• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5425 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۴ بهمن

علي باقري، معاون وزير خارجه ايران:

ايران هيچ‌گونه ارتباط مستقيمي با امريكا ندارد

علي باقري، معاون وزير خارجه ايران و رييس هيات مذاكره‌كننده در گفت‌وگو با شبكه المنار تاكيد كرد كه ابرقدرت‌ها مي‌خواهند پيشرفت‌هاي هسته‌اي ايران را تهديد جلوه دهند درحالي كه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در چارچوب معاهدات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است.
به گزارش ايسنا، باقري در بخش‌هايي از اين گفت‌وگو با اشاره به پيشرفت‌هاي علمي و هسته‌اي ايران گفت: ابرقدرت‌ها براي مقابله با ملت ايران مي‌خواهند اين پيشرفت‌ها را نوعي تهديد جلوه دهند، آنها مي‌خواهند وانمود كنند كه اين دستاوردها مسالمت‌آميز نيست درحالي كه اين ادعاها صددرصد غيرصحيح است و فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در چارچوب معاهدات و توافق‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است. طي يك سال گذشته ما شاهد كندي در روند مذاكرات هسته‌اي هستيم اما اين مذاكرات ادامه دارد و اكنون مذاكرات در سطح تبادل پيام‌ها ميان دو طرف ادامه دارد و دو طرف همچنين رويكردهاي خود را اعلام مي‌كنند. ايران هيچ‌گونه ارتباط مستقيمي با امريكا ندارد و طبيعتا اين پيام‌ها از طريق واسطه‌هاي اروپايي و گاهي اوقات غيراروپايي رد و بدل مي‌شود.
معاون وزير خارجه در پاسخ به اين سوال كه جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا اعلام كرده است كه توافق وين مرده است، گفت: اظهارات بايدن در حالي است كه مسوولان امريكايي بعد از آن در گفت‌وگو با رسانه‌ها درخصوص توافق و روند مذاكرات اظهارنظر كردند و تبادل پيام‌ها همچنان ادامه دارد.
باقري افزود: يكي از مهم‌ترين خطوط قرمز ايران در زمينه مذاكرات گرفتن ضمانت‌ها است؛ طرف مقابل بايد تضمين دهد كه به تعهدات خود پايبند باشد، هدف اصلي ما در مذاكرات برداشتن تحريم‌هاي اقتصادي است به گونه‌اي كه ما و ملت تاثير برداشتن تحريم‌ها را احساس كند و منافع اقتصادي ما نبايد مقطعي باشد بلكه تداوم پيدا كند. 
باقري در پاسخ به اين سوال كه آيا جو بايدن توان آن را دارد كه تمام تحريم‌هاي اقتصادي ايران را بردارد، گفت: درنهايت اين وظيفه آنهاست كه تحريم‌ها را بردارند، امريكا آمادگي خود براي بازگشت به برجام را اعلام كرد و كسي كه براي بازگشت اعلام آمادگي مي‌كند بايد به بندهاي توافق پايبند باشد و آن برداشت تحريم‌هاست.
رييس هيات مذاكره‌كننده ايران در پاسخ به اين سوال كه به نظر شما احياي توافق چه زماني انجام خواهد شد؟ گفت: طبيعتا اين مساله به اراده 
دو طرف بستگي دارد و جمهوري اسلامي ايران اعلام كرده است كه اگر از خطوط قرمزش تجاوز نكنند حتي در زمان كوتاه آماده احياي برجام است.
معاون سياسي وزير خارجه درمورد موضع ايران در جنگ روسيه و اوكراين گفت: ايران قبل از جنگ نيز روابطي با روسيه و اوكراين داشت و جنگ باعث نمي‌شود كه اين روابط متوقف شود. ما اعلام كرديم كه در اين جنگ بي‌طرف هستيم و به هيچ طرفي در جنگ كمك نخواهيم كرد و به روابط خود ادامه مي‌دهيم.
باقري درمورد ادعاهاي ارسال پهپادهاي ايراني به روسيه گفت كه اين ادعاها را موتور رسانه‌اي غربي‌ها مطرح كرده است و آنها مي‌خواهند از اين طريق ضعف‌هاي خود را بپوشانند و اين امر صحت ندارد و هم غرب و هم اوكراين نتوانستند اين ادعا را اثبات كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون