• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5414 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۹ بهمن

پول بدهيد سفير شويد

چگونه در ايالات متحده ثروتمندان با كمك‌هاي مالي گسترده به كمپين‌هاي انتخاباتي يكي از دو حزب دموكرات يا جمهوري‌خواه، مسووليت سفارتخانه امريكا در يك كشور را دراختيار مي‌گيرند

ترجمه: ستاره سعيدي 

آيا مي‌خواهيد سفير ايالات متحده شويد؟ به‌ طور كلي، دو راه براي انجام اين كار وجود دارد؛ اولين راه اين است كه با ورود به حوزه سياست يا ديپلماسي براي خود شغلي دست و پا كنيد و تجربيات زيادي در رابطه با امور خارجي به دست آوريد. دومين راه داشتن پول است. پول خيلي خيلي زياد. نامزدي براي رياست‌جمهوري در ايالات متحده واقعا پرهزينه است و نامزدهاي رياست‌جمهوري در هر دو حزب دموكرات و جمهوري‌خواه براي سرمايه‌گذاري در كمپين‌هايي كه روز به روز بيشتر مي‌شود به دستگاه‌هاي جمع‌آوري كمك‌هاي مالي عظيم نياز دارند. الگويي در دولت‌هاي جمهوري‌خواه و دموكرات مدرن پديدار شده كه در آن روساي جمهور از اهداكنندگان كمپين يا «واسطه‌هايي» كه مستقيما صدها هزار يا حتي ميليون‌ها دلار براي نامزد پيروز رياست‌جمهوري در ازاي پست‌هاي سفيري در ساير كشورها جمع‌آوري مي‌كنند استفاده مي‌كنند. 

به گزارش فارن پاليسي، دولت‌هاي دموكرات و جمهوري‌خواه هر دو استدلال مي‌كنند كه اين سفراي كمك‌كننده به كمپين‌هاي انتخاباتي نامزد برنده انتخابات رياست‌جمهوري حتي اگر خارج از حوزه سياست خارجي باشند مهارت‌ها و تجربه‌هاي لازم را از طريق كارشان در امور بشردوستانه، مالي، تجاري، سياسي يا ساير مسيرهاي شغلي دراختيار دارند و به اصطلاح براي پذيرش مسووليت سفارتخانه‌هاي امريكا در ساير كشورها شايسته هستند. منتقدان اين حركت، از جمله ديپلمات‌هاي ارشد مي‌گويند كه اين كار نوعي فساد با پوششي جذاب است. جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده، علي‌رغم تلاش حداقل يكي از نامزدهاي دموكرات براي رياست‌جمهوري در چرخه مبارزات انتخاباتي 2020 براي ممنوع كردن اين رويه، به روند استفاده از كمك‌كنندگان مالي كلان سياسي براي پست‌هاي سفارت، البته به ميزان كمتري نسبت به دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق امريكا ادامه داده است. 
در مجموع حدود 44درصد از سفيران ترامپ منصوبان سياسي بودند كه بسياري از آنها اهداكنندگان به كمپين تبليغاتي او بودند، در مقايسه با حدود 31درصد در زمان باراك اوباما و 32درصد در زمان جورج دبليو بوش. جو بايدن گفته است كه تعداد سفيران منصوب سياسي را در حدود 30درصد از كل سفراي تعيين شده در دولتش باقي خواهد گذاشت. 
اين اقدام روساي جمهور اعم از دموكرات و جمهوري‌خواه اغلب منبع اصطكاك و اختلاف در داخل ايالات متحده است. در وزارت امور خارجه، جايي كه ديپلمات‌هاي حرفه‌اي كه دهه‌ها روي سياست خارجي كار كرده‌اند، از اعزام به ماموريت‌هاي مهم در جامه سفير باز مي‌مانند تا راه براي واگذاري امور اين قبيل سفارتخانه‌ها به يك كارآفرين در كار توليد كيف دستي، يك تهيه‌كننده سريال، يك صاحب نمايندگي خودرو كه به كمپين انتخاباتي آقاي رييس‌جمهور كمك كرده، باز نگه داشته شود.
همان‌طور كه حتي ناراضي‌ترين ديپلمات حرفه‌اي احتمالا به شما مي‌گويد هيچ پاسخ روشني در مورد اينكه آيا سفيران منصوب به دليل ملاحظه‌هاي سياسي يا سفيران برآمده از وزارت خارجه در شغل خود بهتر عمل مي‌كنند، وجود ندارد. 
برخي از سفيران سياسي درنهايت بسيار كارآمد هستند و حتي از سوي دولت‌هاي خارجي به دليل روابط نزديك‌شان با كاخ سفيد و ارتباطات سياسي كه تعداد كمي از سفيران حرفه‌اي وزارت امور خارجه مي‌توانند ارايه دهند، به دنبال آنها هستند. در مقايسه، برخي از ديپلمات‌هاي حرفه‌اي علي‌رغم دهه‌ها تجربه‌ نمي‌توانند به جايگاه‌هاي ارشد مدنظر دست يابند و در پست‌هاي سفارت پايين‌تر دست و پا مي‌زنند. اما اعطاي پست‌هاي سفير به كمك‌كنندگان بزرگ به كمپين‌هاي انتخاباتي، رويه‌اي است كه در هيچ‌يك از دولت‌هاي غربي باب نيست لذا اين اقدام امريكا بيشتر مورد رصد قرار مي‌گيرد. 
سفراي سياسي معمولا براي كشورهاي اروپاي غربي، امريكاي جنوبي و كشورهاي حوزه كاراييب ماموريت‌هاي سفيري بلندپايه دريافت مي‌كنند، درحالي كه ديپلمات‌هاي حرفه‌اي اغلب در كشورهاي جنوب صحراي آفريقا، خاورميانه يا آسياي مركزي به عنوان سفير مشغول به كار مي‌شوند.
 اين وضع براي سفراي كشورهاي متحد امريكا كه براي انجام ماموريت به اين كشور اعزام مي‌شوند بسيار متفاوت است. به عنوان نمونه، سفير لندن در واشنگتن كه يكي از مهم‌ترين مناصب ديپلماتيك به حساب مي‌آيد كارن پيرس است كه بيش از چهار دهه را در دستگاه ديپلماسي بريتانيا گذرانده و قبلا به عنوان سفير بريتانيا در سازمان ملل متحد و نماينده بريتانيا در امور افغانستان و پاكستان خدمت كرده است. اين در حالي است كه پست سفير ايالات متحده در بريتانيا همواره توسط بانكداران يا سرمايه‌گذاران، مديران شركت‌هاي نفتي، صاحبان نمايندگي‌هاي خودرو و افرادي با سابقه‌هاي حرفه‌اي از اين جنس اشغال شده است. ايالات متحده تا به حال تنها يك ديپلمات حرفه‌اي به عنوان سفير تمام عيار در بريتانيا داشته است: ريموند سيتز كه از سال 1991 تا 1994 در اين سمت خدمت كرده است.
فارين پاليسي نگاهي به پنج كشوري انداخته كه در آنها كمك‌كنندگان اصلي به كمپين جو بايدن به عنوان سفيران انتخاب شدند: 

سوييس 419200 دلار
براساس گزارش‌هاي خبري و داده‌هاي كمك‌هاي تبليغاتي، اسكات ميلر، سفير بايدن در سوييس و همسرش، 365000 دلار به كمپين دريافت كمك‌هاي مالي براي انتخاب بايدن در سال 2020 كمك كردند و خود ميلر نيز بين سال‌هاي 2017 تا 2020 در مجموع 54200 دلار به‌ طور مستقيم به كمپين دموكرات‌ها و بايدن پرداخت كرد. در مجموع، ميلر و همسرش از سال 2010 حدود 3.6 ميليون دلار به نامزدهاي دموكرات و برنامه‌هاي اين حزب كمك كرده‌اند. ميلر و همسرش در سال 2016، حدود 1.1 ميليون دلار به كمپين هيلاري كلينتون، نامزد دموكرات رقابت‌هاي رياست‌جمهوري وقت، كمك كردند. ميلر در دسامبر 2021 به عنوان سفير بايدن تاييد شد. سخنگوي كاخ سفيد از اقدام‌هاي ميلر در حمايت از حقوق همجنس‌گراها و فعاليت‌هاي حقوق بشري او به عنوان عاملي در نامزدي وي به عنوان سفير نام برد.

بريتانيا 656980 دلار
جو بايدن از يك اهداكننده قديمي دموكرات و سفير سابق ايالات متحده در فرانسه، جين هارتلي، به عنوان سفير ايالات متحده در بريتانيا استفاده كرد. براساس داده‌هاي اطلاعاتي، هارتلي در طول دوره‌هاي انتخاباتي ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، ۶۴۵۷۸۰ دلار به دموكرات‌ها و در همان بازه زماني ۱۱۲۰۰ دلار به ‌طور خاص به بايدن كمك كرد. اما اين عدد به‌ طور كامل ميزان پولي كه هارتلي براي دموكرات‌ها فرستاده يا جمع كرده را نشان نمي‌دهد. او بين سال‌هاي 2007 تا 2012، زماني كه بايدن معاون رييس‌جمهور بود، حدود 2.2 ميليون دلار براي مبارزات انتخاباتي اوباما جمع‌آوري كرد. هارتلي يكي از معدود سفيران منصوب سياسي در دولت بايدن است كه تجربه قبلي در يك پست ديپلماتيك ارشد را دارد و به همين دليل سخنگوي كاخ سفيد در دفاع از تصميم بايدن براي معرفي او براي اين پست در لندن به آن اشاره كرد. هارتلي -كه در طول دوران حرفه‌اي خود براي حزب دموكرات، در شركت‌هاي مادر و شركت‌هاي مشاوره كار مي‌كرد- از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ به عنوان سفير اوباما در فرانسه و موناكو خدمت كرد.

كانادا 514378 دلار
ديويد كوهن، يكي از مديران ارشد سابق Comcast و لابي‌گر، يكي از بازيگران قديمي صحنه‌هاي سياسي و بشردوستانه فيلادلفيا بود. در دوره‌هاي انتخاباتي 2017 تا 2020، او 514378 دلار به دموكرات‌ها و بايدن كمك كرد. با اين حال، اين عدد كف كمك‌هايش است نه سقف آن، زيرا كوهن به عنوان يكي از 800 «كمك‌كننده» برتر براي كمپين انتخاباتي بايدن در سال 2020 فهرست شده است، فهرستي از افرادي كه به جمع‌آوري حداقل 100000 دلار براي مبارزات انتخاباتي رياست‌جمهوري كمك كردند، اما مشخص نيست كه چگونه كوهن پول بيشتري به كمپين بايدن رسانده است. 

كنيا 917599 دلار
مگ ويتمن -يكي از مديران ارشد تجاري سابق كه زماني در مجله فوربس به عنوان يكي از 100 زن قدرتمند جهان معرفي شد- در حال حاضر به عنوان سفير بايدن در كنيا، يكي از قدرتمندترين كشورهاي آفريقايي از نظر اقتصادي و ديپلماتيك، فعاليت مي‌كند. ويتمن، مديرعامل سابق eBay و Hewlett-Packard، قبلا يك اهدا كننده به كمپين‌هاي جمهوري‌خواه بود و در سال 2010 به عنوان نامزد جمهوري‌خواه براي فرمانداري كاليفرنيا نامزد شد، اما پس از انكار ترامپ و صعود او به صدر حزب جمهوري‌خواه، به حمايت از دموكرات‌ها روي آورد. ويتمن در سال 2020 مبلغ 500000 دلار به صندوق پيروزي بايدن كمك كرد و به‌ طور جداگانه 417، 599 دلار به ‌طور مستقيم به دموكرات‌ها و بايدن در چرخه انتخابات 2020-2017 اهدا كرد. سخنگوي كاخ سفيد گفت كه براي كوهن در كانادا و ويتمن در كنيا، با توجه به تجربه آنها در تجارت و توانايي آنها براي پيشبرد منافع اقتصادي ايالات‌متحده در خارج از كشور فرصت‌هاي قابل توجهي وجود دارد. 

آرژانتين 148630 دلار
جو بايدن، مارك استنلي، وكيل برجسته دالاس را به عنوان سفير خود در بوئنوس‌آيرس انتخاب كرد. به گزارش دالاس مورنينگ نيوز، استنلي و همسرش، وندي، در دو دهه گذشته حداقل 1.5 ميليون دلار به پروژه‌هاي دموكرات‌ها كمك كرده‌اند. استنلي همچنين شاخه‌اي از كمپين 2020 بايدن به نام وكلاي بايدن را رهبري كرد كه به سازماندهي وكلايي براي اهداي خدمات حقوقي به ستاد انتخاباتي رييس‌جمهور كمك كرد. در طول بازه زماني 2017 تا 2020، استنلي مستقيما 148630 دلار به حزب دموكرات اهدا كرد. سخنگوي كاخ سفيد از استنلي به عنوان منتخب بايدن براي سفارت در آرژانتين به دليل حرفه او به عنوان يك وكيل برجسته و مدافع منافع يهوديان دفاع كرد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون