• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5413 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۸ بهمن

خبر

ترامپ: ظرف ۲۴ ساعت درگيري اوكراين را حل و فصل مي‌كنم!

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين امريكا گفته كه اگر هنوز رييس‌جمهوري امريكا بود، مي‌توانست ظرف ۲۴ ساعت درباره توقف درگيري‌هاي اوكراين مذاكره كند و استدلال كرد كه اگر پست خود را حفظ مي‌كرد، اين بحران هرگز رخ نمي‌داد. هفته‌نامه نيوزويك نوشت، دونالد ترامپ رييس‌جمهوري سابق امريكا گفته است: اگر هنوز رييس‌جمهوري امريكا بودم، جنگ روسيه و اوكراين هرگز اتفاق نمي‌افتاد، اما حالا هم اگر رييس‌جمهور شوم مي‌توانم براي پايان اين وضعيت وحشتناك مذاكره كنم و به سرعت و ظرف ۲۴ ساعت جنگ اوكراين را پايان دهم. وي همچنين خواستار پايان درگيري شده و هشدار داد، تصميم دولت جو بايدن رييس‌جمهوري امريكا در ارسال ۳۱ تانك آبرامز به اوكراين ممكن است باعث استقرار تسليحات اتمي روسيه شود. ترامپ بارها هشدار داده كه بحران اوكراين مي‌تواند به وقوع جنگ سوم جهاني منجر شود. روز چهارشنبه، دولت واشنگتن اعلام كرد كه امريكا قرار است ۳۱ تانك آبرامز را به اوكراين ارسال كند. مقام‌هاي امريكايي گفته‌اند كه ارسال اين تانك‌ها به اوكراين و آموزش نحوه استفاده از آنها چندين ماه به طول مي‌انجامد.


تركيه: احياي گفت‌وگو با سوئد  و فنلاند «بي‌معني» است

چاووش‌اوغلو گفته ازسرگيري گفت‌وگوهاي سه‌جانبه با سوئد و فنلاند براي عضويت آنها در ناتو پس از اعتراضات ماه جاري ميلادي در استكهلم بي‌معناست. به گزارش خبرگزاري رويترز، مولود چاووش‌اغلو وزير خارجه تركيه در يك نشست خبري گفت: هيچ پيشنهادي براي ارزيابي عضويت سوئد و فنلاند به صورت جداگانه در ناتو وجود ندارد. اولف كريسترسن، نخست‌وزير سوئد گفته كه پس از تعليق نامحدود مذاكرات سه‌جانبه با سوئد و فنلاند بابت عضويت اين دو كشور در ناتو، حالا استكهلم مي‌خواهد مذاكرات را با تركيه ازسر بگيرد. 

احتمال سفر بايدن به اروپا

بايدن شايد ماه آتي ميلادي و با هدف نشان دادن حمايت از اوكراين در نخستين سالگرد حمله روسيه، به كي‌يف سفر كند. به گزارش ايسنا، شبكه خبري ان.‌بي.سي از قول سه تن از مقام‌هاي كاخ سفيد گزارش كرد سفر جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا به كي‌يف در حال بررسي است و چندين كشور ازجمله لهستان به عنوان همسايه غربي اوكراين براي سفر بايدن درنظر گرفته شده است. يكي از سخنگوهاي شوراي امنيت ملي امريكا به نيويورك پست گفت: ما در حال حاضر هيچ برنامه سفري براي سالگرد حمله روسيه به اوكراين براي بايدن نداريم. سفر بايدن در حال بررسي است. حمله روسيه به اوكراين در ۲۴ فوريه ۲۰۲۲ بزرگ‌ترين درگيري اروپا از پايان جنگ دوم جهاني محسوب مي‌شود. درحالي كه تعداد دقيق سربازان كشته و زخمي در اين درگيري مشخص نيست، ده‌ها هزار سرباز از هر دو طرف درگيري كشته و ميليون‌ها اوكرايني نيز به دليل اين درگيري، آواره شده‌اند. بايدن يك ماه پس از آغاز درگيري اوكراين، سفري شتاب‌زده به لهستان داشت و در آن زمان گفته بود، مي‌خواهد شخصا به اوكراين برود؛ اما اجازه ندارد. وي همچنين از زمان شركت در نشست ناتو در مادريد، اسپانيا در ژوئن گذشته ميلادي به اروپا نرفته اگرچه در سپتامبر ۲۰۲۲ براي شركت در مراسم تدفين ملكه اليزابت دوم به انگليس رفت. امريكا و متحدان ناتو حامي جدي اوكراين از آغاز جنگ هستند و تحريم‌هايي جدي و شديدي عليه روسيه وضع كرده و تاكنون ميلياردها دلار كمك نظامي و مالي به اوكراين داشته‌اند. 

مشاور السوداني: عراق به دنبال خريد جنگنده‌هاي «رافال» است

مشاور نخست‌وزير عراق ضمن «خوب و موثر» توصيف كردن روابط ايران و عراق گفت كه بغداد به دنبال خريد جنگنده‌هاي فرانسوي «رافال» است. «حسين علاوي» مشاور نخست‌وزير عراق با بيان اينكه عراق درصدد خريد جنگنده‌هاي فرانسوي «رافال» است، تاكيد كرد كه اين كشور همچنان به برق وارداتي از ايران نياز دارد. حسين علاوي، روز جمعه، در گفت‌وگو با شبكه «رووداو» در اين باره اظهار داشت كه «محمد شياع السوداني» نخست‌وزير عراق قصد دارد «ناوگان هوايي اين كشور را از طريق خريد جنگنده‌هاي پيشرفته رافال توسعه دهد، باتوجه به تغيير در توانايي مالي عراق و نياز نظامي اين كشور به اين جنگنده‌ها براي تعقيب و گريز عناصر باقي‌مانده داعش در مناطق باز و زمين‌هاي كشاورزي.» مشاور نخست‌وزير عراق در بخش يگري از سخنانش اضافه كرد كرد كه السوداني «در پي استفاده از وزنه روابط عراق-ايران-عربستان سعودي براي انتقال روابط با تهران و رياض به سوي يك گفت‌وگوي جديد و مكمل گفت‌وگوهاي پيشين و همچنين انتقال از روند امنيتي به فرآيند سياسي است.» به گفته علاوي، نخست‌وزير عراق بر اين باور است كه فرآيند ثبات در منطقه با پايان خصومت‌ و حركت به سمت همكاري و مشاركت كشورهاي منطقه آغاز مي‌شود. او همچنين تاكيد كرد كه عراق با وجود امضاي توافق‌هاي اقتصادي با فرانسه در زمينه‌هاي مختلف، همچنان به برق وارداتي از ايران نيازمند است. علاوي در اين خصوص گفت: «ما به برق وارداتي نياز داريم تا در تامين برق برخي استان‌ها ثبات ايجاد كنيم.» مشاور نخست‌وزير عراق در عين حال با تاكيد بر اينكه روابط عراق و كشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس به ‌ويژه عربستان سعودي «موثر» است، روابط ايران و عراق را نيز «خوب و اثرگذار» توصيف كرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون