• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5426 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۵ بهمن

مگر قرار است كه به همه چادر برسد؟

مرتضي مرادي‌پور، معاون عمليات سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر در مورد وضعيت امدادرساني و كمبود چادرهاي هلال‌احمر ميان زلزله‌زدگان خوي به «اعتماد» مي‌گويد: «يك ادبياتي ميان زلزله‌زدگان جا افتاده كه مي‌گويند؛ به ما چادر نرسيده، مگر قرار است كه به همه چادر برسد؟ از نظر قانوني جمعيت هلال‌احمر موظف به اسكان اضطراري براي آسيب‌ديدگاني است كه خانه‌هاي‌شان بر اثر حوادث طبيعي تخريب شده و امكان زندگي در خانه‌هاي‌شان را ندارند ولي در خوي اين‌گونه نبود و فقط براي اينكه مردم آنجا ترسيده بودند هلال‌احمر همكاري كرد و 110 كمپ داير كرد تا مردم به داخل كمپ‌ها بروند. ما به خاطر ترس مردم كه نمي‌توانيم به آنها چادر بدهيم! چند سال پيش تهران لرزيد و مردم به‌شدت ترسيدند و به خيابان‌ها رفتند... بنابراين قرار نيست هلال‌احمر به هر كسي كه مي‌رسد چادر بدهد و كلا وظيفه هلال‌احمر نيست كه بين مردم چادر توزيع كند. هلال‌احمر فقط وظيفه دارد به خانواده‌هايي كه خانه‌هاي‌شان آسيب ديده «اسكان اضطراري و اقلام موردنياز» بدهد. حتي برخي از خانه‌ها در خوي نريخته بود. مردم خوي كه وسايل‌شان مثل مردم تركيه و سوريه زيرآوار نمانده بود ولي برخي از افراد ادعا مي‌كنند كه به ما چادر نرسيده. اگر بحث سهم‌خواهي است قرار نيست هلال‌احمر سهمي به كسي بابت چادر بدهد. منبعي كه بايد اعلام كند كدام خانه‌ها در خوي تخريب شده بنياد مسكن است. بنياد مسكن هم اعلام كرده كه «هزار و 750 واحد» به ‌طور كامل تخريب شده. همين هزار و 750 واحد را كه بنياد مسكن اعلام كرد ما رفتيم و ديديم و به همه آن هم چادر داديم. براي بقيه افرادي هم كه خانه‌هاي‌شان به‌ طور كامل تخريب نشده و نياز به ترميم دارند، اردوگاه زديم تا آنها داخل اردوگاه بمانند.»
سوالات آخر: 
 اهالي مي‌گويند كه چادرهاي هلال‌احمر توسط برخي افراد در بازار آزاد فروخته شده، اين موضوع را تاييد مي‌كنيد؟
بانك، منظم‌ترين سيستم را دارد، درست است؟ آيا در آن اختلاس صورت نمي‌گيرد! هنگام توزيع چادر هم خيلي افراد سودجو چادرهاي هلال‌احمر را فروختند اما اين ناهنجاري به هلال‌احمر ربطي پيدا نمي‌كند. 
 چند وقت پيش يك مادر و پسر در چادرهاي مسافرتي بر اثر مسموميت گاز منوكسيدكربن جان‌شان را از دست دادند اما پسر متوفي به من گفته بود چادر هلال‌احمر به آنها نرسيده است. چرا به اين خانواده چادر داده نشد؟
ما اردوگاه زديم اگر اين خانواده مي‌خواستند بايد به اردوگاه مي‌رفتند. قرار نيست ما به هر خانواده چادر بدهيم. حالا اينكه خانواده سهل‌انگاري كرده و داخل اردوگاه نرفته، هلال‌احمر مقصر است؟
  خانواده‌هاي معلولان شهرستان خوي هم چادر ندارند و ناراضي هستند. اين خانواده‌ها با چنين شرايط خاصي چرا نبايد چادرهاي هلال‌احمر يا كانكس داشته باشند؟ 
كانكس وظيفه هلال‌احمر نيست. بنياد مسكن و دولت موظف است كه به آن هزار و 750 نفري كه خانه‌هاي‌شان به ‌طور كامل تخريب شده، كانكس بدهد. اگر در ميان آن هزار و 750 نفر كسي هست كه چادرهاي هلال‌احمر دريافت نكرده، معرفي كنيد ولي اينكه همه ادعا مي‌كنند بايد چادرهاي هلال‌احمر را داشته باشند، غلط است. موضوع بايد از زاويه ديگري پيگيري شود و اين زاويه اين است كه چرا با وجود زلزله 5.9 ريشتري خانه‌هاي خوي بايد خراب شود! 
  هلال احمر در تمام دنيا سازماني مردم‌نهاد است، اما در ايران زير نظر دولت فعاليت مي‌كند. آيا مردم نبايد از اين سازمان هنگام بحران توقعي داشته باشند؟
هلال‌احمر زيرنظر دولت نيست اما در بخش‌هاي امدادرساني خلأ وجود دارد كه آن را دولت به جمعيت هلال‌احمر واگذار كرده است. تبصره 2 ماده 10 اين اساسنامه هم عنوان مي‌كند؛ آنچه را كه دولت به هلال‌احمر واگذار مي‌كند بايد هزينه‌هاي آن را هم بدهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون