• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5436 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۸ اسفند

خبر

پس از 12 سال، روساي پارلمان‌هاي عربي وارد دمشق شدند
منابع رسمي سوريه روز گذشته خبر دادند كه روساي پارلمان چند كشور عربي وارد دمشق شده‌اند. بنابر گزارش خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، تعدادي از روساي پارلمان‌ كشورهاي عربي كه در اجلاس اتحاديه پارلمان عربي مشاركت‌ كرده بودند، در راستاي تاكيد بر حمايت از سوريه و ايستادگي در كنار اين كشور وارد فرودگاه بين‌المللي دمشق شدند. «حنفي جبالي» رييس پارلمان مصر از جمله اعضاي اين هيات با تاكيد بر حمايت پارلمان‌هاي عربي از سوريه و ايستادگي در كنار مردم اين كشور، اظهار داشت كه سوريه به جايگاه پيشين خود در اتحاديه عرب باز خواهد گشت و اين سفر در راستاي حمايت از رياست‌جمهوري، دولت و مردم سوريه انجام شده است. برخي منابع خبري اشاره كردند كه روساي پارلمان‌هاي قطر، كويت و مغرب از سفر به دمشق در قالب اين هيات خودداري كرده‌اند. اين سفر در حالي انجام شده است كه «محمد الحلبوسي» رييس پارلمان عراق، روز گذشته از كشورهاي عربي خواست كه براي بازگشت سوريه به جمع كشورهاي عربي تصميم نهايي خود را اتخاذ كنند.  رييس پارلمان عراق، روز گذشته در جريان سي‌و‌چهارمين اجلاس اتحاديه پارلمان عربي گفت «كشورهاي عربي در تمامي سطوح پارلماني و دولتي تصميم نهايي بازگشت سوريه به جمع كشورهاي عربي را اتخاذ نمايند و اين كشور نقش خود را در ميان كشورهاي عربي، منطقه و جهان به‌طور موثر ايفا كند و براي ثبات، بازسازي زيرساخت‌ها و بازگشت عزتمندانه و باكرامت برادران سوري كه جنگ آنها را از سرزمين و كشورشان كوچانده، به‌طور جدي تلاش شود.»


كاخ‌سفيد: بايدن نياز اوكراين به جنگنده را رد كرده است

كاخ سفيد روز يكشنبه اعلام كرد كه موضوع ارسال جنگنده‌هاي اف-16 به اوكراين در آينده قابل پيش‌بيني حل نخواهد شد. كاخ سفيد تاكيد كرد كه در حال حاضر «جو بايدن» رييس‌جمهور امريكا چنين نيازي را رد كرده است. به گزارش خبرگزاري فارس، پيش‌تر «ليندا توماس گرينفيلد»، نماينده دايم امريكا در سازمان ملل اعلام كرده بود مقام‌هاي واشنگتن مذاكرات بر سر امكان اعطاي جنگنده‌هاي اف-16 به مقام‌هاي كي‌يف را ادامه خواهند داد. اين نماينده دولت امريكا در مصاحبه با شبكه «سي.ان.ان» گفته بود، مقام‌هاي امريكايي در عرض هفته‌ها و ماه‌هاي آينده مذاكرات‌شان با طرف اوكرايني بر سر مساله دادن جنگنده اف-16 به كي‌يف را ادامه مي‌دهند. گرينفيلد در پاسخ به سوال مجري سي.ان.ان اظهار كرد: «ما هنوز با اوكرايني‌ها مشغول مذاكرات هستيم. اين مذاكرات براي هفته‌ها و ماه‌هاي آينده ادامه پيدا خواهند كرد.» صحبت‌هاي اين نماينده دايم امريكا نشان مي‌دهد كشورش همچنان به دنبال تشديد روند درگيري در اوكراين با دادن تسليحات هرچه پيشرفته‌تر به اين كشور است. گرينفيلد گفت: يكي از مهم‌ترين فاكتورها در روند انتقال تسليحات پيشرفته به اوكراين دادن آموزش كار با آنها به سربازان اوكرايني است. اگر ما به آنها تسليحاتي بدهيم كه نتوانند از آنها استفاده كنند اين يك كار بيهوده خواهد بود.» كشورهاي غربي كه تا چندي پيش بر سر مساله ارسال تانك براي اوكراين و مخالفت اوليه آلمان با دادن تانك‌هاي «لئوپارد 2» به كي‌يف دچار مناقشه شده بودند حالا در گام بعدي تلاش براي تشديد درگيري در اوكراين موضوع دادن جنگنده به كي‌يف را پيش كشيده‌اند. پيش‌تر گروهي متشكل از پنج نماينده جمهوري‌خواه و دموكرات كنگره امريكا در نامه‌اي از «جو بايدن» رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا درخواست كردند تا جنگنده‌هاي اف-16 را براي نبرد با روسيه به اوكراين ارسال كند. به‌رغم هشدارهاي مكرر روسيه به كشورهاي غربي درباره تداوم كمك‌هاي نظامي و ارسال تجهيزات جنگي پيشرفته به اوكراين، پاريس نيز اخيرا از احتمال ارايه جنگنده به كي‌يف خبر داد. «امانوئل ماكرون» رييس‌جمهور فرانسه بامداد روز جمعه گفت كه ارايه جنگنده به اوكراين را رد نمي‌كند ولي كي‌يف در حال حاضر براي مقابله با روسيه به قدرت آتش فوري بيشتر نياز دارد.


ديدار نماينده پوتين و نماينده انصارالله در عمان
«ميخاييل بوگدانوف» نماينده ويژه رييس‌جمهور روسيه در امور خاورميانه و آفريقا و «محمد عبدالسلام» سخنگوي جنبش انصارالله و رييس هيات مذاكره‌كننده صنعا در مسقط -پايتخت عمان- با يكديگر ديدار و رايزني كردند. طبق اعلام دفتر سخنگوي انصارالله، دو طرف در اين ديدار «جزييات اوضاع نظامي، سياسي و انساني يمن» را مورد بحث و بررسي قرار داده‌اند و در عين حال، طرف روس «بر لزوم تشديد تلاش‌هاي تمام گروه‌هاي سياسي يمن براي تضمين آتش‌بس پايدار و طولاني‌مدت» تاكيد كرده‌اند. براساس اين اعلام، بوگدانوف همچنين تاكيد كرده است كه تشديد تلاش تمام گروه‌هاي يمني به منظور برقراري آتش‌بس منجر به ايجاد يك محيط مناسب براي مذاكرات سازنده و فراگير تحت نظارت سازمان ملل خواهد شد. يمن از سال ۱۳۹۴ تاكنون تحت محاصره شديد ائتلاف سعودي به رهبري رياض قرار دارد. عربستان سعودي در راس يك ائتلاف عربي و تحت حمايت امريكا، از ششم فروردين ۱۳۹۴ با ادعاي تلاش براي بازگرداندن رييس‌جمهور مستعفي يمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامي به يمن و محاصره زميني، هوايي و دريايي اين كشور كرد. اين تجاوز نظامي هيچ‌كدام از اهداف ائتلاف سعودي را محقق نكرد و فقط با كشته و زخمي شدن ده‌ها هزار يمني، آواره شدن ميليون‌ها نفر، به بار آمدن خرابي براي زيرساخت‌هاي اين كشور و گسترش قحطي و گرسنگي و بيماري‌هاي واگيردار همراه شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون