• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5417 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۲ بهمن

جنگ پهپادها ميان ايران و بازيگران منطقه‌اي

رسانه‌هاي اسراييلي مي‌گويند تهران حمله اخير به يك مجتمع نظامي در اصفهان را بي‌پاسخ نخواهد گذاشت

روزنامه اسراييلي جورزاليم پست در نوشتاري كوتاه به بررسي عمليات عليه يكي از مجتمع‌هاي نظامي ايران در اصفهان پرداخته و به‌رغم آنكه جمهوري اسلامي ايران از استفاده عامل يا عوامل حمله از ريزپرندگان سخن گفته، ادعا كرده كه به احتمال بسيار قوي پاي پهپادها در ميان بوده است. به گزارش اعتمادآنلاين، در بخشي از اين گزارش به سابقه جنگ پهپادها در منطقه اشاره شده و آمده است. 
هواپيماهاي بدون سرنشين براي چندين دهه در جنگ مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اسراييل در دهه 1980 پيشگام استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين بود. در آن روزها از هواپيماهاي بدون سرنشين براي نظارت استفاده مي‌شد و آنها وسايل نقليه بدون سرنشين يا هدايت‌شونده از راه دور بودند كه به كشورها امكان مي‌داد بدون خطر كردن خلبانان ببينند در ميدان جنگ چه اتفاقي مي‌افتد.
پهپادها از آن زمان توسعه زيادي پيدا كرده‌اند و به انواع مختلفي تقسيم شده‌اند. اين بدان معناست كه پهپادهاي بزرگي مانند گلوبال هاوك ايالات متحده وجود دارند كه مي‌توانند هزاران مايل در ارتفاعات بالا پرواز كنند همزمان ميكرو پهپادهاي قابل استفاده توسط سربازان در ميدان جنگ وجود دارد كه زمان پرواز نيم ساعت و برد كوتاهي دارند.
پيشرفت عمده در دهه‌هاي گذشته اين بوده است كه كشورهايي مانند ايران و چين وارد تجارت هواپيماهاي بدون سرنشين شده‌اند. در حالي كه اسراييل و ايالات متحده قبلا بر بازارهاي جهاني هواپيماهاي بدون سرنشين تسلط داشتند امروزه بسياري از كشورها در حال ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين هستند.
حالا اتفاقي كه افتاده اين است كه برنامه هواپيماهاي بدون سرنشين ايران بيشتر بر پهپادهاي كاميكازه تمركز دارد. پهپادهايي كه ماموريت‌هاي يك‌طرفه را انجام مي‌دهند و خود پهپاد اسلحه آن است و گفته مي‌شود كه روسيه از اين پهپادها در جنگ اوكراين استفاده مي‌كند. به ادعاي منابع غربي، روسيه پهپادهاي شاهد ايراني را وارد كرده و از آنها براي هدف قرار دادن اوكرايني‌ها استفاده كرده است كه بيشتر به غيرنظاميان آسيب مي‌رساند. اين امر به تقويت اتحاد روسيه و ايران منتهي شده و اين نگراني را ايجاد كرده كه ايران ممكن است در ازاي اين پهپادها فناوري ديگري از مسكو دريافت كند. اين همكاري مي‌تواند برنامه موشكي و هسته‌اي ايران را تقويت كند.
جورزاليم پست در ادامه ادعا مي‌كند كه اسراييل كه سال‌هاست با تهديدات ايران مواجه بوده، اكنون نگراني‌هاي خود را معتبر يافته و امروز كشورهاي ديگر مي‌دانند كه تهديد هواپيماهاي بدون سرنشين ايران مهم است. پهپادها اكنون كشتي‌ها را در خليج عمان، عربستان سعودي و خليج فارس و اسراييل و همچنين نيروهاي امريكايي در سوريه تهديد مي‌كنند. اخيرا پهپادها در سوريه يك پادگان امريكايي را هدف قرار دادند كه احتمالا گروه‌هاي طرفدار ايران پشت اين حمله بوده‌اند.
ادعاهايي مبني بر استفاده از پهپاد در ايران براي حمله به اصفهان نشان مي‌دهد كه در حال حاضر از پهپادها در همه جاي منطقه استفاده مي‌شود و در يك حادثه نادر، ممكن است از پهپادها براي هدف قرار دادن كارخانه مهمات مرتبط با جنگ‌هاي پهپادي ايران استفاده شود. اين بدان معناست كه ما در حال رسيدن به دوراني هستيم كه كشورها از پهپادها عليه پهپادها استفاده مي‌كنند، جايي كه جنگ‌هاي پهپادي شامل نبرد هواپيماهاي بدون سرنشين در برابر هواپيماهاي بدون سرنشين مي‌شود. در چنين شرايطي هر طرفي سعي مي‌كند از اين فناوري و توانايي در جنگ‌هاي منحصر به فرد استفاده كند.
در گذشته رسانه‌هاي طرفدار جمهوري اسلامي ايران، آذربايجان را به ميزباني اسراييلي‌ها و تهديدي براي ايران به دليل نزديكي جغرافيايي آذربايجان متهم كرده بودند. اين بدان معناست كه ايران بيش از پيش با شك به باكو مي‌نگرد. علاوه بر اين، متحدان ايران در عراق در گذشته ادعاهاي مشابهي در مورد هواپيماهاي بدون سرنشين كه از آذربايجان بلند شده داشتند. در سال 2019، گاردين گزارش داد: «گروه‌هاي نظامي شيعه در عراق ادعا كردند كه اسراييل از هواپيماهاي بدون سرنشين پرتاب شده از آذربايجان براي حمله به اهدافي در شمال و مركز اين كشور استفاده كرده است - مناطقي كه مقامات منطقه مي‌گويند به مراكز ترانزيتي براي ارسال سلاح به مواضع ايران در نزديكي اسراييل تبديل شده است.
جنگ‌هاي هواپيماهاي بدون سرنشين در حال حاضر در منطقه داغ شده و تهديدات پهپادها عليه كشورها افزايش خواهد يافت و همچنين شايعات بيشتري در مورد مكان و نحوه استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين منتشر خواهد شد.
اين وضعيت مي‌تواند به تلاش ايران براي انتقام‌گيري از حادثه اصفهان دامن بزند. ايران احتمالا از پهپادهاي خود براي هر نوع تلافي استفاده خواهد كرد. در گذشته ادعا شده بود كه ايران از پايگاه‌هاي پهپادي خود در چابهار به كشتي‌هايي در خليج عمان حمله كرده است.
توانايي‌ها و استفاده گسترده از پهپادها در خاورميانه اكنون به اين معني است كه تنش‌ها و نبردهاي بيشتري با اين سيستم‌ها انجام خواهد شد. از جمله بسياري از حوادث كه در آن نوع سلاح مورد استفاده و عامل حملات مشخص نيست. به عنوان مثال، ايران مي‌تواند پهپادهاي خود را به يمن، لبنان، سوريه و عراق صادر كرده به نيروهاي نيابتي اجازه استفاده از آنها را بدهد. كاري كه گفته مي‌شود با روسيه هم انجام داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون