• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5413 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۸ بهمن

فروش 5 هزار یورو در صرافی‌ها از امروز

لطفا درباره «اختیارات ویژه» بانک مرکزی شفاف‌سازی کنید

 بانک مرکزی اعلام کرد که از امروز  علاوه بر صرافی‌های مجاز، شعب منتخب بانک‌های ملي ايران، ملت، تجارت، سپه و صادرات ایران نسبت به فروش ارز در سرفصل تامین نیازهای ضروری در سقف معادل 5هزار یورو اقدام خواهند کرد. در چهار روز گذشته بعد از اظهارات اخیر ريیس کل بانک مرکزی درباره بازار ارز، اندکی قیمت‌ها ریزشی شده اما طی 24 ساعت گذشته و زمانی که اصلا بازار ارز تعطیل بوده کانال‌های فردایی دست به نرخ گذاری زده‌اند و حتی نرخ فروش دلار را تا سطح 45 هزار تومان قبلی بالا بردند.  همزمان ريیس کل بانک مرکزی با اشاره به شروع معاملات ارز در صرافی‌ها عنوان کرده که: «بانک مرکزی به مداخله خود در بازار ارز ادامه می‌دهد.» او افزوده است «ما یک روز خوب، یک روز معمولی و یک روز ناپایدار را در عملیات احیای ثبات قیمت ارز گذراندیم. در فرصت آخر هفته، تیم بانک مرکزی با بررسی عوامل و رفع اشکالات به مداخله و نرخ سازی خود ادامه خواهد داد.» روابط عمومی بانک مرکزی عنوان کرده که فرزین این موضوع را در گزارشی عنوان کرده اما مشخص نیست این گزارش به چه نهاد یا شخصی ارايه شده است. البته شامگاه چهارشنبه بانک مرکزی اختیارات ویژه ای برای حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم دریافت کرد که این «اختیارات ویژه» نیز مبهم مانده و مشخص نیست که قرار است طی چه روالی و با چه رویکردی این اختیارات اعمال شود. به هر حال بانک مرکزی مسوول حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم است و این موضوع در اساسنامه این بانک نیز قید شده. به نظر می‌رسد روابط عمومی بانک مرکزی درباره این «اختیارات» نیز باید شفاف‌سازی کند تا رسانه‌ها هم در جریان باشند و البته فعالان اقتصادی نیز براساس این اختیارات چشم‌انداز آینده کسب‌وکار خود را مشخص کنند.  اما در هر صورت بانک مرکزی، در راستای تسهیل تامین تقاضای ارز به‌صورت اسکناس در سرفصل «تامین نیازهای ضروری (کد 56)»، شعب منتخب بانک‌های فوق با شرایط زیر نسبت به به فروش ارز به صورت اسکناس اقدام می‌کنند.
1- فروش ارز (اسکناس) به متقاضیان، حداکثر به مبلغ 5 هزار یورو یا معادل آن به دلار به نرخ  اعلامی در پایگاه مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران به نشانی www.ice.ir تحت عنوان «آخرین نرخ» مجاز است.
2- فروش ارز به‌صورت اسکناس در سرفصل «تامین نیازهای ضروری (کد 56)» صرفا به اشخاص حقیقی ایرانی بالای 18 سال و اشخاص حقوقی مقیم (به استثنای بانک‌ها و صرافی‌ها) امکان‌پذیر است.
3- تامين ارز از محل منابع داخلي آن بانک، بازار متشکل معاملات ارزي و اسکناس خريداري شده بابت «تامین نیازهای ضروری (کد 56)» مجاز است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون