• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5434 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۶ اسفند

همه‌چيز درباره قرعه‌كشي و ثبت‌نام ماشين‌هاي وارداتي

500 ميليون تومان بلوكه كنيد

گروه اقتصادي| از ساعت 12 ظهر امروز شنبه ششم اسفند‌ماه، ثبت‌نام براي خريد خودروهاي وارداتي آغاز مي‌شود. البته براي ورود به اين قرعه‌كشي بايد حتما 500 ميليون تومان پول در حساب وكالتي شركت واردكننده بلوكه كنيد. اما ساير شرايط ثبت مشابه شرايط قرعه‌كشي براي ماشين‌هاي داخلي است. بر همين اساس شركت‌كنندگان در قرعه‌كشي بايد گواهينامه داشته باشند، پلاك فعال نداشته باشند، طي ۴۸‌ماه گذشته از خودروسازان داخلي خريد نكرده باشند. درضمن تا يك سال نمي‌توانند سند خودرو را به كسي منتقل كنند. طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، بعد از پايان قرعه‌كشي و بررسي اطلاعات، نام ۱۰۰ هزار نفر به قيد قرعه انتخاب و اعلام مي‌شود. بلافاصله بعد از اعلام نام برندگان قرعه‌كشي، شركت‌هاي واردكننده، خودروهاي خود را در سامانه عرضه مي‌كنند و متقاضي از بين آنها انتخاب مي‌كنند.
اگر فردي تقاضاي بيشتري داشته باشد، حق تقدم با شماره‌هاي اولي است كه در قرعه‌كشي برنده شده‌اند. البته اين موضوع هيچ ارتباطي با زمان ثبت‌نام ندارد، بلكه وابسته به شانس افراد در قرعه‌كشي است. همچنين اگر فردي از بين خودروهاي عرضه شده در مرحله اول انتخاب نكند و به دنبال خودروي ديگري باشد، حق تقدم او تا زمان انتخاب خودرو حفظ مي‌شود و بايد ۵۰۰ ميليون تومان را نيز در حساب خود نگه دارد. در غير اين صورت اگر متقاضي هر مبلغي از ۵۰۰ ميليون تومان برداشت كند، درخواست خريد خودرو لغو خواهد شد. افراد متقاضي كه در قرعه‌كشي برنده شدند، بعد از انتخاب خودرو سه روز فرصت دارند مرحله اول پرداخت شامل هزينه ارزش كالا، كرايه حمل و نقل تا بندر مقصد و بيمه (CFR) را پرداخت كنند (البته ۵۰۰ ميليون تومان از اين مبلغ قبلا براي ورود به قرعه‌كشي پرداخته شده است) . اگر افراد نتوانند ظرف سه روز اين مبلغ را پرداخت كنند، ثبت‌نام باطل مي‌شود و بايد پنج درصد هم جريمه پرداخت كنند.
مرحله دوم پرداخت، مربوط به عوارض گمركي است كه زمان رسيدن خودرو به بنادر و ترخيص است و بعد از اعلام اين مبلغ از سوي گمرك و سازمان حمايت، متقاضي بايد آن را پرداخت كند.
اما مرحله سوم پرداخت همزمان تحويل و مربوط به هزينه پلاك و غيره است.
در اصل مرحله اول و سوم پرداخت، مانند فروش خودروهاي داخلي است و مرحله دوم به آنها اضافه شده است.
نكته قابل تامل در فروش همه اين خودروها اين است كه مبالغ پرداختي، مبلغ نهايي نيست و بر اساس قيمت روز است. به نقل از ايسنا، از زماني كه فرد، مرحله اول را پرداخت و در سامانه قرارداد را امضا مي‌كند، شركت سه ماه فرصت دارد تا خودرو را به متقاضي تحويل دهد. بعد از اين سه ماه، شركت به ازاي هر يك ماه ديركرد، بايد ۷.۵ درصد جريمه پرداخت كند و هر يك از طرفين كه قرارداد را ابطال كند بايد پنج درصد جريمه پرداخت كند. اما پيش از امضاي قرارداد، حتي اگر افراد در قرعه‌كشي برنده شده باشند، هيچ تضميني براي تحويل خودرو وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون