• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5426 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۵ بهمن

خبر

تصويب اوليه ۲ بند از طرح اصلاحات قضايي در كنست

كميته حقوقي و قانوني كنست با برگزاري نشستي دو بند از طرح اصلاحات قضايي را در شور نخست تصويب كرد. منابع رسانه‌اي عبري از آغاز تظاهرات عليه طرح اصلاحات قضايي كابينه رژيم اسراييل و فراخوان براي نافرماني مدني در اراضي اشغالي خبر دادند. به گزارش ايسنا، سايت خبرگزاري فلسطيني معا اعلام كرد، اين دو بند اين اختيار را به ائتلاف كابينه مي‌دهند كه بر كميته انتخاب قضات تسلط پيدا كند و به دنبال آن دادگاه عالي تضعيف و اختيارات آن براي بررسي قوانين پايه محدود شود. جلسه كميته مذكور در سايه تنش و درگيري لفظي شديد ميان نمايندگان مخالف و موافق برگزار شد و بندهاي مذكور با ۹ راي موافق و هفت راي مخالف در شور نخست تصويب شد. درگيري ميان نمايندگان باعث شد كه رييس كميته چند تن از آنها را از جلسه اخراج كند. اين در حالي است كه ده‌ها اسراييلي از ساعات اوليه صبح روز دوشنبه به خيابان‌هاي تل‌آويو آمده و عليه طرح اصلاحات قضايي مدنظر كابينه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل تظاهرات كردند. ده‌ها معترض ورودي خانه «اسحاق واسرلاو»، وزير النقب و الجليل در محله «شاپيرا» در تل‌آويو را مسدود كردند. يكي از معترضان در اين باره گفت: امروز به مقابل خانه واسرلاو آمده‌ايم تا توضيح دهد كه اين كودتا ادامه نخواهد يافت. ما جوانان نگران آينده خود هستيم. يك معترض ديگر نيز تاكيد كرد: ما تصميم گرفتيم در كنار هم بايستيم و به هر شكل مسالمت‌آميزي در مقابل كودتا عليه موجوديت اسراييل مقاومت كنيم. كودتا همه اسراييلي‌ها را تهديد مي‌كند و به همين دليل ما مبارزه با آن را يك وظيفه مدني و اخلاقي مي‌دانيم. اسراييلي‌ها نمي‌خواهند تحت سلطه يك ديكتاتوري زندگي كنند و ما اجازه نخواهيم داد كه گروه كوچكي از افراط‌گرايان ما را به سمت چنين چيزي سوق دهند. وي افزود: ما از همه شهرونداني كه احساس مشابهي با ما دارند، مي‌خواهيم كه جسارت داشته باشند و امروز به اعتراضات بپيوندند. ما مي‌خواهيم به همه اعضاي دولت بگوييم كه در برابر نابودي آينده خود سكوت نخواهيم كرد و اين گام اوليه است. اين سايت همچنين اعلام كرد كه همزمان با آغاز تظاهرات، بخش خصوصي رژيم اسراييل نيز در اعتراض به طرح اصلاحات قضايي اعتصاب كرده است. اين معترضان نگران اين هستند كه اصلاحات مورد نظر كابينه نتانياهو، فرصتي را براي فرار او از محكوميت در پرونده فساد فراهم كند. هدف از اصلاحات ياد شده، اين است كه به كنست اين اختيار داده شود كه بتواند مصوبه‌هاي دادگاه عالي را با اكثريت عادي لغو كند و همچنين سياستمداران در انتصاب قضات نفوذ بيشتري پيدا خواهند كرد. نتانياهو در سخنراني كه در ابتداي نشست‌هاي هفتگي كابينه در روز يكشنبه داشت، به تظاهركنندگان در خصوص اقدامات خشونت‌آميز هشدار داد و اظهار كرد: مي‌خواهم از فراخوان‌ها براي قانون‌شكني، نافرماني مدني، خسارت عمدي به اقتصاد و حتي استفاده از اسلحه از سوي مخالفان سياست‌هاي دولت به ‌شدت انتقاد كنم.

اختلاف درون گروهي طالبان

به دنبال انتقاد تند سراج‌الدين حقاني، وزير كشور دولت طالبان از رهبري طالبان، ذبيح‌الله مجاهد وي را به ‌شدت مورد انتقاد قرار داد و هتك حرمت امير را مجاز ندانست. به گزارش سايت العربي الجديد، سراج‌الدين حقاني، وزير كشور دولت طالبان گفت: برخي هستند كه خودشان را برحق مي‌دانند و تصميمات‌شان را درست مي‌دانند؛ اما آنها دولت و ملت را به سمت خطر مي‌برند. كساني هستند كه بر قدرت سلطه دارند و سياست‌هايش را تغيير نمي‌دهند و به هيچ كسي و هيچ ملتي گوش نمي‌دهند، چراكه فكر مي‌كنند تنها آنها درست مي‌گويند. اين وضعيت غيرقابل تحمل است. ملت افغانستان حقي بر ما دارند. وي گفت: ملت افغانستان حتي اگر راه درست را نروند و از دين دور باشند پس مسووليت ما كجاست. ما روز گذشته مسووليتي غير از مسووليت امروز بر دوش‌مان داشتيم. اگر اين‌گونه با ما مردم تعامل كرديم آيا انتظار داريد بهتر با ما برخورد كنند. سراج‌الدين حقاني، معاون رهبر طالبان و رهبر شبكه حقاني در ميان اين جنبش يكي از تندروها محسوب مي‌شد؛ اما بعد از رسيدن طالبان به قدرت مواضعش كم‌كم تغيير كرد و بارها بر لزوم تعامل با جهان خارج و دادن حق آموزش و كار به زنان تاكيد كرده است. ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي طالبان در پاسخ گفت: اصول اخلاق اسلامي اين است كه امير هتك حرمت نشود و انتقادها علني نبوده و از طريق مجاري قابل اعتماد مطرح شود. اما اگر شرايط مهيا نبود انتقاد بشود ولي امير نبايد واكنش تند داشته باشد و بايد مساله را حل كند و جواب را به روشني بدهد. امارت اسلامي افغانستان چون داعيه حكومت اسلام را دارد لازم مي‌داند اعتراضات را با روي باز و حوصله و نرمي پاسخ دهد.

پكن سفر مقام ارشد چين  به روسيه را تاييد كرد

وزارت خارجه چين اعلام كرد كه وانگ يي، ديپلمات ارشد اين كشور و مدير دفتر كميسيون امور خارجه چين از ۱۴ تا ۲۲ فوريه (۲۵ بهمن تا سوم اسفند) به فرانسه، ايتاليا، مجارستان و روسيه سفر مي‌كند. بنا بر گزارش رسانه‌هاي چين از قبيل «گلوبال تايمز»، وزارت خارجه اين كشور اعلام كرد كه سفر وانگ يي به اين كشورهاي اروپايي به دعوت دولت‌هاي فرانسه، ايتاليا، مجارستان و روسيه انجام مي‌شود. بنا بر اعلام اين وزارتخانه، وانگ يي در جريان سفر دوره‌اي به اروپا به نشست «كنفرانس امنيتي مونيخ» هم مي‌رود تا در جلسه‌اي با موضوع چين سخنراني خواهد كرد. دهم بهمن ماه بود كه روزنامه روسي «ودوموستي» خبر داد كه وانگ يي، مدير دفتر كميسيون امور خارجه چين در ماه فوريه به مسكو مي‌رود و احتمالا با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه ديدار مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون