• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5439 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۱ اسفند

پايان سكوت 4 ساله بانك مركزي درباره نرخ تورم

بانك مركزي به سكوت 4 ساله خود در انتشار آمار تورم پايان داد و بالاخره ارقام تازه‌اي از شاخص قيمت مصرف‌كننده ارايه كرد. هر چند اطلاعات تازه در يك «صفحه» و به صورت «كلي» بيان شده و خبري از جزييات شكلي مانند قبل نيست. بنا به داده‌هاي بانك مركزي نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن سال جاري براي مناطق شهري كشور 54.6 درصد به ثبت رسيده است. به بيان ساده‌تر، هزينه‌اي كه يك خانوار ايراني براي تهيه سبد مشخصي از كالا و خدمات در بهمن امسال متحمل شده نسبت هزينه تهيه همين سبد در بهمن سال گذشته نزديك به 55 درصد افزايش يافته است. اين در حالي است كه برآورد مركز آمار از تورم نقطه‌اي مناطق شهري حدود 52 درصد بوده است.
در مورد تورم سالانه هم تورم اعلامي توسط بانك مركزي از تورم مركز آمار پايين‌تر است. بر اساس داده‌هاي مركز آمار ايران تورم سالانه مناطق شهري كشور در بهمن امسال حدود 47 درصد بوده، در حالي كه برآورد بانك مركزي بالغ بر 3 درصد پايين‌تر است.
تورم چه از منظر مركز آمار و چه از منظر بانك مركزي در ابتداي سال 97 تك‌رقمي بوده است. پس از خروج امريكا از برجام در آغاز سال 97، بسياري از شاخص‌هاي اقتصادي رو به وخامت گذاشت و بالطبع تورم نيز از اين قاعده مستثني نبود. اين روند تا ميانه تابستان 98 ادامه يافت و تورم سالانه در حدود يك‌سال از زير 10 درصد به مرز 50 درصد رسيد. از تابستان 98 تورم سالانه روندي نزولي را در پيش گرفت و اين روند تا ميانه سال 99 ادامه يافت.اما بار ديگر از پاييز سال 99 شاهد آن بوديم كه تورم سالانه اعلامي مركز آمار و بانك مركزي روند صعودي به خود گرفت و تا ميانه سال 1400 هم ادامه يافت و همان‌گونه كه گفته شد، از پاييز سال گذشته بار ديگر روند نزولي را آغاز كرد و تا ابتداي امسال نيز ادامه‌دار بود.  به‌طور كلي مي‌توان گفت كه تورم سالانه در 4 سال گذشته دو فراز و فرود يا به عبارتي دو قله را تجربه كرده است. به بيان ديگر بعد از هر روند نزولي كه تورم سالانه طي كرده و به كف رسيده، بلافاصله با طي كردن يك روند صعودي به قله رسيده است. اين اتفاق دو بار تكرار شده است. 
به گزارش اكوايران، تورم سالانه، پس از قله سال گذشته رو به كاهش نهاد، اما روندها گوياي آن است كه تورم مركز آمار از تابستان و تورم بانك مركزي از پاييز روندي صعودي به خود گرفته و با توجه به روندي كه اين شاخص در چند سال گذشته طي كرده، پيش‌بيني مي‌شود طي چند ماه آتي شاهد ثبت قله‌اي ديگر در شاخص تورم سالانه باشيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون