• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5418 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۳ بهمن

خبر

نتانياهو: مذاكرات با فلسطينيان بعد از عادي‌سازي با همه اعراب
 نخست‌وزير رژيم صهيونيستي مذاكره با فلسطين را مشروط به كامل شدن روند عادي‌سازي با اعراب اعلام كرد. به گزارش ايلنا به نقل از سي‌ان‌ان، «بنيامين نتانياهو»، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه به تلاش براي گسترش توافق‌هاي عادي‌سازي با كشورهاي عربي ادامه خواهد داد. نتانياهو مدعي شد كه رويكرد متفاوتي را درقبال مساله فلسطين و درگيري با اعراب انتخاب كرده است. نخست‌وزير رژيم صهيونيستي افزود: «به اعتقاد من هنگامي كه درگيري اعراب و اسراييل به‌طور موثر پايان يابد، به مذاكره با فلسطيني‌ها براي تحقق صلح عملي باز خواهيم گشت.» نتانياهو مدعي شد: «به‌طور مستقيم به كشورهاي عربي رفتم و مفهوم جديدي از صلح را بنا نهادم، ۴ توافق صلح تاريخي امضا كردم كه اين دو برابر تعداد قراردادهاي صلح تل‌آويو طي ۷۰ سال گذشته است.» او از اعتراف به تخلفات رژيم اشغالگر در پرونده شهرك‌سازي و گسترش آن در مناطق كرانه باختري خودداري كرد. نتانياهو درباره شكل حاكميت تشكيلات خودگردان فلسطين در صورت توافق صلح جديد مدعي شد: «من آماده‌ام كه آنها تمام اختيارات لازم براي اداره امور خود را داشته باشند.» وي افزود: «فلسطيني‌ها صلح اعراب را وتو كردند، اما من موفق شدم صلح را پشت‌سر آنها گسترش دهم.» بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسراييل همچنين در مصاحبه اختصاصي با شبكه سي‌ان‌ان درباره موضع خود درقبال ايران به تكرار اتهامات ضدايراني پرداخت و مدعي شد: «اگر رژيم‌هاي سركشي داريد كه (قصد دستيابي) به سلاح‌هاي هسته‌اي دارند، مي‌توانيد ۱۰۰ توافق با آنها امضا كنيد، اين كمكي نمي‌كند.» به گزارش فارس وي افزود: «فكر مي‌كنم تنها راهي كه مي‌توانيد دستيابي به سلاح‌هاي هسته‌اي را متوقف و مانع آن شويد، تركيبي از تحريم‌هاي اقتصادي فلج‌كننده است اما مهم‌ترين چيز، يك تهديد نظامي معتبر است.» به گزارش وبگاه شبكه امريكايي، نتانياهو گفت كه رژيم صهيونيستي در ايران «عليه توسعه تسليحات خاص اقدام انجام داده»، اما از تاييد يا انكار اينكه آيا پشت حمله اخير در اصفهان بوده يا خير، خودداري كرد. وي گفت: هرگز درباره عمليات‌هاي خاص صحبت نمي‌كنم... و هر بار انفجاري در خاورميانه رخ مي‌دهد، اسراييل مقصر و مسوول شناخته مي‌شود،گاهي ما هستيم و گاهي اوقات نيستيم.


درخواست ارمنستان از روسيه براي موضع‌گيري قاطع درخصوص گذرگاه لاچين
ارمنستان از ولاديمير پوتين خواست تا «موضع سخت‌تري» را درخصوص قره‌باغ و صلح‌بانان روسي اتخاد كند تا به انسداد گذرگاه لاچين توسط جمهوري آذربايجان پايان داده شود. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، دولت ارمنستان در بيانيه‌اي اعلام كرد كه نيكول پاشينيان، نخست‌وزير اين كشور با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه درباره نتايج بحران انساني كه در پي انسداد گذرگاه لاچين پيش‌آمده، گفت‌وگو و تاكيد كرده است روسيه بايد «اقدامات ضروري» را نسبت به مقابله با اين وضعيت انجام دهد. در ادامه اين بيانيه آمده است: نخست‌وزير ارمنستان همچنين طي گفت‌وگويش با پوتين به نقش صلح‌بانان روسي در حل‌وفصل اين مشكل اشاره كرد. كرملين نيز با انتشار بيانيه‌اي عنوان داشت: طي تماس با نيكول پاشينيان، در مورد وضعيت قره‌باغ گفت‌وگو و بر اهميت اجراي توافقنامه‌هاي سه‌جانبه ميان رهبران روسيه، ارمنستان و جمهوري آذربايجان تاكيد شد. گذرگاه لاچين تنها راه ارتباطي ارمنستان با منطقه قره‌باغ كوهستاني است. در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ گروهي از مردم جمهوري آذربايجان كه خود را «كارشناس محيط زيست» مي‌نامند، اين گذرگاه را مسدود كردند؛ جايي كه گروهي از صلح‌بانان روس در آن مستقر هستند. باكو مدعي شد كه قصد ندارد هيچ راهي را مسدود كند و خودروها مي‌توانند به آزادي در هر دوسوي اين گذرگاه حركت كنند. اين گذرگاه تنها مسيري است كه ارمنستان از طريق آن مي‌تواند غذا، سوخت و ملزومات دارويي را به ساكنان ارمني قره‌باغ برساند؛ منطقه‌اي كه از لحاظ بين‌المللي بخشي از جمهوري آذربايجان شناخته مي‌شود؛ اما حدود ۱۲۰ هزار قوم ارمني ساكن آن هستند.


همكاري هند و امريكا  براي رقابت با چين
كاخ سفيد از آغاز شراكت با هند در زمينه تجهيزات نظامي، تراشه و هوش مصنوعي براي رقابت با چين خبر داد. به گزارش ايرنا از رويترز، واشنگتن خواستار ارسال بيشتر شبكه‌هاي تلفن همراه در شبه قاره هند براي مقابله با تكنولوژي هوآوي چين است و در عين حال از ورود متخصصان هندي كامپيوتر به امريكا استقبال مي‌كند. امريكا شركت‌هاي هر دو كشور را به همكاري در زمينه تجهيزات نظامي از جمله سيستم‌هاي توپخانه‌اي ترغيب كرد. جيك ساليوان مشاور امنيت ملي دولت بايدن و آجيت دوال همتاي هندي‌اش به همراه تعدادي از مقامات ارشد رسمي از هر دو كشور روز گذشته در كاخ سفيد ديدار كردند تا برنامه نوآوري هند- امريكا در تكنولوژي‌هاي نوظهور و مهم را راه‌اندازي كنند. همچنين روز دوشنبه مشاوران امنيت ملي دو كشور در مراسم اتاق بازرگاني با شركت‌هاي لاكهيد مارتين، آداني و اپلايد متريالز شركت كردند. جيك ساليوان در مصاحبه با خبرنگاران گفت چالش بزرگ‌تري كه از سوي چين با عمليات اقتصادي و اقدامات نظامي تحريك‌كننده به وجود آمده است و تلاش‌هايش براي تسلط بر صنايع براي كنترل زنجيره تامين آينده تاثير عميقي روي فكر كردن به دهلي براي ما داشت. مشاور امنيت ملي هند در اين سفر سه روزه به واشنگتن كه امروز پايان مي‌يابد همچنين با آنتوني بلينكن وزير امورخارجه امريكا ديدار مي‌كند. هند با انجام رزمايش‌هاي نظامي با روسيه و افزايش خريد نفت خام اين كشور كه منبع كليدي مالي روسيه براي ادامه جنگ اوكراين است موجب دلسردي امريكا شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون