• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5414 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۹ بهمن

منتقدان جيمز كامرون را به خاطر «آواتار... » بيش از پيش ستوده‌اند

گشت‌وگذار در جهاني خيره‌كننده

گروه هنر و ادبيات | پس از اكران هر فيلمي در سينماها، يكي از بخش‌هاي جذاب نظر منتقدان و كارشناسان سينمايي درباره آن اثر است. اين بخش آنقدر حساس و در مواقعي تاثيرگذار است كه باعث استرس فيلمسازها مي‌شود كه نكند نظرات مخالف‌شان روي جلب مخاطب تاثير بگذارد. حالا مدتي است انتظارها به سر رسيده و قسمت دوم فيلم «آواتار» با نام «آواتار: راه آب» (Avatar: The Way of Water) به كارگرداني و نويسندگي جيمز كامرون در سينماهاي جهان منتشر شده است. اين دنباله‌اي بسيار موردانتظار براي فيلم اول است كه محصول سال ۲۰۰۹ ميلادي است. 
قبل از اكران جهاني فيلم، اولين واكنش تحسين‌برانگيز از سوي گيرمو دل‌تورو، كارگردان برنده جايزه اسكار اعلام شد كه در حساب توييتر خود نوشت: «دنباله آواتار يك دستاورد خيره‌كننده است و اين فيلم پر از مناظر باشكوه در مقياس حماسي است و هنر استادي جيمز كامرون در اوج خود قرار دارد.»
يكي از منابع خبري با انم گيمفا به نقل از برندون ديويس منتقد سينما نوشته: فيلم «آواتار ۲» جشنواره‌اي بي‌پايان از جلوه‌هاي زيباست. داستان آن نيز نسبت به فيلم اول، پيچيده‌تر و بهتر است. كاراكترها رشد بيشتري پيدا كرده‌اند و بيشتر به احساسات آنها پرداخته شده است. با وجود اينكه فيلم بيش از سه ساعت است اما هم رضايت‌بخش و هم لذت‌بخش است. مطمئنا پس از تماشاي آن، تشنه تماشاي فيلم‌هاي بعدي خواهيد بود.
همين منبع به نقل از منتقدي با نام پري نميرف نوشته: «فيلم «آواتار: راه آب» فوق‌العاده است. مطمئن بودم كه جيمز كامرون سطح جلوه‌هاي ويژه را بالاتر مي‌برد، اما جلوه‌هاي بصري اين فيلم شگفت‌انگيز هستند. صحنه‌ها يكي پس از ديگري فوق‌العاده زيبا هستند. اين در حالي است كه اين جلوه‌هاي خارق‌العاده، همه در خدمت توسعه شخصيت‌ها و جهان‌سازي استفاده شده‌اند. داستان فيلم به موضوعات بسيار زيادي همچون خانواده و جامعه مي‌پردازد و تماشاي دوباره آن مي‌تواند جزييات بيشتري را براي شما آشكار كند. بازيگران قبلي و همچنين بازيگران تازه همگي فوق‌العاده بودند.»
جيك همياتون يكي ديگر از منتقدان سينما گفته: «به عنوان كسي كه قسمت اول را دوست داشتم اما عاشق آن نبودم، «آواتار، راه آب» يك پيشرفت بزرگ نسبت به قسمت اول در جلوه‌هاي ويژه، داستان‌سرايي و عملكرد بوده است. قسمت دوم فك من را در تمام مدت فيلم به زمين انداخت. جيمز كامرون خداي ساخت دنباله‌ها -ادامه هر سري- است.»
كارا وارنر، منتقد ديگر مي‌گويد: «من اميد و انتظار بسيار زيادي براي فيلم «آواتار: راه آب» داشتم و بايد بگويم كه كاملا انتظاراتم را برآورده كرده است. فيلم اندكي طولاني است اما مطمئنا با جلوه‌هاي خيره‌كننده و كاراكترهاي جذابش شما را سرگرم مي‌كند.» جاش هورويتز، نويسنده MTV گفته است كه آقاي جيمز كامرون كارگردان اين فيلم يك‌بار ديگر نشان داد يك فيلم را چگونه بايد ساخت. فيلم آواتار: راه آب هم احساسي است، هم حماسي و بهترين فيلمي كه مي‌توان ساخت.  از آنجايي كه هنوز اين فيلم به ايران نرسيده، منتقدان و نويسندگان ايراني درباره اين فيلم نظرات زيادي منتشر نكرده‌اند؛ اما حسين معززي‌نيا از منتقدان ايراني كه توانسته اين فيلم را ببيند، در حساب شخصي خود با عنوان «خانم‌ها و آقايان به سينما خوش آمديد» درباره اين فيلم نوشته: «تماشاي آواتار: آيين آب در خانه هيچ لطفي نخواهد داشت و تماشاگران هم اين را خوب فهميده‌اند و با استقبال از فيلم كمك مي‌كنند، سينما زنده بماند.»
در بخش‌هايي از تحليل اين كارشناس آمده: «به گمانم دغدغه كامرون در آواتارهايش ساختن يك دنياي خيره‌كننده است. دنيايي كه پيشاپيش، قبل از اينكه مسير دراماتيك پيدا كند، خارق‌العاده است. كامرون روي طراحي جزييات هر تكه‌ از اين دنيا حساسيتي غيرعادي و كم‌سابقه به خرج مي‌دهد و مي‌خواهد مثل يك پيكرتراش همه ريزه‌كاري‌ها را كنترل كند. آواتار: آيين آب يك فيلم «تماشايي» است. فيلمي است براي اثبات اينكه جادوي سينما منحصر‌به‌فرد است، مي‌تواند دنياهايي خلق كند كه در هيچ مديوم ديگري قابل‌ عرضه نيست. بنابراين از يك جهت فيلمي است درباره خود سينما. فيلمي است براي ايمان آوردن دوباره به پديده‌اي كه مي‌تواند قصه‌اي بسيار عجيب درباره رابطه مردم ساكن سياره پاندورا با حيوانات زير آب را چنان درخشان تجسم ببخشد كه چاره‌اي جز باوركردنش نداشته باشي. مساله فراتر از باور كردن و باورنكردن است؛ وقتي چنين دنياي بديع و خيره‌كننده‌اي چشم و گوشت را در بر گرفته، خواه‌ناخواه از اين گشت و گذار لذت مي‌بري. حيرت‌زده تماشايش مي‌كني.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون