• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5430 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱ اسفند

جلوي ضرب سكه گرفته مي‌شود؟

حباب 5 ميليون توماني سكه

قيمت سكه تمام بهار آزادي طرح جديد در بازار آزاد از ۲۷ ميليون و ۲۰۰  هزارتومان هم عبور كرد. اين در حالي است كه قيمت هر گرم طلاي ۱۸ عيار دو ميليون و ۲۲۵ هزار تومان است و هر قطعه سكه امامي نيز با نوسان در مرز ۲۹ ميليون تومان در محدوده قيمتي ۲۸ ميليون و ۹۵۴ هزار تومان دادوستد شد. علاوه بر اين، نيم‌سكه در قيمت ۱۵ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سكه ۱۰ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان و سكه يك‌گرمي ۵ ميليون و ۵۰ هزار تومان در بازار معامله شدند.
همزمان با شوك‌هاي قيمتي در بازار سكه، رييس اتحاديه توليدكنندگان طلا و جواهر به مردم توصيه كرد كه سكه نخرند؛ چراكه به گفته او، اكنون حباب سكه از دستمزد طلاي ساخته شده هم بالاتر است. نادر بذرافشان، رييس اتحاديه توليدكنندگان طلا و جواهر  در يك برنامه تلويزيوني در صداوسيما گفت: «ما جزو هفت كشور توليدكننده طلا در دنيا و جزو تقريبا 10 كشور مصرف‌كننده هستيم. از سال 1396 به بعد به دليل سياست‌هاي غيركارشناسانه اين ذائقه كمي تغيير كرد، اما در كل تقريبا ايران و برخي كشورهاي حاشيه خليج فارس مانند هند، از كشورهايي هستند كه به طلا اهميت مي‌دهند.»
بذرافشان در اين برنامه درباره ضرب سكه در ايران گفته است: «در هيچ جاي دنيا مانند ايران تا اين حد سكه ضرب و در اختيار مردم قرار داده نمي‌شود و از اول انقلاب تا به الان، حدودا 80 ميليون سكه بانك مركزي ضرب كرده است يعني به ازاي هر نفر يك سكه بهار آزادي. در صورتي كه اينها سكه يادبود است و از ديد ما صنعتگران نبايد آنقدر ضرب شود. تعداد سكه يادبود بايد كم باشد تا ارزش آن حفظ شود ولي الان تعداد سكه رايج در كشور بيشتر شده و متاسفانه فرهنگ مردم به سمت واسطه‌گري و خريد و فروش سكه و ارز و حتي طلاي آب شده هم سوق پيدا كرده است.»
به گفته بذرافشان، از سال 1396 بانك مركزي به بهانه تنظيم بازار سكه، بالغ بر 62 تن سكه را واگذار كرد؛ تفكر و ذائقه ايراني كه ساليان سال طلا را به عنوان زينت، مصرف و سرمايه مي‌خريدند، تغيير كرد و مردم به سمت واسطه‌گري هجوم بردند و باعث شد حباب سكه بالا برود.بذرافشان در ادامه گفت: «در تهران فقط 700 جواز كسب سكه‌فروشي به فروشندگان داده شده  و به حدود 598 صرافي بانك مركزي مجوز داده است. يعني بالغ بر 1300 سكه‌فروشي در تهران است و اصلا چرا بايد اين مقدار سكه‌فروشي در تهران وجود داشته باشد؟ در كل كشور كه بماند.»  وي در پايان ضمن توصيه به مسوولان بانك مركزي گفت: «من چند وقت پيش كه خدمت آقاي خاندوزي وزير اقتصاد بودم، پيشنهاد دادم كه جلوي ضرب سكه و عرضه سكه به اين ميزان گرفته شود و ايشان هم موافقت كردند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون