• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5436 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۸ اسفند

مصوبه ماليات‌ از خانه‌هاي لوكس براي رفع ابهام به كميسيون تلفيق ارجاع شد

«واحدهاي مسكوني» حذف شد، مصوبه مبهم

گروه سياسي|روز گذشته دومين روز از بررسي لايحه بودجه 1402 در صحن مجلس بود. در جريان جلسه نوبت صبح مجلس كه بخش درآمدي لايحه بودجه در حال بررسي بود، اتفاق عجيبي رخ داد.
درحالي كه كميسيون تلفيق بودجه 1402 در جريان بررسي لايحه، براي خانه‌هاي لوكس بالاي 20 ميليارد تومان ماليات تعيين كرده بود، روز گذشته، در صحن مجلس، يكي از نمايندگان پيشنهاد حذف اين ماليات را  ارايه كرد.
طبق جزء يك بند «ذ» تبصره ۶، «واحدهاي مسكوني و باغ‌ويلاهاي مجاز با احتساب عرصه و اعيان و زمين‌هاي فاقد اعياني داراي كاربري مسكوني- اداري و تجاري در محدوده شهرهاي بالاي يكصد هزار نفر جمعيت كه ارزش روز آنها بيش از ۲۰۰ ميليارد ريال است مازاد بر اين مبلغ مشمول ماليات به ميزان دو در ۱۰۰۰ است.»
اما هنگام بررسي اين بخش، «محمدمهدي مفتح»  نماينده تويسركان و سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه پيشنهاد داد كه واژه «واحدهاي مسكوني» از اين جزء حدف شود. پس از راي‌گيري اين پيشنهاد در صحن، نمايندگان هم همسو با مفتح راي دادند و «واحدهاي مسكوني» از اين بخش حذف شد. 
پس از آن، محمدباقر قاليباف رييس مجلس تشخيص داد كه با حذف واژه «واحدهاي مسكوني» از اين بخش، ابهاماتي در آن ايجاد شده است. به اعتقاد قاليباف، «الان ويلاهاي غيرمجاز ماليات نمي‌دهند و ما در اينجا با اخذ ماليات براي باغ‌ويلاهاي مجاز عملا آنها را جريمه مي‌كنيم از سوي ديگر در اين مصوبه ذكر شده در شهرهاي بالاي يكصد هزار نفر ، اكثر باغ‌ويلاها در شهرهاي كوچك هستند.»
در واكنش به حذف «واحدهاي مسكوني» از اين مصوبه، مالك شريعتي نياسر نماينده تهران در مجلس، در تذكري گفت كه «ما كاخ علي كريمي و پنت‌هاوس‌هاي افراد متمول الهيه و آجودانيه و زعفرانيه تهران را از اين مصوبه مستثني كرديم.» او به استناد به بند (11) ماده (22) آيين‌نامه داخلي در مورد حفظ شأن و منزلت مجلس گفت: «در گفت‌وگويي كه با اعضاي كميسيون تلفيق داشتم موافق حذف واحدهاي مسكوني از جزء (1) بند (ز) تبصره (6) نبودند؛ اين مصوبه كميسيون تلفيق بود و رييس و سخنگوي كميسيون حق ندارند از طرف اعضا با حذف بخشي از مصوبه موافقت كنند، زيرا اگر راي‌گيري مي‌شد ممكن بود 45 نفر از اعضاي كميسيون با آن مخالفت كند.» شريعتي ادامه داد: «هيچ توجيهي وجود ندارد يك نفر از طرف جمع با حذف مصوبه كميسيون تلفيق موافقت كند و اين موضوع وهن مجلس و كميسيون تلفيق است و برخورد سليقه‌اي با مصوبات كميسيون و مجلس را بايد كنار گذاشت.»
اما دامنه اين حذف همچنان ادامه داشت؛ محمدرضا صباغيان نماينده يزد و بافق هم تاكيد كرد كه «ما در صحن مجلس دفاع جانانه از محرومان مي‌كنيم اما متاسفانه مصوبات ما به نفع افراد ثروتمند است. آقاي ميركاظمي پاسخ دهد در شهرستان‌هايي كه نزديك به ۳۰۰ هزار نفر جمعيت دارد چند درصد خانه‌هاي ۲۰ ميليارد به بالا وجود دارد؟»
او افزود: «نمايندگان شهرستان‌هاي محروم پاسخ دهند در حوزه انتخابيه آنها چه تعداد خانه‌هاي ۲۰ ميليارد وجود دارد؟ دولت بايد در اين زمينه آمار دقيقي ارايه كند. متاسفانه صحبت‌هايي كه امروز مي‌شود به نام محرومان و به كام ثروتمندان است. اكنون كسي نمي‌خواهد از افراد و اقشار ضعيف پول بگيرد و به ثروتمندان بدهد بلكه براساس تبصره پيش‌بيني شده در بودجه به دنبال اخذ ماليات از خانه‌هاي لوكس و دادن آنها به محرومان هستيم.»
اما پس از حذف واژه «واحدهاي مسكوني» از اين جزء بودجه، برداشت اين بود كه خانه‌هاي لوكس از ماليات معاف شده‌اند. اما حسينعلي حاجي‌دليگاني چنين نظري نداشت و در گفت‌وگو با خبرگزاري مجلس، اين موضوع را رد كرد. اين عضو هيات رييسه گفته كه «بايد توجه شود هنوز بند مربوط به ماليات از خانه‌هاي لوكس تعيين تكليف نهايي نشده است، لذا با توجه به ابهاماتي كه درخصوص اين بند وجود داشت، رييس جلسه دستور ارجاع آن را به كميسيون تلفيق براي بررسي مجدد داد.»
او ادامه داد: «مصوبه مربوطه به ماليات از خانه‌هاي لوكس بايد به صورت جامع‌تر مورد بررسي قرار گيرد چراكه براساس پيشنهاد مطرح شده از سوي يكي از نمايندگان عبارت «واحدهاي مسكوني» حذف شده و طبيعتا كل بند (ذ) تبصره 6 با مشكل و ابهام روبه‌رو مي‌شود و بر اين اساس رييس جلسه دستور ارجاع آن را به كميسيون تلفيق داد.»
اين عضو كميسيون تلفيق لايحه بودجه، افزود: «هنوز بحث ماليات خانه‌هاي لوكس تعيين تكليف نشده است و خبر مبني بر معافيت مالياتي خانه‌هاي لوكس صحت ندارد، به ‌طور مثال يكي از اشكالات اين بند اين بود كه باغ‌ويلاها در شهرهاي بالاي 100 هزار نفر مطرح شده بود كه بديهي است اكثر باغ‌ويلاها در مناطق روستايي و كم‌جمعيت قرار دارند.»
هر چند اين موضوع از سوي حاجي‌دليگاني رد شده، اما آنچه در صحن رخ داد را مي‌توان اين‌گونه شرح داد؛ آنچه مسلم شده اين موضوع است كه واژه «واحدهاي مسكوني» از آن جزء حذف شده است. با حذف اين واژه، بقيه آن جزء از نظر هيات رييسه دچار ابهاماتي شده است و براي رفع آن ابهامات اين جزء به كميسيون تلفيق ارجاع شد. بنا بر اين بايد گفت كه هر چند ممكن است در كميسيون تلفيق اين واژه به جزء منظور بازگردد، اما از يك‌سو صحن نشان داد كه موافق معافيت مالياتي براي خانه‌هاي بالاي 20 ميليارد تومان است و از سوي ديگر اينكه ممكن است رفع ابهام در كميسيون تلفيق به گونه‌اي انجام شود كه كلا نيازي نباشد اين واژه به آن جزء از بودجه بازگردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون