• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5434 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۶ اسفند

درخت‌ها و قتل مرزوق

نشست نقد و بررسي «درخت‌ها و قتل مرزوق» نوشته‌ عبدالرحمن منيف با ترجمه‌ موسي اسوار برگزار مي‌شود.
به گزارش ايسنا، نشست هفتگي شهر كتاب در روز سه‌شنبه، نهم اسفندماه از ساعت ۱۵ به نقد و بررسي كتاب يادشده اختصاص دارد كه با حضور موسي اسوار، اميدطبيب‌زاده و آبتين گلكار برگزار مي‌شود.
 در معرفي كتاب آمده است: «به تازگي كتاب «درخت‌ها و قتل مرزوق» نوشته‌ عبدالرحمن منيف با ترجمه‌ موسي اسوار از سوي انتشارات هرمس منتشر شده است.
عبدالرحمان مُنيف (۲۰۰۴- ۱۹۳۳) را از بزرگ‌ترين نويسندگان عرب در قرن بيستم مي‌دانند. خصلت بارز اغلب آثار او انعكاس واقعيت‌هاي تلخ سياسي و اجتماعي جهان عرب است خاصه در كشورهاي استبدادزده‌اي كه خودكامگان حاكم اراده خود را بر مردم و مقدرات و سرنوشت آنها تحميل مي‌كنند و جوّ فشار و اختناق و سركوب سياسي آثاري گرانبار دارد و احساس سركوفتگي و فروپاشي و درهم‌شكستگي در خودآگاه و ناخودآگاه آدم‌ها مي‌نشاند.  «درخت‌ها و قتل مرزوق» نخستين اثر و از معروف‌ترين آثار نويسنده‌ بزرگ و نامي جهان عرب، عبدالرحمان مُنيف است كه از همان بدو انتشار با استقبال مخاطبان و تحسين منتقدان روبه‌رو شد. اين رمان دغدغه‌هاي انسان معاصر را كه آزادي و امكان اشتغال و مشاركت در ساخت جامعه و تامين زندگي و آينده بنا به علل و شرايط سياسي و اجتماعي از او سلب شده است، بازگو مي‌كند. نويسنده در اين رمان دو نمونه شخصيت از يك نسل، نسلِ پس از جنگ جهاني دوم را تحليل مي‌كند. اين دو شخصيت با وجود تفاوت‌هاي خود در تجارب زيسته و لايه‌هاي ذهني، يك وجه مشترك دارند؛ غربت در وطن. اين وجه جلوه‌اي است از سرشت كلي انسان معاصر در جهان عرب كه به باور نويسنده در احساس دروني شكست متبلور است و بنا به تحليل او از فشار و سركوب نشات مي‌گيرد».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون