• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5422 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۹ بهمن

خبر

ژاپن به دنبال  پيمان صلح با روسيه است
نخست‌وزير ژاپن روز سه‌شنبه گفت، دولت توكيو عدم امضاي توافق صلح با روسيه را درباره جزاير مورد مناقشه، تاسف‌برانگيز مي‌داند. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، فوميو كيشيدا، نخست‌وزير ژاپن همچنين گفت، دولت توكيو به مفاد قطعنامه سرزميني متعهد است و مي‌خواهد با روسيه پيمان صلح داشته باشد. ژاپن روز 7 فوريه را به عنوان روز «سرزمين‌هاي شمالي» كه شامل جزاير جنوبي زنجيره جزايري است كه در روسيه «كوريل» خوانده مي‌شود و اكنون روسيه صاحبش است، جشن مي‌گيرد. دولت توكيو همچنين سالگرد هفتم فوريه را به عنوان سالگرد امضاي پيمان «شيمودا» در ۱۸۵۵ با روسيه گرامي مي‌دارد كه براساس آن جزاير «اينتروپ»، «كناشير»، «شيكوتان» و «هابوماي» به ژاپن واگذار شد. نخست‌وزير ژاپن در ادامه گفت: حقيقت اين است كه ۷۷ سال پس از پايان جنگ دوم جهاني، مساله «سرزمين‌هاي شمالي» هنوز لاينحل مانده و هيچ توافق صلحي بين مسكو و توكيو امضا نشده و اين واقعا تاسف‌برانگيز است. دولت ژاپن به حل مساله مذكور پايبند است كه شامل يك پيمان صلح مي‌شود. در اين ميان يوشيماسا هاياشي، وزير خارجه ژاپن نيز به ‌شدت اقدامات روسيه در اوكراين را مورد انتقاد قرار داده و تاكيد كرد كه توكيو به تحريم‌هاي شديد عليه فدراسيون روسيه ادامه مي‌دهد. وي همچنين ادامه داد، ژاپن در مورد مسائل مربوط به فعاليت‌هاي اقتصادي با روسيه، مانند ماهيگيري يا كشتيراني، پيروي منافع ملي خود خواهد بود. در سال ۱۹۵۶، شوروي سابق و ژاپن بيانيه‌اي مشترك را امضا كردند كه براساس آن، مسكو موافقت كرد تا احتمال انتقال جزاير هابوماي و شيكوتان به توكيو را پس از نتيجه‌بخش بودن يك پيمان صلح مدنظر قرار دهد. شوروي اميد داشت كه اين بيانيه مشترك به مناقشه مذكور پايان دهد و ژاپن نيز آن را تنها راه براي اين مشكل مي‌دانست. در ۲۰۱۸، ژاپن و روسيه با تسريع مذاكرات درباره پيمان صلح براساس بيانيه مشترك ۱۹۵۶ موافقت كردند. اگرچه در مارس ۲۰۲۲ مسكو از مذاكرات بيرون آمد و سفر بدون ويزا و فعاليت‌هاي اقتصادي مشترك را براي شهروندان ژاپني به جزاير مورد مناقشه متوقف كرد. اين اقدام در پي اقدامات «غيردوستانه» توكيو عليه مسكو به دليل جنگ اوكراين انجام شد.


مذاكرات عمان-امريكا درباره بحران يمن
وزير خارجه عمان با فرستاده ويژه امريكا درباره راه‌حل سياسي بحران يمن گفت‌وگو كرد، همچنين هياتي از سازمان ملل براي بررسي سازوكارهاي اجراي هرگونه توافق آتي براي آتش‌بس به يمن سفر كرد. به گزارش ايسنا، خليفه بن علي الحارثي، معاون وزير خارجه عمان در امور ديپلماتيك در چارچوب اقدامات بين‌المللي و منطقه‌اي براي تمديد آتش‌بس سازمان ملل در يمن كه ابتداي اكتبر گذشته به پايان رسيد، در مسقط گفت‌وگويي با تيم ليندركينگ، فرستاده ويژه امريكا به يمن داشت. وزارت خارجه عمان در حساب كاربري خود در توييتر اعلام كرد، در اين ديدار اقدامات انجام شده براي كمك به طرف‌هاي يمني در رسيدن به راه‌حل سياسي كه امنيت و ثبات را براي اين كشور محقق كند، بررسي شدند. پيش‌تر بدر بن حمد البوسعيدي، وزير خارجه عمان در مسقط نشست مشورتي با فيصل بن فرحان آل سعود، همتاي عربستاني خود داشت. دو طرف در اين ديدار بر اهميت استمرار هماهنگ‌سازي موضعگيري‌ها درباره يمن و نيز همكاري سازنده براي رفع چالش‌هاي موجود در منطقه از تمامي راه‌ها و ابزارهاي مسالمت‌آميز موجود در گفت‌وگوها و رسيدن به راه‌حل‌هاي توافقي كه موجب تقويت امنيت، ثبات و صلح براي همه شود، تاكيد كردند. همچنين دفتر هانس گروندبرگ، فرستاده ويژه دبيركل سازمان ملل به يمن در توييتر اعلام كرد كه هياتي از دفتر گروندبرگ همراه با آنتوني هايوارد، مشاور نظامي او به عدن و مارب سفر كرده و ديدارهايي با اعضاي كميته نظامي هماهنگي، برخي مقامات، فرماندهان نظامي، روساي قبايل و نمايندگان جامعه مدني يمن داشته و با آنها درباره تقويت سازوكارهاي اجراي هرگونه توافق آتي براي آتش‌بس گفت‌وگو كرد. دفتر گروندبرگ روز سه‌شنبه نيز از ديدار او با جاسم البديوي، دبيركل شوراي همكاري خليج‌فارس و محمد آل جابر، سفير عربستان در يمن و برخي از مقامات سعودي در رياض در چارچوب تلاش‌ها براي ازسرگيري و توسعه آتش‌بس انساني در يمن خبر داد. طبق بيانيه، در ديدار روز گذشته راه‌هاي توسعه اقدامات اقتصادي و انساني در يمن، راه‌هاي دستيابي به آتش‌بس در سراسر يمن و حركت به سمت يك روند سياسي فراگير با نظارت سازمان ملل بررسي شدند.


شويگو: امريكا تلاش دارد  جنگ اوكراين را تا مي‌تواند طولاني‌تر كند
«سرگئي شويگو» وزير دفاع روسيه روز سه‌شنبه گفت كه نيروهاي روسيه (طي روزهاي اخير) اقدام به آزادسازي شهرهاي سوليدار، كليشيوكا، بودگورنو، كراسنوبولي، بلاگوداتنوي، لوبكوف، نيكولايفكا در محورهاي دونتسك و زاپوروژيا كرده است. وي در ادامه سخنانش گفت كه امريكا و همپيمانانش در تلاش هستند تا آنجايي كه امكان دارد جنگ در اوكراين را طولاني كنند. وزير دفاع روسيه هشدار داد: «ناتو با ارسال سلاح به اوكراين و درخواست از كي‌يف براي تصرف سرزمين‌هاي روسيه، خود را وارد نبرد كرده و ممكن است درگيري‌ها به سطح غيرقابل پيش‌بيني منجر شود.» شويگو اضافه كرد: «نيروهاي روسيه اقدام به نابودي تمام تسليحات و تجهيزاتي مي‌كنند كه به اوكراين ارسال شده است چه اين تسليحات در ميدان نبرد باشند چه در مسير خود براي ارسال به عرصه جنگ.» وي افزود: «اوكراين مي‌داند شكست دادن روسيه با ابزارهاي نظامي محال بوده به همين دليل به تاكتيك‌هاي هراساندن و هدف قرار دادن غيرنظاميان روي آورده است.» وزير دفاع روسيه گفت: «اوكراين تنها طي ماه ژانويه 6500 نظامي، 26 جنگنده، هفت بالگرد، 208 پهپاد و 341 تانك و خودروي زرهي از دست داده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون