• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5435 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۷ اسفند

7 كارگر از 13 بازداشتي تجمع صنفي پارس جنوبي با تعهدسپاري به محل كار بازگشتند

تعهد بابت سلب حق هرگونه اعتراض صنفي

بنفشه سام‌گيس

منابع آگاه به «اعتماد» خبر دادند كه 13 كارگرپیمانکاری مجتمع گاز پارس جنوبي كه در فاصله شامگاه 30 بهمن تا پيش از ساعت 10 صبح اول اسفند و به دليل اقدام براي برگزاري تجمع صنفي دستگير شده بودند، بعد از سپري كردن يك شبانه‌روز در بازداشتگاه، تا ظهر دوم اسفند آزاد شده‌اند. طبق اين اخبار، دو نفر از بازداشتي‌ها، رييس و بازرس كانون صنفي مجتمع گاز پارس جنوبي بوده‌اند كه اين دو نفر با قيد وثيقه آزاد شده و اكنون در تهران در حال پاسخگويي به مقامات قضايي هستند. طبق اطلاع «اعتماد» از كارگران پيمانكاري شاغل در برخي پالايشگاه‌هاي پارس جنوبي، تمام كارگران آزاد شده، تا ديروز ممنوع‌الكار بوده‌اند و سپس، بخش حراست مجتمع گاز پارس جنوبي به 11 نفر از كارگران (غير از رييس و بازرس كانون صنفي كه با قيد وثيقه آزاد و فعلا در شهر تهران هستند) اعلام كرده كه صرفا به شرط امضا كردن تعهدنامه از پيش تنظيم شده و ثبت آن در دفتر اسناد رسمي حق بازگشت به كار خواهند داشت. در بخشي از متن اين تعهدنامه كه نسخه‌اي از آن دراختيار «اعتماد» قرار گرفت، امضاكنندگان متعهد مي‌شوند ضمن رعايت تمام مقررات مربوط به كارگاه و محل كار، از همكاري با سرويس‌هاي اطلاعاتي دشمنان، شركت در تحصن، اعتصاب و تظاهرات غيرقانوني يا تحريك به برپايي هر گونه اعتراض، تجمع و تحصن، كارشكني، سرپيچي يا تمرد از اجراي دستورهاي مقام‌هاي بالاتر، ترك يا تعطيل خدمت در خلال ساعات موظف اداري خودداري كنند و در غير اين‌ صورت، مديران مجموعه مجاز به هرگونه تنبيه انضباطي و فسخ يك‌طرفه قرارداد و خاتمه كار بدون حق اعتراض كارگر در هرگونه محكمه قضايي، هيات‌هاي حل اختلاف و ديوان عدالت اداري خواهند بود. طبق اطلاع «اعتماد» تا غروب 6 اسفند، 7 نفر از كارگران آزاد شده، اين تعهدنامه 19 ماده‌اي را كه در واقع، تعهدي بابت واگذاری حق هرگونه اعتراض صنفي است، امضا كرده و به محل كار بازگشته‌اند، اما 4 نفر از كارگران كه حاضر به امضاي تعهدنامه ابلاغي نشده‌اند همچنان ممنوع‌الكارند. يكي از اين 4 كارگر در توضيح بازداشت خود و ساير همكارانش در روز اول اسفند، در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: «ساعت 7 صبح روز اول اسفند وقتي مقابل ستاد مجتمع رفتيم، چند ماشين متعلق به نيروهاي يگان ويژه مقابل ورودي ستاد توقف كرده بودند در حالي كه تعداد ما فقط 30 نفر بود. نيروهاي انتظامي از شامگاه 30 بهمن و به دنبال اطلاع از تصميم ما به برگزاري تجمع صنفي، در حال آماده‌باش بودند و در اولين لحظات حضور ما در مقابل ستاد، دستور به متفرق شدن دادند در حالي كه در كنار نيروهاي يگان ويژه، پليس آگاهي، پليس امنيت عمومي و لباس شخصي‌ها هم حضور داشتند. ما متفرق شديم و به سمت يكي از خودروهاي عمومي تردد كارگران رفتيم تا به محل كار خود بازگرديم. ماشين ما چند متري دور نشده بود كه خودروهاي يگان ويژه ماشين ما را متوقف و همه ما را بازداشت و به اداره آگاهي عسلويه منتقل كردند در حالي كه ما حتي شعار هم نداده بوديم و در واقع تجمعي برگزار نشده بود. صبح روز بعد كه ما را به دادسراي عسلويه منتقل كردند، قاضي دادسرا از مامور نيروي انتظامي پرسيد جرم اين افراد چيست؟ شعار دادند؟ پلاكارد به دست داشتند؟ مرتكب خشونت فيزيكي شدند؟ توهين و تشويش اذهان كردند؟ مامور نيروي انتظامي به تمام سوالات قاضي پاسخ منفي داد و آن وقت قاضي دادسرا به مامور گفت اگر هيچ كاري نكرده‌اند پس چرا دستگيرشان كرديد؟ قاضي به ما گفت كه يكي از همكاران ما يك فيش حقوقي، آن هم فقط به عنوان يك وثيقه صوري براي درج در پرونده بياورد تا ما آزاد شويم.»
طبق اطلاع «اعتماد»، برخي مسوولان مجتمع گاز پارس جنوبي به آزادشدگان گفته‌اند از آنجا كه تصميم برگزاري تجمع صنفي با عليرضا ميرغفاري و ذبيح‌الله ميرزايي؛ رييس و بازرس كانون صنفي مجتمع گاز پارس جنوبي بوده، اين دو نفر كه اكنون با قيد وثيقه آزاد هستند حتي در صورت امضاي تعهد هم حق ورود به محل كار ندارند. برخي كارگران مجتمع گاز پارس جنوبي همچنين به «اعتماد» گفتند كه طبق شنيده‌هايي، مسوولان اين مجتمع تصميم به انحلال كانون صنفي و لغو فعاليت تمام انجمن‌هاي صنفي در پالايشگاه‌هاي اين مجتمع گرفته‌اند. 
برخورد با تجمع صنفي اول اسفند كارگران مجتمع گاز پارس جنوبي در حالي صورت گرفت كه كانون صنفي اين مجتمع، سه نوبت و در تاريخ‌هاي 12 و 22 دي و 11 بهمن درخواست كتبي برگزاري تجمع صنفي به استانداري و شوراي تامين استان بوشهر فرستاده بود، اما دو درخواست بدون پاسخ ماند و در نهايت، روز 26 بهمن اعضاي شوراي تامين شهرستان عسلويه با برگزاري هرگونه تجمع صنفي كارگران مخالفت كرده و مطالبات كارگران را غيرقابل پيگيري و بي‌ارتباط با ماهيت فعاليت اين كانون صنفي دانسته‌اند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون