• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5421 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۸ بهمن

خبر

وال‌استريت‌ژورنال  گزارش  داد
برجام  جايگزين  ندارد

جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در مصاحبه با روزنامه امريكايي وال استريت ژورنال گفت كه منتقدان تلاش‌هاي او براي احياي توافق ايران شايد «به حد كافي متوجه خطرات ايران هسته‌اي» نيستند. وي افزود: «تا جايي كه مي‌دانم، جايگزيني براي اين توافق به منظور جلوگيري از هسته‌اي شدن ايران وجود ندارد».  به گزارش خبرگزاري فارس، او در ادامه مواضع مداخله‌جويانه اخيرش در حمايت از اغتشاشات در ايران، در اين مصاحبه بر اين موضوع اصرار داشت كه نقشش به عنوان «هماهنگ‌كننده ديپلماسي هسته‌اي، مانع فشار بر تهران به دليل اقداماتش در داخل يا خارج نمي‌شود». به نوشته وال‌استريت‌ژورنال، بورل به‌طور مرتب با حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه ايران گفت‌وگو مي‌كند. بورل در همين خصوص مدعي شد: ببينيد، مي‌توانم آخرين مكالمه خود را (با او) به شما بگويم: مجازات اعدام را متوقف كنيد. سركوب را متوقف كنيد... اگر به همين روش ادامه دهيد، رسيدن به هر نوع ترتيبات سياسي را غيرممكن مي‌كنيد.»  مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا سپس در اشاره به ادعاي مقام‌ها و رسانه‌هاي امريكايي درباره قصد ايران براي ارايه موشك‌هاي بالستيك به روسيه به منظور استفاده در اوكراين كه بارها از سوي مقام‌هاي ايراني و روسی رد شده، گفت انجام چنين اقدامي، «گامي بسيار بيش از حد خواهد بود» اما او معتقد است كه تهران اكنون متوجه اين موضوع است. طبق اين گزارش، برخي ديپلمات‌هاي غربي مدعي هستند به نظر مي‌رسد در داخل ايران بحث‌هايي در اين خصوص كه چه بايد كرد، در جريان است.  به نوشته وال استريت ژورنال، بورل در اين خصوص گفت: «بايد بگويم هر بار كه با ايراني‌ها حرف مي‌زنم، مي‌گويند اين كار را نخواهند كرد. اما بعد بايد به آنها توصيه كنم كه اگر اين كار را بكنيد، همه‌چيز از جمله برجام بسيار دشوارتر خواهد شد». به ادعاي اين گزارش، بورل گفت كه با توجه به آنچه «سركوب داخلي و حمايت تهران از مسكو» خواند، نمي‌داند «آيا واشنگتن در صورتي كه تهران از خواسته‌هاي مرتبط با توافق خود بكاهد، با احياي توافق هسته‌اي موافقت خواهد كرد يا خير؟» مقام‌هاي امريكايي در هفته‌هاي اخير بارها اذعان كردند كه به جاي تمركز بر گفت‌وگوهاي مرتبط با برجام، بر حمايت از اغتشاشات اخير در ايران كه با شكست مواجه شد، تمركز كرده‌اند.  بورل در ادامه ادعاهاي ضد ايراني خود و شانه خالي كردن از مسووليت در قبال بن‌بست كنوني گفت‌وگوها، بار ديگر با طرح اتهامات بي‌اساس درباره كمك ايران به روسيه گفت كه «اگر ايران گام ديگري در حمايت نظامي خود از روسيه بردارد، انگيزه اروپا و امريكا براي احياي توافق بسيار كمتر خواهد  شد.»


واكنش كرملين  به  خبر  توليد  پهپاد  مشترك  ايران  و  روسيه

ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين روز گذشته به گزارش اخير روزنامه امريكايي «وال استريت ژورنال» در خصوص برنامه مشترك جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه براي توليد مشترك پهپاد واكنش نشان داد. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري روسي «ريانووستي»، پسكوف در جمع خبرنگاران در اين خصوص گفت: «روسيه برنامه‌هاي خود را براي توليد هواپيماهاي بدون سرنشين براي اهداف مختلف دارد. اين برنامه‌ها در حال اجرا هستند. همانطور كه مي‌دانيم فهرستي از دستورات رياست‌جمهوري اخيرا در زمينه توليد و توسعه هواپيماهاي بدون سرنشين به تصويب درآمده است و امضا و علني شده است». سخنگوي كرملين با اشاره به گزارش روزنامه وال استريت ژورنال درباره برنامه مشترك ايران و روسيه براي توليد پهپاد ادامه داد كه نمي‌داند كه اين روزنامه با اتكا به چه اطلاعاتي چنين خبري را منتشر كرده است. روزنامه وال استريت ژورنال روز گذشته در گزارشي به نقل از منابعي كه مدعي بود از يك كشور همسو با امريكا بوده‌اند، نوشت كه مسكو و تهران در حال همكاري براي ساخت كارخانه جديدي در روسيه براي توليد پهپاد طراحي ايران هستند. اين روزنامه امريكايي همچنين در ادامه مدعي شد كه اين كارخانه قادر به توليد حدود 6 هزار پهپاد طراحي‌شده از سوي ايران است و قرار است اين پهپادها در جنگ اوكراين مورد استفاده قرار گيرند. اين اولين‌بار نيست كه چنين گزارش‌هايي درباره همكاري ايران و روسيه در جنگ اوكراين منتشر مي‌شود و پيش از اين‌بارها اوكراين و متحدان غربي اين كشور مدعي شده بودند كه جمهوري اسلامي از طريق عرضه پهپاد به روسيه در جنگ اوكراين مشاركت دارد. با اين حال، مقام‌هاي جمهوري اسلامي ايران بارها تاكيد كرده‌اند كه مساله فروش پهپاد به روسيه به قبل از جنگ اوكراين ارتباط دارد و اينكه تهران از نحوه استفاده اين پهپادها هيچ اطلاعي ندارد.


وزارت خارجه جمهوري آذربايجان: حمله به سفارت اين كشور در ايران از قبل برنامه‌ريزي شده بود

به گزارش اسپوتنيك، آيخان حاجي زاده، رييس دفتر مطبوعاتي وزارت امور خارجه آذربايجان روز دوشنبه در يك نشست خبري گفت: حمله به سفارت جمهوري آذربايجان در ايران از قبل برنامه‌ريزي شده بود. حمله مسلحانه به سفارت جمهوري آذربايجان در ايران بامداد هفتم دي‌ماه صورت گرفت. در نتيجه اين حادثه رييس سرويس امنيتي سفارت كشته و دو نفر مجروح شدند. به گفته وزارت امور خارجه جمهوري آذربايجان، نمايندگي ديپلماتيك اين كشور در تهران پس از اين حادثه فعاليت خود را به حالت تعليق درآورد. حاجي‌زاده در ادامه سخنانش گفت: با وجود اينكه جنايت به مدت 40 دقيقه ادامه داشت، پليس ايران هيچ اقدام سريعي براي جلوگيري از آن انجام نداد. افسر پليس ايران كه در ورودي ايستاده بود، نه‌تنها در اين حادثه دخالتي نكرد، بلكه از محل خارج شد. در جريان اقدام تروريستي در سفارت جمهوري آذربايجان، يك خودروي پليس ايران به سمت ساختمان سفارت جمهوري آذربايجان حركت كرد اما سپس از آنجا دور شد. تمام شواهد موجود حاكي از آن است كه اين حادثه از پيش طراحي شده بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها