• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5435 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۷ اسفند

جلسه‌ غيرعلني مجلس براي بحران ارز

خيز مجلس براي استيضاح وزراي اقتصاد و كشاورزي

صبح ديروز مجلس روز خود را با يك جلسه غيرعلني آغاز كرد؛ جلسه‌اي كه قرار بود چهارشنبه گذشته برگزار شود اما فوت مادر همسر رييس كل بانك مركزي آن را به ديروز موكول كرد. جلسه‌اي پيرامون وضعيت بازار ارز و سكه كه بسياري آن را نابسامان و برخي هم آن را «بحران» مي‌دانند. پس از حدود دو ساعت جلسه، درهاي صحن مجلس باز شد و قاليباف توضيحاتي درباره محتواي جلسه كه نه، بلكه درباره نتيجه آن ارايه كرد. رييس مجلس همين سخنان كوتاهش را هم به سخناني كليشه‌اي و تكراري اختصاص داد: «باتوجه به اهميت مسائل ارزي در كشور كه لازمه يك هماهنگي جدي و قوي بين دولت و مجلس براي سامان دادن اين بازار است، به جمع‌بندي‌هاي خوبي در اين جلسه رسيديم. ان‌شاءالله با هماهنگي شكل‌گرفته و اقدامات و حركت‌هاي دولت بر اين مشكل فائق خواهيم آمد.» سخنان قاليباف هيچ نشاني از راهكار جدي و راهگشا براي وضعيت بازار ارز نداشت؛ بازاري كه ديگر نه روزانه، بلكه به‌طور ساعتي يك قيمت جديد و شگفت‌انگيز براي مردم دارد. اما «نظام‌الدين موسوي» سخنگوي هيات‌رييسه دقايقي ميان خبرنگاران رفت و توضيحاتي پيرامون جلسه دو ساعته ارايه كرد. اين نماينده مجلس به نكات مطرح‌شده در جلسه اشاره كرد كه آن را مي‌توان در چند گزاره خلاصه‌ كرد؛ اينكه دولتي‌ها معتقدند هيچ مشكل اقتصادي كه منجر به وضعيت امروز ارز شود، در كشور وجود ندارد و «ساير عوامل» هستند كه باعث تاثيرگذاري روي بازار شده است. او از قول دولتي‌ها گفت آنها قاطعانه تاكيد داشتند كه «بحران ارزي را پشت سر خواهيم گذاشت و دولت اجازه نخواهد داد از اين زاويه معيشت مردم دچار مشكل شود.»

خواستيم علني باشد، هيات‌رييسه اجازه نداد
برخي نمايندگان مجلس در پاسخ به «اعتماد» پيرامون جلسه غيرعلني ديروز، گفتند كه چون جلسه غيرعلني بوده، بايد از سخنگوي هيات‌رييسه پرسيد كه او هم صحبت‌هايش را گفته است. اما برخي نمايندگان نظراتي دارند، غير از آنچه دولتي‌ها بيان كردند و سخنگوي هيات‌رييسه به رسانه‌ها منتقل كرد. احمد عليرضابيگي نماينده تبريز در مجلس، در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت كه «نوسانات پيش‌آمده در بازار ارز، زندگي مردم را تحت‌تاثير قرار داده و بر ناامني اقتصادي دامن زده است.» او با اشاره به اينكه «جلسه روز شنبه قرار بود چهارشنبه گذشته برگزار شود كه اينطور نشد و با تاخير انجام شد»، افزود: «ما در مجلس اصرار كرديم كه اين جلسه علني باشد تا مردم بدانند چه موضوعاتي در جلسه مطرح مي‌شود و چه بين نمايندگان و دولتي‌ها چه صحبت‌هايي رد و بدل مي‌شود. از جايي كه نمايندگان بابت مراودات زيادي كه با مردم دارند، همواره در معرض انتقاد و اعتراض مردم هستند؛ از همين رو خواستيم تا جلسه علني برگزار شود ولي هيات‌رييسه موافقت نكرد؛ چرا كه اين موضوع از اختيارات هيات‌رييسه است.» او با بيان اينكه «رييس كل بانك مركزي در گزارش خود به موضوع ورود ارز از سوي برخي شركت‌ها اشاره كرد»، گفت: «ايشان به‌طور خلاصه گفتند كه از شركت‌هاي بزرگ مانند فولادسازي‌ها و پتروشيمي‌ها و ديگر شركت‌هاي بزرگ خواسته‌ايم كه ارزهاي خود را وارد بازار كنند.»  

خيز مجلس براي استيضاح وزراي اقتصاد و كشاورزي 
«كاظم دلخوش»، نماينده صومعه‌سرا هم در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره جلسه غيرعلني شنبه گفت كه «بعد از گزارش رييس‌كل بانك مركزي، وزير اقتصاد و معاون اول رييس‌جمهوري نتيجه اين شد كه كارگروه يا همان كميته مشتركي ايجاد شود.» او در عين حال تاكيد كرد كه مجلس از توضيحات مقامات اقتصادي دولت قانع نشد. دلخوش افزود: «اعتقاد داريم كه تيم اقتصادي دولت ضعيف عمل مي‌كند و از اختياراتي كه براي كنترل ارز و سكه دارد، نتوانسته استفاده و آنها را اجرا كند.» او با بيان اينكه «ما در مجلس از جايگاه نظارتي خود عمل كرديم»، خبر داد كه استيضاح وزراي اقتصاد و جهاد كشاورزي در دستور كار نمايندگان مجلس است. دلخوش هم مانند عليرضا بيگي تاكيد كرد كه دولت هيچ راهكاري براي كنترل وضعيت موجود ندارد. او افزود: «مجلس بايد براي نتيجه‌بخشي كميته مشترك بيشتر تلاش كند. درباره منشأ اين نوسانات هم صحبت شد كه برخي نكات آن لازم بود در مجلس باقي بماند. از سوي ديگر دستگاه‌هاي نظارتي هم بايد بيشتر وارد عمل شوند؛ چرا كه برخي در فضاي مجازي و برخي فعاليت‌ها به اين وضعيت دامن مي‌زنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون