• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5439 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۱ اسفند

خبر

الكساندر لوكاشنكو، رييس‌جمهور بلاروس:
از ابتكار چين در زمينه امنيت بين‌المللي كاملاً حمايت مي‌كنيم

رييس‌جمهور بلاروس، در ديدار با شي‌جين‌پينگ، رييس‌جمهور چين در پكن مجددا حمايت خود از ابتكارات چين در زمينه امنيت و توسعه بين‌المللي را تاييد كرد. به گزارش ايسنا به نقل از بلتا، الكساندر لوكاشنكو، رييس‌جمهور بلاروس در ديدار با شي جين‌پينگ، رييس‌جمهور چين در پكن گفت: نشست امروز در زمان بسيار دشواري برگزار مي‌شود زماني‌كه نيازمند رويكردهاي جديد غيراستاندارد و تصميمات سياسي مسوولانه هستيم. او گفت: اول از همه بايد هدف جلوگيري از رويارويي جهاني باشد كه هيچ برنده‌اي نخواهد داشت. شما اخيرا آن را به وضوح و بدون ابهام خطاب به جامعه جهاني بيان كرده‌ايد. بلاروس به‌طور فعال صلح را پيشنهاد مي‌كند و از ابتكار شما در زمينه امنيت بين‌المللي كاملاً حمايت مي‌كند. وي افزود كه ابتكار توسعه شي‌جين‌پينگ كاملا با چشم‌انداز بلاروس منطبق است. الكساندر لوكاشنكو گفت: ما بلافاصله به سازوكارهاي ترويج آن پيوستيم و آماده آماده‌سازي مشترك و اجراي پروژه‌ها در بلاروس هستيم. ابتكار توسعه جهاني، با هدف كمك به كشورهاي در حال توسعه از طريق پروژه‌هاي كمك‌هاي فني توسط چين، توسط شي جين‌پينگ در سپتامبر 2021 در سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل اعلام شد. پكن گروه دوستان را در حمايت از اين طرح تشكيل داد كه در حال حاضر حدود 60 كشور عضو سازمان ملل را شامل مي‌شود. بلاروس جزو اولين كشورهايي بود كه به اين گروه پيوست. ابتكار امنيت جهاني هم توسط رييس‌جمهور چين در آوريل 2022 در افتتاحيه مجمع بوآئو براي آسيا راه‌اندازي شد. اين ابتكار بر اساس تاكيد قاطعانه اقتدار و جايگاه سازمان ملل متحد، عملكرد مشترك چندجانبه‌گرايي واقعي، هماهنگي تلاش‌ها براي رسيدگي به تهديدات امنيتي در هر دو حوزه سنتي و غيرسنتي، كار مشترك براي بهبود حاكميت امنيت جهاني و ايجاد يك سيستم جديد است. شي جين‌پينگ، رييس‌جمهور چين نيز ابراز اطمينان كرد كه سفر رييس‌جمهور بلاروس بسيار مثمر‌ثمر خواهد بود. او گفت: ما با تمايل مشترك براي توسعه روابط چين و بلاروس متحد شده‌ايم. ما چندين سال است كه با هم دوست هستيم. دوستي ما قوي و ناگسستني است. در شرايط بي‌ثباتي و آشفتگي اوضاع بين‌المللي، چين به ادامه تلاش‌هاي مشترك با بلاروس براي تقويت اعتماد متقابل سياسي و همكاري عملي به نفع توسعه پويا، سالم و پايدار روابط دوجانبه متعهد است.


جنگنده اف-۱۶ فعلا به اوكراين ارسال نخواهد شد
«كالين كاهل» معاون وزات دفاع امريكا صراحتا اعلام كرد كه در حال حاضر ارسال جنگنده‌هاي اف- ۱۶ به اوكراين جزو اولويت‌هاي اصلي نيست. به گزارش خبرگزاري رويترز، كالين كاهل در جلسه استماع كميته نيروهاي مسلح مجلس نمايندگان امريكا عنوان داشت: اكنون سامانه‌هاي دفاع هوايي، مهمات دوربرد با دقت بالا، خودروهاي زرهي و تانك‌ها مهم‌تر هستند. به همين دليل، ارسال جنگنده‌هاي اف-‌۱۶ ‌به اوكراين جزو اولويت‌هاي اصلي نيست. وي افزود: ارسال نسخه جديد اين جنگنده‌ها به اوكراين مي‌تواند ۳ الي ۶ سال طول بكشد و حدود ۱۱ ميليارد دلار هزينه نياز داشته باشد. اما جنگنده‌هاي قديمي احتمالا ۱۸ الي ۲۴ ماه طول مي‌كشد و حدود ۲ ميليارد دلار خرج خواهد داشت. معاون وزارت دفاع امريكا با اشاره به آمار و ارقام‌هاي داده شده گفت: هزينه احتمالي كه ذكر كردم به تعداد، ميزان عمر و نوع جنگنده‌هاي اف‌-۱۶ بستگي دارد و همچنين زمان تحويل آنها هم به روند آموزش خلبانان اوكرايني مربوط مي‌شود. كالين كاهل در ادامه تصريح كرد: اين جنگنده‌ها اولويت اوكرايني‌هاست اما جزو سه اولويت اصلي آنها نيست. وي ضمن اشاره به درخواست‌هاي ارايه‌شده از سوي اوكراين گفت: اوكراين ۱۲۸ فروند هواپيماهاي نسل چهارم، جنگنده‌هاي اف- ۱۵، اف/اِي۱۸ و اف‌-۱۶‌ درخواست كرده است اما ايالات متحده امريكا در حال حاضر ديدگاه متفاوتي نسبت به نيازهاي اوكراين دارد. شايد در دراز مدت، اوكراين جنگنده‌ها غربي را دريافت كند. اوايل اين هفته تلويزيون سي‌ان‌ان به نقل از منابعي گزارش داد، ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهوري اوكراين قصد دارد فهرستي از تسليحات مورد نيازش را به امريكا ارسال كند كه گويا جنگنده‌هاي اف-‌۱۶ نيز در ميان تسليحات اين فهرست قرار دارد. جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا نيز پيش‌تر در جريان سفرش به كي‌يف با ولوديمير زلنسكي پيرامون اين مساله به صورت حضوري گفت‌وگو كرد و افزود: «حداقل در حال حاضر اوكراين به جنگنده‌هاي اف۱۶ نيازي ندارد.»

 

ديدار گوترش با السوداني در بغداد
نخست‌وزير عراق در ديدار با دبيركل سازمان ملل در بغداد با او درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي بحث و تبادل‌نظر كرد. به گزارش شبكه خبري سومريه نيوز، محمد شياع السوداني، نخست‌وزير عراق در ديدار با آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل در بغداد درباره روابط دوجانبه، همكاري درباره پرونده آوارگان و نقش بين‌المللي مطلوب، مقابله با تغييرات آب و هوايي و نياز به كمك بين‌المللي در اين پرونده و تلاش‌هاي عراق براي تقويت فرهنگ حقوق بشر و تقويت توسعه پايدار و كاهش تنش‌ها در منطقه و تضمين ثبات آن بحث و تبادل‌نظر كرد. السوداني از هيات سازمان ملل در عراق (يونامي) و تلاش‌هاي اين هيات براي كمك به عراق در مراحل مختلف قدرداني و تأكيد كرد: عراق از بحران سياسي عبور كرده و تلاش‌هاي خود را بر چالش‌هاي اقتصادي و محيط‌زيست متمركز كرده است. گوترش نيز سفر خود به عراق را ممتاز دانست و بر حمايت جامعه بين‌المللي از عراق در پرونده چالش‌هاي آب و هوايي و پرونده آوارگان تأكيد كرد. وي اولويت‌هاي دولت عراق و تمركز دولت بر پرونده مبارزه با فساد را ستود. وي بر آمادگي سازمان ملل براي حمايت از دولت عراق براي مقابله با چالش‌ها تأكيد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون