• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5420 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۷ بهمن

توسعه هوش مصنوعي در آيگپ

در راستاي توسعه هوش مصنوعي در آيگپ، سرويس‌هاي TTS (تكنولوژي تبديل متن به گفتار) و ASR (تكنولوژي تبديل گفتار به متن) با تغييرات چشمگيري، به‌روزرساني شد. به گزارش روابط عمومي آيگپ، پيام‌رسان آيگپ در مسير توسعه و همگام‌سازي با نمونه‌هاي موفق كاربردي و پرطرفدار مشابه در دنيا، پس از برداشتن اولين گام در مسير هوشمند شدن كه همراه با ارايه سومين نسل از اين پيام‌رسان اتفاق افتاد، سرويس‌هاي كاربردي و پرطرفدار TTS و ASR را به‌روزرساني كرد. در اين به‌روزرساني، اتفاقات متفاوتي رخ داده كه آيگپ را متمايز از ساير پيام‌رسان‌ها در مسير هوشمند شدن قرار داده است. سرويس TTS (تكنولوژي تبديل متن به گفتار): سرويس TTS (تكنولوژي تبديل متن به گفتار) در نسخه به‌روزرساني شده با قابليت‌هاي پايه‌ زير ارايه شده است:   قابليت خوانش متون فارسي   قابليت اعراب‌گذاري خودكار متون   امكان تغيير سرعت گوينده   قابليت خوانش اعداد   امكان سفارشي‌سازي لحن گوينده   امكان ايجاد محيط گرم و تعاملي با استفاده از چيت چت   توانايي سفارشي‌سازي صداي گوينده خاص   گوينده پايه خانم و آقا   قابليت افزايش و كاهش استاتيك كلمات خاص در ديكشنري. به‌روزرساني‌هاي انجام شده در سرويس TTS در حوزه‌هاي مختلفي انجام شده كه در ادامه به آنها مي‌پردازيم: 
  تصحيح اشتباهات پرتكرار در خوانش: در اين به‌روزرساني، مدل جديدي پياده‌سازي شده است كه به صورت اختصاصي تعداد زيادي از اشتباهات و تلفظ‌هاي غلط را شناسايي كرده و در لغتنامه موتور تصحيح مي‌كند.  
  سانسور محتواي نامناسب: در به‌روزرساني جديد، سرويس، پيامي كه حاوي كلمات نامناسب باشد را خوانش كرده و با صداي «بوق» از روي كلمه نامناسب عبور خواهد كرد.  خوانش ايموجي: در نسخه جديد، ايموجي‌هاي پرتكرار شناسايي شده و با اسم متناظرشان خوانده مي‌شوند.   موارد نگارشي: در اين به‌روزرساني، سرويس در برخورد با علايم نگارشي، رفتاري صحيح از خود نشان خواهد داد. براي مثال در صورت برخورد با ويرگول مكث كرده يا با پايان يك پاراگراف و شروع پاراگراف بعدي، به اندازه لازم مكث خواهد داشت.
سرويس ASR (تكنولوژي تبديل گفتار به متن):  سرويس ASR (تكنولوژي تبديل صوت به متن) در نسخه به‌روزرساني شده با قابليت‌هاي پايه‌ زير ارايه شده است: 
 تبديل گفتار فارسي به متن با دقت و سرعت بالا
 قابليت تبديل گفتار محاوره‌اي و رسمي به متن
 امكان تشخيص گويندگان متفاوت در يك فايل صوتي
 تشخيص لهجه‌هاي مختلف زبان فارسي
 قابليت تبديل گفتار به متن براي زبان‌هاي ديگر
 مقاوم در برابر نويز
به‌روزرساني‌هاي انجام شده در سرويس ASR در حوزه‌هاي مختلفي انجام شده كه در ادامه به آنها مي‌پردازيم: 
 دقت: اين به‌روزرساني، به صورت اختصاصي با تمركز روي پيام‌رسان‌ها و كاربرهايي كه مي‌خواهند از پيام‌رسان استفاده كنند، پياده‌سازي شده است. اين تمركز، باعث افزايش دقت سرويس در حوزه‌هاي زبان محاوره‌اي، تشخيص نويز، مكث و سكوت، بهبود ويس‌هاي ضبط شده با ميكروفن‌هاي ضعيف و تسلط بر دايره جملات استفاده شده در ارتباط كاربران با يكديگر شده است.
 حجم مدل: در به‌روزرساني جديد، با فشرده‌سازي‌هاي انجام شده و كمتر شدن حجم سرويس، افزايش قابل توجهي را روي سرعت سرويس شاهد هستيم.علاقه‌مندان مي‌توانند براي استفاده از امكانات و قابليت‌هاي هوش مصنوعي در آيگپ و همچنين ساير خدمات اين پيام‌رسان، نسبت به نصب آيگپ اقدام كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها