است كه سهمي بالغ بر ۱۵،۰۴درصد از كل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است. رييس كل گمرك ايران اعلام كرد: بزرگ‌ترين مقاصد صادراتي در اين مدت كشورهاي چين با ۱۲ميليارد و ۶۰۰ميليون دلار، عراق با ۸ميليارد و ۹۰۰ميليون دلار، تركيه با ۶ميليارد و ۶۰۰ميليون دلار، امارات متحده عربي با ۴ميليارد و ۸۰۰ميليون دلار و هند با ‏يك ميليارد و ۶۰۰ميليون دلار بوده است.
به گفته وي، اين پنج كشور، در مجموع سهمي در حدود ۷۳،۹۶ درصد از وزن و ۷۶،۳۰درصد از كل ارزش صادرات غيرنفتي كشور را به خود تخصيص داده‌اند. وي افزود: اقلام اساسي شامل ذرت، برنج، دانه سويا، گندم، روغن آفتابگردان، جو و كنجاله سويا در فهرست ۱۰قلم اول كالاهاي وارداتي كشور قرار گرفته‌اند و در مجموع از نظر وزني ۵۷،۰۶ درصد و از نظر ارزشي ۲۱،۲۰درصد از كل واردات كشور را به خود اختصاص داده‌اند. همچنين انواع گوشي‌هاي تلفن همراه در مجموع بالغ بر ۲ميليارد و ۲۸۰ميليون دلار، معادل ۴،۷۲ درصد از كل ارزش واردات كشور را به خود اختصاص داده است. رضواني‌فر اشاره كرد كه براساس گزارش‌هاي گمرك پنج كشور عمده طرف معامله واردات، كشورهاي امارات متحده عربي با ۱۵ميليارد دلار، چين با ۱۲ميليارد و ۷۰۰ميليون دلار، تركيه با ۵ميليارد و ۱۰۰ميليون دلار، هند با ۲ميليارد و ۴۰۰ميليون دلار و آلمان با يك ميليارد و ۵۰۰ميليون دلار بوده است. اين پنج كشور در مجموع از نظر وزني ۶۵.۱۹درصد و از نظر ارزشي ۷۵،۶۷ درصد از كل واردات كشور را به خود اختصاص داده‌اند. رييس كل گمرك ايران با تاكيد بر سياست گمرك در جهت روان‌سازي، تسهيل‌گري و حمايت ويژه از توسعه ترانزيت خارجي گفت: ترانزيت خارجي كشور طي
 ۱۰ ماهه منتهي به دي سال جاري  نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد ۷،۴۳درصدي بالغ بر ۱۱ميليون تن بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون