• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5425 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۴ بهمن

جنجال‌هاي داوري، نفس فوتبال ايران را گرفت

مي‌خواهند تيمي خاص قهرمان شود؟

سامان زماني

درحالي كه امروز قرار است هفته بيستم ليگ برتر فوتبال ايران برگزار شود، روند داوري‌هاي ليگ به گونه‌اي بوده كه اعتراضات مربيان زيادي را به همراه داشته است. در هفته‌هاي اخير از ساپينتو گرفته تا يحيي گل‌محمدي نسبت به روند داوري بازي‌ها اعتراض داشته‌اند و حتي مدعي شده‌اند كه برخي اجازه نمي‌دهند آنها به قهرماني برسند. اعتراضات به داوري به حدي بوده كه حتي صداي اعتراض مجتبي حسيني و يكي از مقامات صنعت نفت را هم درآورده است. سرمربي پيكان در آخرين مصاحبه خود گفته است: «سر و صدا زياد است چرا كه ما مي‌خواهيم از همه داوران تست بگيريم. با تمام احترام براي كميته داوران، من جايي نديدم كه این‌قدر داوران مختلف در ليگ قضاوت كنند. وقتي مي‌خواهيد به داوران بي‌تجربه در بازي‌هاي سخت قضاوت بدهيد، براي همه سخت مي‌شود. اگر داور باتجربه بگذاريد، اين اتفاق نمي‌افتد. تجربه به دست آوردن داوران كم‌تجربه براي ما و داوران هزينه دارد.»

از آن طرف علي فيروزي، سرپرست صنعت نفت آبادان كه تيمش مقابل پرسپوليس با گل جنجالي شكست خورد بعد از بازي به‌شدت به كميته داوران حمله كرد. فيروزي گفت: «فكر نمي‌كنم بازي 2 بر يك به نفع پرسپوليس تمام شده باشد. فكر مي‌كنم 2 بر يك به نفع آقاي افشاريان تمام شد. آقاي افشاريان قبل از بازي گفت كه يك پنالتي به پرسپوليس بدهكاريم! آقاي افشاريان! آدم بزرگ! تو به تيم قدمت‌دار صنعت نفت آبادان كه در هشت سال دفاع مقدس آن را حفظ كرديم، طلب تيم پرسپوليس را مقابل تيم ما به آنها مي‌دهيد؟! چه كسي بايد شكايت آقاي افشاريان را بكند؟» وي افزود: «به نظر شما اين نوع ادبيات درست است؟ ما هم طلبكاريم! پرسپوليس را مقابل تيم ما برنده كرديد. از قبل صحبت كرده بودي و بدهي خودت را با اين تيم صاف كردي؟ با گل آفسايد؟ الان امشب خوب مي‌خوابيد؟ پس بدهي ما را مقابل استقلال و پرسپوليس، ديگر بازي‌ها را نمي‌گويم. پس بدهي ما را صاف كن. يك روز قبل بازي وقتي مي‌گويد يك پنالتي بدهكاريم اين يعني چي؟»
اين اظهارات درحالي مطرح مي‌شد كه در هفته‌هاي اخير ساپينتو هم نسبت به اين موضوع اعتراض داشت و گفته بود: «تا كجا مي‌خواهند با ما اينگونه رفتار كنند؟ كي مي‌خواهند با ما صادق باشند؟ هر بازي از ما امتياز مي‌گيرند. ما از تيم حريف بهتريم. با تيم‌هايي بازي كرده‌ايم كه فقط دفاع مي‌كردند. فرصت‌هاي زيادي را ايجاد كرده‌ايم و مي‌توانستيم از اين موثرتر باشيم. ولي لايق اين هستيم كه صداقت را در اين بازي‌ها ببينيم. تا كجا مي‌خواهند با ما اين‌گونه رفتار كنند؟ كي مي‌خواهند با ما صادق باشند؟ هر بازي از ما امتياز مي‌گيرند. ما از تيم حريف بهتريم. با تيم‌هايي بازي كرده‌ايم كه فقط دفاع مي‌كردند. فرصت‌هاي زيادي را ايجاد كرده‌ايم و مي‌توانستيم از اين موثرتر باشيم. ولي لايق اين هستيم كه صداقت را در اين بازي‌ها ببينيم.»
حالا جمشيد شاه محمدي، پيشكسوت پرسپوليس در اظهاراتي مدعي شده است كه اشتباهات داوري عليه پرسپوليس است. او درباره اين موضوع مي‌گويد: «در دو هفته گذشته اشتباهات متعددي عليه پرسپوليس رقم خورد، ولي صداي كسي در نيامد و هيچ‌كس ناراحت نشد، با اين حال روي يك صحنه كه هيچ‌كس نمي‌تواند به‌طور صد درصد اظهارنظر كند اين همه حاشيه و جنجال درست كردند، هرچند اين حواشي براي تيمي كه پنج سال پياپي قهرمان شده طبيعي است و همه مي‌خواهند اين تيم را پايين بكشند. همانطور كه گفتم پرسپوليس در آبادان خيلي خوب بازي كرد و خيلي خوب صنعت نفت را كنترل كرد، چون اين تيم هم بازي خوبي به نمايش گذاشت و حتي گل اول را هم به ثمر رساند، ولي بعد از آن شاگردان گل‌محمدي بازي را دست گرفتند و اجازه ندادند شكست سال گذشته اين تيم دوباره تكرار شود.»
چند هفته‌اي است كه فدراسيون فوتبال قدم‌هاي عملي براي ورود VAR به ايران را دنبال كرده و حال حتي مشخص شده كه هزينه اجراي آن را دولت پرداخت كرد اما در اين بين به نظر مي‌رسد ورود كمك‌داور ويديويي هم هنوز مشكلات را حل نخواهد كرد چراكه برخي نظير رضا درويش، مديرعامل پرسپوليس مدعي هستند كه اشتباهات عمدي انجام مي‌شد و سهوي نيست. او گفته است: «در دو هفته گذشته اشتباهات متعددي عليه پرسپوليس رقم خورد، ولي صداي كسي در نيامد و هيچ‌كس ناراحت نشد، با اين حال روي يك صحنه كه هيچ‌كس نمي‌تواند به‌طور صد درصد اظهارنظر كند اين همه حاشيه و جنجال درست كردند.» او در مورد VAR گفت: «اصلا بنا شد كه ديگر به باشگاه ربطي نداشته است. وقتي شما ورزشگاه را اجاره مي‌كنيد، اقلام داخل آن را هم اجاره مي‌دهند. به نظرم انحراف فوتبال اين است كه افكار را معطوف به VAR كنند. اگر VAR بود، داور وسط بايد تصميم بگيرد. تو را به خدا اين‌قدر نگوييد VAR تا مردم فكر كنند اگر باشد، تمام دردهاي‌مان دوا مي‌شود. وقت اضافه را كه داور محاسبه مي‌كند. من نمي‌گويم VAR نباشد چرا كه از الزامات است ولي مي‌گويم اساسا تصميم اين نيست كه كسي كه فوتبال بهتري بازي مي‌كند، برنده شود. اگر فردا VAR بيايد و دوباره همين بود، بايد چه بگوييم؟ آن زمان بايد از فرد تصميم‌ساز كه برنامه‌ريزي مي‌كند بپرسيم كه تصميم‌شان چيست تا تيم را براي آن آماده كنيم.»
در هفته‌هاي اخير اشتباهات داوري فوتبال ايران را به حاشيه برده. در دو روز گذشته تيم‌ها دوباره وارد بحث بيانيه‌نويسي عليه هم شده‌اند و اين وضعيت فضا را به‌شدت ملتهب كرده است. اين التهابات تا جايي پيش رفته كه حتي اظهارات خداداد افشاريان، رييس كميته داوران هم با واكنش‌ باشگاه پرسپوليس همراه بود. نه اينكه حتما اشتباهات داوري به سود يا ضرر تيمي باشد اما اينكه باشگاه‌ها تصور كنند تيمي قرار است قهرمان شود و به خاطر همين اشتباهات داوري صورت مي‌گيرد نكته‌اي است كه به نظر مي‌رسد فدراسيون فوتبال بايد بيش از پيش به آن اهميت دهد و آن را بررسي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون