• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5438 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۰ اسفند

بيانيه فعالان آي‌تي: با اين اوضاع اينترنت الفاظي چون پيشرفت داخلي و توسعه دانش‌بنيان‌ها نمك بر زخم است

فعالان حوزه آي‌تي، در نامه‌اي سرگشاده خواستار رفع محدوديت‌ها و افزايش كيفيت اينترنت براي همه مردم شدند.  به گزارش زوميت؛ فعالان حوزه فناوري اطلاعات ساكن ايران اعتراض و نارضايتي‌شان از اختلالات اينترنت را در نامه‌اي سرگشاده و بدون مخاطب منتشر كردند، چون: «مدت‌هاست بستري براي مطالبه‌گري اثربخش وجود ندارد.» در اين نامه كه تاكنون به امضاي بيش از ۲۰۰ نفر رسيده و همچنان در حال امضا شدن است، با توصيفي از وضعيت اينترنت در ماه‌هاي اخير، خواستار رفع فيلترينگ، حذف محدوديت‌ها و تامين دسترسي به اينترنت با كيفيت، نه تنها براي صنف حوزه آي‌تي، بلكه براي تمام اقشار مردم ايران شدند.

متن كامل اين نامه را در زير بخوانيد. 
فيلترينگ‌ها و تحريم‌هاي گسترده، كار كردن در حوزه فناوري اطلاعات (IT) در ايران را با مشكلات عديده‌اي مواجه كرده است. در پنج ماه اخير شاهد اعمال محدوديت‌ها و اختلالات شديد و متنوع بوده‌ايم. چنين تصميماتي همچون بسياري از سياست‌هاي دستوري ديگر به دور از دانش و منطق و بدون در نظر گرفتن مزاياي استفاده از شبكه اينترنت در زمينه‌هاي اقتصادي، آموزشي، درماني و غيره بوده و گريبان‌گير تك‌تك ما شده است.
اين اختلالات گسترده با دستاويز ايجاد محدوديت در چند پلتفرم شبكه اجتماعي اجرا شده، اما تاثيرات منفي آن بسيار وسيع‌تر از محدود شدن اينستاگرام، تلگرام و… است و مشخص نيست كه دقيقا در راستاي حل كدام يك از معضلات كشور اجرا و پيگيري مي‌شود. ضمن آنكه هيچ نهاد و سازماني خود را ملزم به پاسخگويي در برابر وقت و هزينه ضايع شده مردم در اين وضعيت، نمي‌داند.
اين اتلاف وقت و هزينه، براي فعالان حوزه آي‌تي دوچندان است. چرا كه هر روز و هر ساعت در حال كلنجار رفتن با اوضاع نابسامان شبكه اينترنت كشور هستند و قدرت‌نمايي حاكميت با الفاظي چون پيشرفت داخلي، فناوري بومي و توسعه شركت‌هاي دانش‌بنيان نه تنها دردي از اين مشكلات دوا نمي‌كند، بلكه مرور و يادآوري آنها بسيار مضحك، مايه تاسف و نمك بر اين زخم است.
اين اختلالات نه تنها باعث بروز مشكلات روزمره و جدي براي شاغلين در جهت انجام درست و به موقع وظايف آنها شده است، بلكه بار رواني ناشي از دست و پنجه نرم كردن روزانه با اين كاستي‌ها -براي انجام ساده‌ترين كارها- خشم دروني تك‌تك افراد را تشديد كرده‌ و پرواضح است كه اين خشم انباشته، ناگزير در آينده نزديك به اشكال مختلف بروز خواهد كرد. بسياري از مديران، متخصصان و كارشناسان توانمند صنف آي‌تي در اين سال‌ها مهاجرت كرده‌اند و ادامه روند پنج ماه گذشته، مي‌تواند باعث افزايش بي‌سابقه آمار مهاجرت افراد شود.
ما به عنوان جمعي از اهالي اكوسيستم آي‌تي ايران، نسبت به فيلترينگ‌هاي بي‌پايه و اساس و كاهش محسوس سرعت و پهناي باند اينترنت، معترضيم و خواستار رفع فيلترينگ، حذف محدوديت‌ها و تامين دسترسي به اينترنت با كيفيت، نه تنها براي صنف حوزه آي‌تي، بلكه براي تمام اقشار مردم ايران هستيم.
ما نيز مانند ساير شهرونداني كه در هزاره سوم زندگي مي‌كنند، نياز به اينترنت آزاد داريم و با اينترنت طبقاتي و ارايه اينترنت بدون فيلتر براي گروهي خاص از جامعه -حتي اگر آن گروه خودمان باشيم- مخالفيم.
قاعده اين بود كه در اين نامه نهادهاي مرتبط چون شوراي عالي امنيت ملي، شوراي عالي فضاي مجازي و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات را مخاطب قرار مي‌داديم. اما از آنجا كه مدت‌هاست بستري براي مطالبه‌گري اثربخش وجود ندارد، به نوشتن نامه‌اي سرگشاده و بدون مخاطب، براي بيان كردن نظر و اعتراض‌مان نسبت به وضعيت اينترنت كشور، بسنده مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون