• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5420 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۷ بهمن

بررسي سياست‌هاي گروه بهمن در هفتمين دهه فعاليت آن

چابك و توسعه‌گرا در هفتاد و يكسالگي

 مرور تصميم‌گيري‌ها و برنامه‌هاي توسعه گروه بهمن حكايت از آن دارد كه اين گروه خودروسازان در هفت دهه گذشته، براي نيل به موقعيت كنوني نشيب و فرازهاي زيادي را پشت سر گذرانده و جايگاه امروز بهمن در صنعت خودروسازي و در رقابت با غول‌هاي متكي به درآمدهاي نفتي دولتي ناشي از مديريت حرفه‌اي بخش خصوصي بوده كه توانسته سرسخت‌ترين رقباي دولتي را به چالش  بكشد.
نام گروه بهمن در تازه‌ترين ارزيابي برترين شركت‌هاي ايران در ميان پنجاه شركت برتر قرار گرفت و در عمل بهترين خودروساز بخش خصوصي از نظر شاخص‌هاي صنعتي را از آن خود كرد، بنابراين مي‌توان امروز بهمن را بزرگ‌ترين و برترين خودروساز بخش خصوصي دانست.
اما بهمن در دهه‌هاي پيشين چنين موقعيتي را نداشت و تنها در دهه اخير با سرعتي حيرت‌انگيز توسعه پيدا كرده و سرآغاز اين راه، شروع روند خصوصي‌سازي بهمن از سال 1395 بود. بهمن در سال 92 با تنها دو هزار نيروي انساني اهداف خودش را پيگيري مي‌كرد ولي اين شركت بيش از 5 هزار نيروي انساني مشغول به كار دارد. اين گروه در همين مدت كوتاه توانست به ظرفيت اسمي 120 هزار دستگاه با طيف متنوعي از محصولات تجاري و سواري در سال برسد. اين تيراژ توليد شامل سواري سدان و SUV، تجاري باري، موتوسيكلت و اتوبوس شهري است.
بهمن با پايبندي به ارزش‌هايي همچون خلاقيت و كار موثر، توانمندترين نيروهاي انساني را از مونتاژ تا طراحي استراتژي به كار گرفت تا بالاترين بازدهي را در جهت حفظ منافع سهامداران خود به دست آورد. اين مجموعه نيروي انساني خود را با آموزش‌هاي سازماني و حين خدمت به‌روز مي‌كند.
عملكرد پنج سال اخير گروه بهمن نشان مي‌دهد اين شركت توانسته با اتكا به سهامداران حرفه‌اي و خصوصي‌سازي واقعي تبديل به يك شركت قدرتمند شود به‌ طوري كه گروه بهمن جزو معدود شركت‌هاي سودده خودروسازي در سال‌هاي اخير است و براي مثال بهمن ديزل تنها در سال 1400 رشد 142 درصدي سوددهي را تجربه كرده است.
 
 دوران توسعه سخت‌افزاري بهمن  در هفتادسالگي
پس از خصوصي‌سازي بهمن در ساليان اخير مساحت مجموعه‌هاي گروه بهمن از 1.5ميليون مترمربع به 2 ميليون مترمربع رسيد؛ در اين مدت بهمن موتور 80 درصد، بهمن ديزل 300 درصد و صنايع ريخته‌گري 70 درصد توسعه پيدا كرد.
اين روند سهام گروه بهمن در بازار بورس را تبديل به سهمي ارزشمند كرده است. خريد ماشين‌آلات و تجهيزات به‌روز، محصولات متنوع، اشتغالزايي، توسعه فضاي فيزيكي و صورت‌هاي مالي شفاف بهمن، سهام اين گروه را پرپتانسيل كرده است.
  سرمايه‌گذاري عقلايي در هفتاد سالگي
با خصوصي شدن بهمن، سياست‌هاي مشتري‌مداري قوت گرفت. در همين مدت، اين گروه بخش خدمات پس از فروش را توسعه داد و با تعريف بخش جديد مركز رضايتمندي مشتري (CHC) گام جديدي در جلب رضايت مصرف‌كننده صنعت خودروسازي ايران برداشت.
سهامداري حرفه‌اي و تخصصي از ديگر ويژگي‌هاي دوران جديد گروه بهمن است كه توانسته با اجراي استراتژي‌هاي فني و علمي توسعه‌اي متناسب با الزامات صنعت خودروسازي بهمن را به شركتي سودده در شرايط تحريمي تبديل كند.
سهامداران گروه بهمن به دليل آنكه از جنس صنعت خودرو هستند به خوبي به چالش‌هاي سرمايه‌گذاري و توسعه اين صنعت آشنا هستند به همين دليل فارغ از گير افتادن در دام سياست‌هاي كوتاه‌مدت و عوام‌فريبانه، افق‌هايي بلندمدت براي شركت ترسيم مي‌كنند و در سرمايه‌گذاري با در نظر گرفتن جميع جوانب ريسكي و فرصت‌آفرين اقدام به ورود سرمايه و توسعه شركت مي‌كنند. از سوي ديگر به دليل واقعي بودن فرآيند خصوصي‌سازي اين شركت، نظام تصميم‌گيري و اداري بهمن مبتني بر قواعد روز دنياست و به همين خاطر اين شركت هرگز به حياط خلوت مديران دولتي تبديل نشده است؛ بلكه مديران اين شركت مبتني بر اقدامات حرفه‌اي و فني-تخصصي خود برنامه‌هاي توسعه‌اي خود را پيش مي‌برند. ثمره اين مديريت علمي در محصولات با كيفيت و مشتري‌مداري گروه بهمن هويداست.
 
چابك‌سازي در دهه هفتاد فعاليت
برخلاف شركت‌هاي خودروساز بزرگ دولتي كه بر حمايت‌هاي دولت حساب باز مي‌كنند، گروه بهمن به عنوان يك شركت واقعا خصوصي ناچار است تا براساس فروش بيشتر و افزايش كيفيت محصول درآمد و سود عملياتي خود را افزايش دهد. از همين رو گروه بهمن به دليل آنكه واقعا خصوصي است، ساختار خود را چابك كرد تا بتواند بهترين محصولات را توليد و بالاترين كيفيت خدمات را ارايه دهد.راه‌اندازي به‌روزترين و مدرن‌ترين واحد خدمات پس از فروش در ميان خودروسازان داخلي نشان‌دهنده اهميت مشتري براي اين گروه است. بهمن به عنوان يك واحد توليدي و اقتصادي مانند اغلب خودروسازان بزرگ دنيا بايد نسبت به رضايتمندي مشتري حساس باشد. اين رضايتمندي كيفيت خدمت‌دهي به مشتريان بهمن را به سطحي بالاتر از صرف خدمات پس از فروش رساند. به همين ترتيب اين گروه با راه‌اندازي مركز رضايتمندي مشتري (CHC) به عنوان اولين خودروساز پيشرو در ارايه اين نوع خدمات شناخته شده است. تجربه بهمن نشان مي‌دهد كه خصوصي‌سازي اصولي و علمي مي‌تواند فشار تحريم را هم كاهش دهد. اين شركت با آغاز تحريم‌ها در مقايسه با ساير خودروسازان كمترين ميزان كاهش توليد را دارد كه مهم‌ترين دليل آن بدنه چابك و تصميم‌گيري با هدف تطابق شركت با شرايط جديد كلان سياسي و اقتصادي كشور است.

 


تقدير از بانوان شاغل در مخابرات منطقه مركزي 

مراسم بزرگداشتي در مخابرات منطقه مركزي جهت تجليل از مقام بانوان شاغل برگزار گرديد و از بانوان شاغل در مخابرات تقدير و تجليل به عمل آمد. به گزارش اداره روابط عمومي مخابرات منطقه مركزي، در اين مراسم كه با حضور بانوان شاغل در مخابرات برگزار شد، خانم نظري از اساتيد حوزه علميه اراك به ايراد سخنراني پرداخت و در ادامه با اجراي برنامه‌هاي شاد، جوايزي به برندگان برگزاري مسابقه و همكاراني كه نام‌شان ملقب به القاب حضرت فاطمه زهرا (س) بود اهدا شد.  در پايان مراسم با حضور مهندس لطفي مدير منطقه از تعدادي همكاران كه توسط مدير حوزه مربوطه معرفي شده بودند با اهداي لوح تقدير و هدايا قدرداني به عمل آمد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها