• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5430 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱ اسفند

خبر

علاءالدين قاسمي درگذشت

علاءالدين قاسمي تعزيه‌خوان با سابقه ايراني و اولين تعزيه‌خواني كه در فستيوال آوينيون به اجراي تعزيه پرداخت، در ۶۹ سالگي چشم از جهان فروبست. داود فتحعلي‌بيگي هنرمند با سابقه نمايش‌هاي سنتي و تعزيه درباره درگذشت زنده‌ياد علاءالدين قاسمي از هنرمندان مطرح عرصه تعزيه به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه علاءالدين قاسمي تعزيه‌خوان مطرح ايراني شامگاه شنبه ۲۹ بهمن و در بيمارستان چشم از جهان فروبست. ايشان حدود ۲ يا ۳ سال پيش آسيب مغزي ديد و چند وقت پيش هم به دليل سكته مغزي در بيمارستان بستري بود و در‌نهايت ‌دار فاني را وداع گفت. وي درباره تاثيرگذاري علاءالدين قاسمي در عرصه تعزيه يادآور شد: قاسمي به همراه برادر خود از دوران طفوليت در طالقان وارد عرصه تعزيه و تعزيه‌خواني شد. وي رشد كرد و بعدها با تعزيه‌خوان‌هاي قزوين و تهران همكاري كرد و پس از آن به عنوان يكي از تاثيرگذارترين تعزيه‌خوانان تهران شناخته شد. فتحعلي‌بيگي تاكيد كرد: علاءالدين قاسمي علاوه بر تعزيه‌خواني در خوانش نقش‌ها بازيگري و سبك و سياق هنرمندانه‌اي داشت. هم زنگ صدايش تاثيرگذار بود و هم با زيبايي‌شناسي خاصي حركات نمايشي تعزيه را انجام مي‌داد. اين هنرمند با سابقه نمايش‌هاي ايراني افزود: علاءالدين قاسمي اولين تعزيه‌خواني بود كه سال ۷۰ در فستيوال آوينيون به اجراي تعزيه پرداخت و بعد از آن هم چندين سفر خارجي داشت. قاسمي جزو تاثيرگذارترين هنرمندان تعزيه بود كه در نقاط مختلف كشور به اجراي تعزيه پرداخت. او با اشاره به همكاري زنده‌ياد قاسمي در دوره‌هاي مختلف جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي و انجمن تعزيه ايرانيان تصريح كرد: درگذشت علاءالدين قاسمي براي من واقعا تاسف‌برانگيز است. او به معناي جامع كلمه در عرصه شبيه‌خواني هنرمند بود. فتحعلي‌بيگي در پايان درباره مراسم خاكسپاري زنده‌ياد قاسمي گفت: مراسم خاكسپاري پيكر علاءالدين قاسمي ساعت ۱۰ روز دوشنبه اول اسفند در بهشت زهرا(س) برگزار و در قطعه هنرمندان به خاك سپرده مي‌شود.

هنر ديوار جابه‌جا مي‌كند 

ديوارنگاره‌اي كه «بنكسي» گرافيتي‌كار مشهور و ناشناس اخيرا با موضوع خشونت خانگي عليه زنان خلق كرده بود، به‌طور دايمي به مكان ديگري منتقل مي‌شود. ايسنا و به نقل از گاردين گزارش داده، اثر هنري كه «بنكسي» اخيرا روي ديواري در شهر «ماگريت‌« واقع در انگلستان خلق كرده بود به پارك موضوعي «دريملند» اين شهر منتقل مي‌شود. اين ديوارنگاره كه به نظر مي‌رسد با موضوع خشونت خانگي خلق شده باشد، يك زن خانه‌دار دهه ۵۰ ميلادي را در يك لباس كلاسيك آبي، يك جفت دستكش شست‌وشو زردرنگ، يك چشم كبود متورم و دندان شكسته را به تصوير مي‌كشيد كه مردي را درون يك فريزر كوچك پرتاب كرده است.
فريزر واقعي كه براي تكميل اين نقاشي توسط «بنكسي‌» مورد استفاده قرار گرفته بود، تاكنون دوبار از محل اين نقاشي برداشته شده است؛ يك‌بار توسط مالك خانه‌اي كه اين نقاشي روي ديوار آن خلق شده است و يك‌بار توسط شوراي شهر. هر دو بار دليل اين‌ كار حفظ امنيت اين اثر هنري عنوان شده است و مالك خانه نيز تاكيد كرد كه اميدوار است با اين كار مردم بتوانند از اين اثر هنري بازديد كنند. 

وارثانِ ولار پيروز شدند

مسوولان «موزه اورسي» چهار تابلو نقاشي از نقاشان نامدار جهان را كه در جريان جنگ جهاني دوم ربوده شده بودند به وارثان حقيقي باز مي‌گردانند. آرت‌نيوز گزارش داده، دادگاهي در فرانسه به «موزه اورسي» در پاريس دستور داده است كه چهار اثر مهم از «رنوار»، «سزان» و «گوگن» را كه در طول جنگ جهاني دوم به سرقت رفته‌اند به وارثان «آمبرواز ولار» (Ambroise Vollard) فروشنده برجسته آثار هنري در قرن بيستم بازگرداند. اين گروه نقاشي‌ها، منظره دريايي رنوار با عنوان «درياي گرنزي» سال ۱۸۸۸ و «داوري پاريس» سال ۱۹۰۸، همچنين «طبيعت بي‌جان با ماندولين» (۱۸۸۵) اثر گوگن و يك آبرنگ با عنوان «زير درختان» (۱۸۹۲-۱۸۹۰) اثر سزان را شامل مي‌شود. صدور اين حكم توسط دادگاه، به منزله يك پيروزي است كه پس از گذشت ۱۰ سال براي وارثان «ولار» حاصل شد. در سال ۲۰۱۳، وارثان او خواستار استرداد هفت اثري شدند كه گفته مي‌شد به دنبال مرگ ناگهاني «ولار» در ۷۳ سالگي و در سال ۱۹۳۹ دزديده شده بود. چندين نقاشي را به موزه‌هاي آلمان، دلالان آثار هنري يا اعضاي حزب نازي فروخت. در ماه مه ۲۰۲۲، دادگاهي اين چهار نقاشي را مسروقه اعلام كرد و نوامبر گذشته دادگاه عالي فرانسه نيز اين تصميم را تاييد كرد. چند دهه پس از مرگ «ولار»، مجموعه آثار هنري او در موزه‌ها و مجموعه‌هاي خصوصي در سراسر جهان پراكنده شد و وارثان او براي پس گرفتن اين آثار بايد در نقاط مختلف جهان درگير نبرد حقوقي شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون