• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5436 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۸ اسفند

خبر

آزادي شهروند اسپانيايي در ايران
وزارت امورخارجه اسپانيا اعلام كرد كه يك شهروند اسپانيايي كه پيش‌تر در ايران بازداشت بود، آزاد شده است. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري فرانسه، وزارت امورخارجه اسپانيا يكشنبه در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: آنا بانيرا، يك زن اسپانيايي كه از نوامبر ۲۰۲۲ تاكنون در ايران در بازداشت به ‌سر مي‌برده است روز شنبه آزاد شده اما خبر آن تا زمان ترك خاك ايران منتشر نشده است. خوزه مانوئل آلبارس، وزير امورخارجه اسپانيا ضمن اعلام اين خبر گفت كه وي توانسته است با اين شهروند اسپانيايي به‌صورت تلفني گفت‌وگو كند و وضعيت سلامت او مساعد است. بر اساس اين گزارش، آنا بانيرا كه اكنون ۲۵ سال دارد در زمان بروز برخي ناآرامي‌ها در ايران بازداشت شد. وزير امورخارجه اسپانيا همچنين با ابراز خرسندي از آزادي آنا بانيرا گفت: شادي ما زماني تكميل مي‌شود كه سانتياگو سانچز نيز آزاد شود و به خانه بازگردد. سانتياگو سانچز كوگدور، ديگر شهروند اسپانيايي است كه در ماه اكتبر زماني كه قصد عبور از ايران به منظور سفر به قطر و شركت در مسابقات جام جهاني فوتبال را داشته است، بازداشت شد.


اميرعبداللهيان: غرب دست از اتهام‌زني بي‌ثمر بردارد
وزير امور خارجه درباره تكرار ادعاها درمورد استفاده از پهپادهاي ايراني در جنگ اوكراين، به غرب توصيه كرد كه دست از اتهام‌زني بي‌ثمر بردارد. حسين اميرعبداللهيان روز يكشنبه در توييتر، ادعاها در مورد پهپادهاي ايراني به‌ كار گرفته شده در اوكراين را نادرست عنوان كرد و نوشت: قرار بود دومين ديدار هيات‌هاي سياسي و نظامي ايران و اوكراين برگزار شود، اما برخي طرف‌هاي غربي فقط ادعا مي‌كنند و هيچ سندي را ارايه نمي‌دهند. وزير امور خارجه افزود: غرب بايد دست از اين بازي بي‌ثمر بردارد. اميرعبداللهيان تاكيد كرد: ايران حامي صلح و مخالف جنگ است.


اسلامي: قصد داريم محصولات هسته‌اي‌ را صادر كنيم
رييس سازمان انرژي اتمي گفت: «قصد داريم محصولات هسته‌اي‌ را صادر كنيم.» به گزارش ايسنا، محمد اسلامي در حاشيه بيست‌ونهمين كنفرانس هسته‌اي كشور در ادامه افزود: «ثروت بالا و فرصت تحقيقاتي و فعاليت‌هاي پژوهشي در كشور توسعه يافته است و هم‌اكنون شاهد صادرات راديوداروها و صادرات تجهيزات هسته‌اي در كشور هستيم.» وي گفت: «براي نخستين‌بار امسال در سه نمايشگاه بين‌المللي در حوزه فناوري هسته‌اي شركت كرده‌ايم و تمام تلاش ما بر اين است كه بتوانيم محصولات فناورانه در حوزه هسته‌اي را علاوه بر تامين نياز داخل بتوانيم به كشورهاي ديگر صادر كنيم.» رييس سازمان انرژي اتمي در ادامه به دستاوردهاي هسته‌اي در سال ۱۴۰۱ اشاره كرد و گفت: «پودر منعقد‌كننده خون كه در جراحي‌هاي سنگين مورد استفاده قرار مي‌گيرد و يك محصول تحريمي بوده است، امسال توليد و مورد استفاده قرار گرفته و گواهي سازمان غذا و دارو را دريافت كرده است و امكان صادرات اين محصول هم اينك وجود دارد.» اسلامي عنوان كرد: «در حوزه پلاسما تصفيه شيرابه‌ها يك معضل بزرگ در كشور بود كه با انعقاد تفاهمنامه سه جانبه هم‌اكنون اين آمادگي وجود دارد كه از اين محصول فناورانه رونمايي شود و بتوانيم در فضاي اجرايي آن را راه‌اندازي كنيم.» وي ادامه داد: «اهداف و برنامه‌هايي در صنعت هسته‌اي پي‌ريزي شده و تنظيماتي در اين حوزه شكل گرفته است و بايد فعاليت دانشگاه‌ها در حوزه فناوري هسته‌اي با سازمان انرژي اتمي همگرا باشد تا شاهد توسعه منابع در حوزه هسته‌اي و خلق فناوري در اين حوزه باشيم.» رييس سازمان انرژي اتمي ايران در پايان با بيان اينكه ايران قابليت تبديل به قطب هسته‌اي شدن و صادرات محصولات به ساير كشورهارا دارد، اظهار داشت: «نكته حايز اهميت اين است كه ايران داراي ثروت انساني والا و باارزشي است و در سازمان انرژي اتمي ايران نيز با تكيه بر نيروي انساني متخصص و بومي در حال گسترش فرصت‌هاي تحقيقاتي و صنعتي هستيم و اين مساله موجب شده تا ظرفيت‌‌هاي صنعتي در همه محورها گسترش يابد و با توجه به اين موارد مي‌توان گفت قابليت‌ و فعاليت‌هاي ما مي‌تواند جنبه صنعتي شدن داشته باشد.»


رايزني‌هاي معاون سياسي وزير خارجه در بوليوي
علي باقري، معاون سياسي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در سفر منطقه‌اي خود به امريكاي لاتين در بوليوي در ديدارهايي جداگانه با وزير خارجه و معاون رييس‌جمهور اين كشور ملاقات كرد. به گزارش ايسنا، باقري در ديدار با روخليو مايتا، وزير خارجه بوليوي ضمن تاكيد بر توسعه روابط سياسي و همكاري‌هاي بين‌المللي دو كشور خواستار مشاركت بوليوي در ايجاد نظم نوين جهاني بر مبناي چند جانبه‌گرايي شد. وزير خارجه بوليوي نيز ضمن استقبال از پيشنهاد طرف ايراني اظهار داشت كه روابط دو كشور حسنه و برادرانه بوده و هر دو كشور از مواضع يكديگر در خصوص موضوعات حقوق بشري و مبارزه با امپرياليسم حمايت مي‌كنند. باقري همچنين در ديدار با معاون رييس‌جمهور بوليوي نيز ضمن تشريح روابط حسنه دو كشور به ظرفيت‌هاي طرفين جهت توسعه روابط به ويژه در زمينه اقتصادي اشاره كرد و خواستار همراهي بيشتر دو كشور در مجامع بين‌المللي و همچنين حمايت از نظم نوين جهاني بر مبناي چند جانبه‌گرايي شد. معاون رييس‌جمهور بوليوي نيز در اين ملاقات به ظرفيت‌هاي اقتصادي، علمي و صنعتي جمهوري اسلامي ايران اشاره كرده و اظهار داشت كه رابطه با ايران براي بوليوي يك مزيت محسوب شده و لذا خواهان توسعه روابط به ويژه در بخش اقتصادي با ايران هستيم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون