• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5439 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۱ اسفند

«اعتماد» جزييات پرونده مسمويت دانش‌آموزان در 3 ماه گذشته را بررسي مي‌كند

92 روز التهاب در مدارس و خانه‌هاي دانش‌آموزان

فاطمه كريمخان

۳ ماه و دو روز از اولين گزارش مسموميت در يك مدرسه دخترانه مي‌گذرد، تا امروز بيش از ۵۰ مدرسه در ۱۱ استان گزارش‌هايي از مسموميت دانش‌آموزان‌شان منتشر كرده‌اند. گفته مي‌شود شمار قربانيان بيش از ۸۰۰ نفر است و غير از موارد استثنايي، در تمام موارد مدارس دخترانه هدف قرار گرفته‌اند. نهادها و وزارت‌خانه‌هاي مختلف درگير، نماينده‌هاي مجلس، مسوولان بهداشتي و آموزش و پرورش در اين هفته‌ها بيشتر از آنكه درگير توضيح موضوع به مردم باشند درگير تكذيب بودند. حتي همين حالا هم وزارت كشور و آموزش و پرورش مي‌گويند بيشتر گزارش‌ها، ناشي از استرس و اضطراب است نه آن طور كه وزير بهداشت مي‌گويد حاصل انتشار «سم». گزارش پيش‌رو مروري بر تمام آن چيزي است كه تا دهم اسفند در مورد مسموميت دانش‌آموزان گفته و شنيده شده.

   9 آذر 1401، دانش‌آموزان هنرستان نور يزدانشهر قم دچار علايم مسموميت شدند، 18 دانش‌آموز به اورژانس بيمارستان انتقال پيدا كردند. 
   22 آذر 1401، دومين گزارش مسموميت باز هم در هنرستان نوريزدان شهر قم اعلام شد، 51 نفر از جمله سه معلم به اورژانس بيمارستان انتقال پيدا كردند، برخي از اين دانش‌آموزان در بيمارستان بستري شدند.
   23 آذر 1401، مديركل آموزش و پرورش قم گفت كه شدت حادثه مسموميت در روز 22 آذر از شدت آن در روز 9 آذر كم‌تر بوده است، اين در حالي است كه طبق همان گزارش، حادثه روز 22 آذر تمام مدرسه را درگير كرده، در حالي كه حادثه روز 9 آذر تنها يك كلاس را درگير كرده بود. 
   23 آذر 1401، دكتر مجيد محبي سرپرست معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي قم گفت كه پدافند غير عامل از مدرسه نور يزدانشهر نمونه‌برداري كرده است و همين طور نمونه از دانش‌آموزان براي تشخيص مشكل گرفته شده است. 
   27 آذر 1401، احمد امير‌آبادي نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي صبح امروز با حضور در بيمارستان وليعصر(عج) از شش دانش‌آموز كه در پي حادثه روز 22 آذر هنرستان دخترانه نور يزدان هنوز در بيمارستان بستري بودند عيادت كرد. دكتر مهدي مصري رييس دانشگاه علوم پزشكي قم كه اميرآبادي را در اين عيادت همراهي مي‌كرد گفت از شش دانش‌آموز بستري شده، حال پنج نفر خوب است، اما يكي از آنها دچار مشكل ريوي است. اسامي اين دانش‌آموزان اعلام نشده است. 
   26 دي 1401، سي دانش‌آموز در مدرسه فرزانگان شهر اردبيل با علايم مسموميت به بيمارستان منتقل شدند. در همين روز دادستان اردبيل اعلام كرد كه در سه بيمارستاني كه دانش‌آموزان در آن بستري شده‌اند حاضر شده و با دانش‌آموزان مسموم گفت‌وگو كرده است. در ساعت‌هاي اوليه بعد از اين حادثه علت مسموميت دانش‌آموزان تنفس مونوكسيد كربن اعلام شد. ساعتي بعد فرماندار شهر اردبيل اعلام كرد كه تعداد مصدومان اين حادثه 70 نفر بوده است. 
   1 بهمن 1401، پانزده دانش‌آموز قمي با علائم مسموميت به بيمارستان منتقل شدند. 
   8 بهمن 1401، گزارش مسموميت در مدرسه فاطميه قم در منطقه صفادشت اعلام شد، در اين حادثه 18 دانش‌آموز دچار علايم مسموميت شده و به بيمارستان منتقل شدند.
   10 بهمن 1401، چهارمين گزارش مسموميت از مدرسه فاطميه قم منتشر شد، در اين حادثه 18 نفر از دانش‌آموزان و كادر مدرسه مسموم شدند.
   12 بهمن 1401، دادستان قم، در يك جلسه رسمي در مورد موضوع مسموميت دانش‌آموزان اظهارنظر كرد، او در اين جلسه كه با حضور معاون استاندار قم و مسوولاني از پدافند غير عامل، دانشكده علوم پزشكي، آتش‌نشاني، آموزش و پرورش استان در دادسراي قم برگزار شده بود گفت كه «تمامي دستگاه‌هاي استان تا حصول نتيجه و آرامش خاطر خانواده‌ها براي مديريت صحيح و شايسته اين امر بسيج شوند تا شاهد حوادث مشابه و ناگواري در اين زمينه نباشيم.»
در همين روز دوازدهم بهمن‌ماه، پنجمين گزارش مسموميت هم منتشر شد، هفت دانش‌آموز و يك معلم در مدرسه بلقيس برقعي‌شهر قم با علائم مسموميت به بيمارستان فرستاده شدند. 
   13 بهمن 1401، امير‌آبادي نماينده قم اعلام كرد به دليل اينكه مسوولان استاني پاسخ دقيقي در مورد موضوع مسموميت دانش‌آموزان قمي نمي‌دهند، او سوال از وزير آموزش و پرورش در مورد اين موضوع را ثبت كرده است. در همين روز مجتبي ذوالنوري نماينده ديگر قم در مجلس براي اولين‌بار تلويحا از تروريستي بودن موضوع مسموميت دانش‌آموزان قمي حرف زد و گفت علاوه بر مسوولان آموزش و پرورش، مسوولان امنيتي هم بايد پيگير موضوع مسموميت دانش‌آموزان باشند.
   16 بهمن 1401، چهار گزارش مختلف از مسموميت دانش‌آموزان مدرسه‌اي در قم منتشر شد، دبيرستان دخترانه قرائتي، مدرسه طاها، مدرسه ميثم و مدرسه امامي، مدارسي بودند كه گزارش مسموميت دادند. در اين روز براي اولين‌بار يك مدرسه پسرانه هم گزارش مسموميت اعلام كرد، شمار دانش‌آموزاني كه در اين روز به بيمارستان فرستاده شدند، اعلام نشد. 
در همين روز، دكتر محبي، معاون دانشگاه علوم پزشكي قم در گفت‌وگو با خبر صدا و سيما گفت علت بروز نشانه‌هاي مسموميت، تند‌تند نفس كشيدن دانش‌آموزان است.
   17 بهمن 1401، سه مدرسه فاطمه زهرا، شاهد رضوي و سيد حسن برقعي اعلام كردند كه دانش‌آموزان‌شان دچار مسموميت شدند، شمار دانش‌آموزاني كه در اين سه مدرسه به بيمارستان فرستاده شدند اعلام نشد. گفته شده است كه شمار مدارسي كه در اين روز اعلام مسموميت كردند، هشت مدرسه و شمار دانش‌آموزاني كه به بيمارستان فرستاده شدند 161 نفر بوده است.دانشگاه علوم پزشكي قم در رابطه با اين گزارش‌ها اعلام كرد كه علايمي از وجود گاز منوكسيد كربن در برخي از مدارسي كه در اين روز گزارش مسموميت داده بودند مشاهده شده است. در همين روز آموزش و پرورش استان قم اعلام كرد تمام كلاس‌هاي درس در روزهاي 18 و 19 بهمن ماه، سه شنبه و چهارشنبه، به صورت غيرحضوري داير خواهد بود. با اين تصميم عملا مدارس قم، با احتساب سه روز پنجشنبه و جمعه، و شنبه 22 بهمن براي رسيدگي به موضوع مسموميت‌ها و احتمالا نمونه‌برداري از محيط، به روي دانش‌آموزان بسته شد. 
   18 بهمن 1401، تعدادي از والدين دانش‌آموزان قمي با تجمع در برابر استانداري خواهان ديدار با استاندار قم شدند. در همين روز، اميرآبادي نماينده قم از گفت‌وگو با وزير آموزش و پرورش در مورد ماجراي مسموميت دانش‌آموزان در قم خبر داد و گفت كه وزير مي‌گويد علت مسموميت‌ها، تنفس آمونياك و منوكسيد كربن است. او همچنين گفت كه در مورد اين مسموميت‌ها چندين جلسه برگزار شده اما هنوز نتيجه‌اي حاصل نشده است و اضافه كرد كه از وزير اطلاعات هم در اين مورد سوال كرده است اما هنوز نتيجه‌اي نگرفته است. ساعتي بعد از اين اظهارات، وزير آموزش و پرورش، نقل قول منتسب به خودش در مورد تنفس آمونياك در مدارس را تكذيب كرد و گفت با مديران آتش‌نشاني قم صحبت كرده و آنها به نشت گاز از موتورخانه مدارس اشاره كرده اما وجود آمونياك در مدارس را تاييد نكرده‌اند. 
   19 بهمن 1401، تعدادي از والدين دانش‌آموزان قمي، در استانداري قم با احمد حاجي‌زاده معاون سياسي و امنيتي استانداري قم، عليرضا رحيمي مديركل آموزش و پرورش و دكتر محبي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي قم ديدار كردند. در همين روز، مدير ناحيه چهار آموزش و پرورش شهر قم گفت كه استرس ناشي از احتمال مسموميت در يكي از مدارس قم 18 دانش‌آموز را راهي بيمارستان كرده است و چهار مدرسه‌اي كه گزارش مسموميت داده بودند هيچ نوع آلودگي نداشتند. 
   20 بهمن 1401، دكتر محبي معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي قم هم گمانه‌زني‌ها در مورد احتمال مسموميت دانش‌آموزان با گاز آمونياك را رد كرد و گفت هيچ علامتي كه نشان دهد دانش‌آموزان مسموم شده در معرض آمونياك قرار داشتند مشاهده نشده است. او همچنين گفت كه تا 19 بهمن‌ماه، 31دانش‌آموز از مجموع دانش‌آموزاني كه با علايم مسموميت به بيمارستان‌هاي قم مراجعه كردند همچنان بستري بوده‌اند و ابراز اميدواري كرد كه آنها كم‌كم از بيمارستان مرخص شوند. 
   22 بهمن 1401، معاون سياسي امنيتي استانداري قم اعلام كرد كه كميته ويژه‌اي براي پيگيري مساله مسموميت دانش‌آموزان در مدارس قم تشكيل شده است و تيم‌هاي در اين رابطه در قم مستقر شده‌اند. 
   23 بهمن 1401، دانش‌آموزان و كادر مدرسه ريحانه‌النبي قم و چند مدرسه ديگر كه نام آنها اعلام نشده با علايم مسموميت به اورژانس بيمارستان‌ها مراجعه كردند. محبي معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي قم تعداد اين دانش‌آموزان را 37 نفر اعلام كرد و گفت كه علايم آنها به نسبت علايم دانش‌آموزاني كه قبلا با شكايت مسموميت به بيمارستان مراجعه كرده بودند، خفيف‌تر بوده است. با اين حال او در مصاحبه با راديو در ساعت شش بعداز‌ظهر گفته بود كه از مجموع 37 دانش‌آموز تنها 12 نفر مرخص شده‌اند و باقي هم به مرور مرخص خواهند شد. 
   24 بهمن 1401، رييس دانشگاه علوم پزشكي قم در نامه‌اي به مديركل مديريت بحران قم خواست كه با كيسه پلاستيكي از مدارسي كه گزارش مسموميت اعلام مي‌كنند نمونه هوا جمع شود و براي آزمايش در اختيار علوم پزشكي قرار بگيرد، هر چند اين روش معمول نمونه‌گيري از هوا‌ست، اما دستمايه شوخي و عصبانيت در فضاي عمومي شد. 
   25 بهمن 1401، گروهي از والدين دانش‌آموزان قمي اين‌بار در مقابل فرمانداري اين شهر تجمع كردند و نسبت به عدم رسيدگي به موضوع مسموميت دانش‌آموزان در مدارس اعتراض كردند. تجمع‌كنندگان در مقابل استانداري شعار استعفا استعفا سر دادند و در حالي كه مي‌خواستند وارد استانداري شوند با نيروهاي امنيتي درگير شدند. رسانه‌ها خبر دادند كه 30 خانواده در مورد مساله مسموميت دانش‌آموزان به قوه قضاييه شكايت كرده‌اند. در همين روز گزارش‌هاي ديگري از وقوع مسموميت در مدارس قم منتشر شد، اما نام مدارس اعلام نشد، دكتر محبي معاون دانشگاه علوم پزشكي قم در اين روز اعلام كرد كه 117 دانش‌آموز با علايم مسموميت به بيمارستان‌ها مراجعه كرده‌اند كه نيمي از آنها ظرف دو ساعت مرخص شده‌اند. تا عصر روز بيست و پنجم، 89 نفر از اين دانش‌آموزان از بيمارستان ترخيص شده بودند و باقي آنها براي مراقبت بيشتر در بيمارستان باقي ماندند. در همين روز، ستايشي، سخنگوي قوه قضاييه اعلام كرد كه قوه قضاييه از وضعيت دانش‌آموزان قمي متاسف است و اعلام كرد كه برخي از والدين دانش‌آموزان قمي در مورد مسموميت فرزندان‌شان در دادسراي قم شكايت‌هايي را ثبت كرده‌اند. در همين روز اميرآبادي نماينده قم در اظهارات خلاف اظهارات قبلي‌اش گفت كه در مورد مسموميت‌ها بزرگ‌نمايي شده است و دانش‌آموزان استرس و بيماري زمينه‌اي داشته‌اند. او همچنين با ذكر مثالي گفت كه حوادث مربوط به مدارس قم «فوبيا» است. 
   26 بهمن 1401، وزير آموزش و پرورش گفت كه بخش اعظم مسموميت دانش‌آموزان قمي ناشي از شايعاتي است كه مردم و دانش‌آموزان را دچار ترس كرده است، او همچنين گفت كه بستري دانش‌آموزان در بيمارستان‌هاي قم به دليل بيماري‌هاي زمينه‌اي آنها بوده است. عصر اين روز، يوسف نوري كه به قم رفته بود، گفت كه با برخي از دانش‌آموزاني كه به دليل مسموميت در بيمارستان بستري شده‌اند ملاقات كرده است و تاكيد كرد كه مسموميت‌هاي گزارش شده در قم ميكروبي نيست. او گفته‌ها در مورد مرگ يا فلج شدن دانش‌آموزان را هم تكذيب كرد و تاكيد كرد كه بويي در مدارسي كه مسموميت در آنها گزارش شده استشمام نشده است. در همين روز دكتر محبي معاون درمان علوم پزشكي قم در گفت‌وگو با صدا و سيما خبر داد كه 25 دانش‌آموز با علايم مسموميت به بيمارستان‌هاي قم مراجعه كرده‌اند. 
   27 بهمن 1401، وزير آموزش و پرورش با حضور در يكي از بيمارستان‌هايي كه دانش‌آموزان مسموم قمي در آن بستري بودند از تعدادي از آنها عيادت كرد. 
   28 بهمن 1401، وزير آموزش و پرورش ضمن عذرخواهي از خانواده‌هايي كه دانش‌آموزان‌شان مسموم شده و در بيمارستان بستري شده‌اند، خبر داد كه تيم ويژه‌اي در تهران براي پيگيري مساله مسموميت دانش‌آموزان قمي تشكيل شده است و به خانواده‌ها اطمينان داد كه آموزش و پرورش در كنار آنها خواهد بود. 
   30 بهمن 1401، 11 دانش‌آموز قمي با علايم مسموميت راهي بيمارستان شدند. تيمي از وزارت بهداشت در قم با مسوولان استاني در مورد مسموميت‌هاي دانش‌آموزان جلسه برگزار كردند. 
   1 اسفند 1401، دكتر محبي معاون دانشگاه علوم پزشكي قم در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت كه جلسه مسوولان قمي با مسوولان وزارت بهداشت كه به قم آمده بودند خروجي خاصي نداشته و هيچ نشانه مشكوكي در جواب آزمايش‌هاي پزشكي دانش‌آموزان مسموم قمي پيدا نشده است. 25 دانش‌آموز در اين روز با علايم مسموميت در بيمارستان‌هاي قم بستري شدند كه 18 نفر آنها مرخص شده و هفت نفر تحت نظر باقي ماندند. منتظري دادستان كل كشور در اين روز به دادستان قم ماموريت داد تا مساله مسموميت در مدارس قم را بررسي كند و با مقصرین اين موضوع برخورد قانوني كند. دادستان كل در پيام خود براي دادستان قم، موضوع مسموميت‌ها را نگران‌كننده خواند و گفت كه اين مساله احتمالا عمدي است. او همچنين از دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي خواست تا مساله مسموميت دانش‌آموزان قمي را بررسي كنند. 
   2 اسفند 1401، رييس اورژانس استان لرستان اعلام كرد كه 21 دانش‌آموز در دبيرستان دخترانه احمديه بروجرد با علايم مسموييت در بيمارستان بستري شده‌اند، او گفت كه كارشناسان آتش‌نشاني معتقد هستند مسموميت اين دانش‌آموزان به دليل نشت منوكسيد كربن رخ داده است. 
   3 اسفند 1401، پانزده دانش‌آموز از 3‌مدرسه مختلف با گزارش مسموميت به بيمارستان‌هاي قم مراجعه كردند. در مدرسه احمديه بروجرد يك بار ديگر گزارش مسموميت اعلام شد و اين‌بار 51 دانش‌آموز با علايم مسموميت به بيمارستان فرستاده شدند. سازمان بازرسي استان لرستان اعلام كرد كه مساله مسموميت دانش‌آموزان مدرسه احمديه را بررسي خواهد كرد و فرماندار بروجرد اعلام كرد كه علت مسموميت دانش‌آموزان نشت گاز منوكسيد كربن بوده است. پاك‌آيين سخنگوي وزارت بهداشت ارتباط مسموميت دانش‌آموزان بروجردي با مسموميت دانش‌آموزان قمي را رد كرد و يك بار ديگر تاكيد كرد كه مسموميت دانش‌آموزان مدرسه احمديه به دليل نشت مونوكسيد كربن بوده است.
   5 اسفند 1401، همايون سامه‌يح، عضو كمیسيون بهداشت مجلس گفت كه وزارت بهداشت و وزارت اطلاعات پيگير موضوع مسموميت دانش‌آموزان هستند و اين موضوع بايد هر‌چه سريع‌تر حل شود. 
   6 اسفند 1401، 44 دانش‌آموز مدرسه احمديه بروجرد يك بار ديگر با گزارش مسموميت راهي بيمارستان شدند. سازمان بازرسي استان لرستان اعلام كرد كه دليل مسموميت دانش‌آموزان مدرسه احمديه روشن نشده است. فرماندار بروجرد گفت كه مدرسه احمديه تا اطلاع ثانوي تعطيل است و يك تيم تخصصي ويژه موضوع مسموميت دانش‌آموزان مدرسه احمديه را پيگيري خواهد كرد. در همين روز 4 دانش‌آموز قمي ديگر با علايم مسموميت در بيمارستان بستري شدند. روزنامه اطلاعات در گزارشي نوشت كه افراط‌گرايان داخلي در صدر متهمان حوادث مسموميت‌هاي سريالي دانش‌آموزان هستند و گفت تكرار حوادث مسموميت در سه ماه گذشته نشان مي‌دهد كه اين موضوع نمي‌تواند اتفاقي باشد. 
   7 اسفند 1401، 107 دانش‌آموز ديگر در مدرسه دخترانه 15 خرداد در شهر بروجرد با علايم مسموميت به بيمارستان منتقل شدند. معاون سياسي استاندار لرستان در اين مورد گفت كه تيم‌هاي كارشناسي به محل مدرسه رفته‌اند تا موضوع را بررسي كنند و شوراي تامين استان هم در اين مورد جلسه اضطراري تشكيل داده است. دكتر يونس پناهي، معاون تحقيقات و فناوري وزارت علوم در جلسه‌اي در مشهد اعلام كرد كه پس از مسموميت چندين باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادي دوست داشتند كه تمامي مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطيل شوند. او در اظهارات جنجالي خود گفت مسموميت دانش‌آموزان مدارس قمي ناشي از تركيبات شيميايي در دسترس است اما مسري، شيميايي و جنگي نيست. ساعتي بعد پاك‌آيين سخنگوي وزارت بهداشت با رد تلويحي اظهارات دكتر پناهي گفت نتايج مستندي در مورد علت بيروني مسموميت دانش‌آموزان وجود ندارد اما روشن است كه منشأ مسموميت‌ها ويروسي و ميكروبي نيست. منادي سفيدان رييس كميسيون آموزش مجلس در مورد مسموميت دختران دانش‌آموز گفت اراده و فكر پليدي وجود دارد كه مي‌خواهد دختران كشور را از تحصيل باز دارد. فاطمه مقصودي نماينده بروجرد در مجلس هم گفت كه وزير آموزش و پرورش بايد با حضور در بروجرد مساله مسموميت دانش‌آموزان را پيگيري كند. در همين روز اداره كل آموزش و پرورش شهر قزوين، گزارش‌هاي مسموميت دانش‌آموزان در اين شهر را تكذيب كرد. فاضل ميبدي استاد حوزه و دانشگاه در مصاحبه‌اي گفت كه گروه‌هاي هزاره‌گرا با تحصيل دختران مخالف هستند و تلويحا مسموميت در مدارس را با تندروي‌هاي مذهبي مرتبط دانست. 
   8 اسفند 1401، رشيدي كوشكي نماينده مجلس اعلام كرد كه به زودي كميته حقيقت‌يابي در كميسيون امور داخلي كشور براي پيگيري اين موضوع و روشن شدن ابعاد آن ايجاد خواهد شد، او همچنين گفت كه مسموميت دانش‌آموزان « قطعا» از خارج از كشور هدايت مي‌شود. مصدق، معاون اول قوه قضاييه يك بار ديگر به دادستان قم ماموریت داد تا مساله مسموميت دانش‌آموزان قمي را بررسي كند. در بروجرد يك گزارش ديگر از مسمومیت دانش‌آموزان اين‌بار از مدرسه پسرانه خيام ثبت شد، تعداد دانش‌آموزاني كه از اين مدرسه به بيمارستان منتقل شدند اعلام نشد. فاضل ميبدي اظهارات خود در مورد ربط مسموميت دانش‌آموزان با گروه‌هاي تندروي مذهبي را تكذيب كرد. آذري جهرمي وزير سابق ارتباطات در توييتر خود نوشت حالا كه عمدي بودن مسموميت دانش‌آموزان تاييد شده، اولويت بعدي بايد «مقابله با اقدامات تروريستي» باشد. اين اولين‌باري بود كه يك شخصيت سياسي، مسموميت‌هاي دانش‌آموزان را «تروريستي» خطاب مي‌كرد. منتظري دادستان كل كشور يك بار ديگر بر لزوم پيگيري مساله مسموميت دانش‌آموزان تاكيد كرد و گفت كارهاي جمعي مسوولان اطلاعاتي و بهداشتي در مورد پيگيري موضوع آغاز شده، اما هنوز سر‌نخي كشف نشده است. روزنامه همشهري مسموميت دانش‌آموزان را به گروهك منافقين نسبت داد.
   9 اسفند 1401، 35 دانش‌آموز دختر در مدرسه خيام در پرديس با علايم مسموميت به بيمارستان منتقل شدند. 9 دانش‌آموز در قم با علايم مسموميت در بيمارستان بستري شدند. اميرآبادي نماينده قم در مجلس با استناد به گفته‌هاي معاون وزير بهداشت گفت اگر مسموميت‌ها عمدي است، مسوولان امنيتي و انتظامي بايد با آن برخورد كنند. وزير بهداشت در جلسه‌اي در مجلس رسما اعلام كرد كه مسموميت دانش‌آموزان با «سم» بوده است و گفت كميته‌اي از اساتيد سم‌شناسي براي تحقيق در اين مورد تشكيل شده است. او همچنين گفت اينكه سم چطور توليد شده، و آيا مسموميت در مدارس عمدي است يا نه، در حيطه وظايف وزارت بهداشت نيست. قاليباف رييس مجلس در پاسخ به تذكر يكي از نمايندگان كه گفته بود 10 تا 15 شهر درگير مسموميت‌هاي سريالي هستند، گفت كه تنها دو شهر قم و بروجرد درگير مسموميت‌ها بوده‌اند، كميسيون بهداشت در مورد مسموميت‌ها گزارشي به او داده است و او در جلسه‌اي با حضور وزير بهداشت در كمیسيون بهداشت در مورد بررسي مسموميت‌ها شركت خواهد كرد. آيت‌الله علوي بروجردي در واكنش به اظهارات ضد و نقيض مسمولان در مورد مسموميت دانش‌آموزان گفت در حالي كه دادستان مي‌گويد اين حوادث عمدي است، نماينده مي‌گويند در مورد آن بزرگ‌نمايي شده، آقايان اگر نمي‌توانند اصلا حرف نزنند چرا كه حرف‌هاي شما بي‌اعتمادي به بار مي‌آورد. او همچنين با اشاره به ترس خانواده‌ها از فرستادن فرزندان‌شان به مدرسه گفت هدف آنها كه اين كار [حمله به مدارس] را انجام دادند هم همين است. كوچكي‌نژاد نماينده رشت مسموميت دانش‌آموزان را به « نفوذ» نسبت داد و گفت چطور ممكن است كه 30‌دانش‌آموز مسموم شوند و مشخص نباشد كه از چه گازي براي مسموم كردن آنها استفاده شده؟ او دستگاه‌هاي امنيتي را در اين موضوع به كم‌كاري متهم كرد. احمدرضا رادان فرمانده نيروي انتظامي، گفت كه سازمان اطلاعات نيروي انتظامي مشغول بررسي مساله مسموميت دانش‌آموزان است و تاكيد كرد كه هنوز كسي در اين زمينه بازداشت نشده است. جلسه فوق‌العاده و مشترك كمیسيون‌هاي بهداشت و درمان و آموزش و تحقيقات با حضور مقامات امنيتي و بهداشتي و شركت رييس مجلس برگزار شد و توضيحاتي درمورد سير حوادث به نمايندگان داده شد، احمد نادري نماينده تهران بعد از اين جلسه گفت كه نماينده‌ها از توضيحات ارايه شده در اين جلسه راضي نشده‌اند. عليرضا منادي سفيدان رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس براي اولين‌بار بعد از گذشت سه‌ماه از آغاز سريال مسموميت دانش‌آموزان گفت كه به نظر مي‌رسد عامل مسموميت دانش‌آموزان انتشار گاز «N2» در مدارس باشد. او همچنين گفت كه سم استفاده شده در مسموميت‌ها تركيبي و تلفيقي بوده و به همين دليل شناسايي آن دشوار است. 
   10 اسفند 1401، زهرا شخصي سخنگوي كميسيون بهداشت گفت تعداد دانش‌آموزان مسموم شده در حوادث مختلف در سه‌ماه گذشته 800 نفر است كه 400 نفر آنها تنها علايم خفيف را تجربه كرده‌اند. 15 دانش‌آموز در يك مدرسه در شهر كرمانشاه با علايم مسموميت به بيمارستان فرستاده شدند. گزارش مسموميت‌ها به تهران هم رسيد. يك دبيرستان دخترانه در تهرانسر، يك مدرسه دخترانه در تهرانپارس، دبستان دختران يارنجي در نارمك، مدرسه دخترانه 13 آبان و مدرسه هاجر در منطقه 9 تهران، تعداد نامشخصي دانش‌آموزان‌شان را با علايم مسموميت به بيمارستان فرستادند. شوراي تامين استان تهران براي بررسي موضوع تشكيل جلسه دارد. در هفت مدرسه در اردبيل 108 دانش‌آموز با علايم مسموميت به بيمارستان منتقل شدند. بالاخره بعد از گذشت سه ماه از آغاز سريال مسموميت‌ها، مساله در جلسه روز چهارشنبه هيات دولت مطرح شد، رييسي در جلسه هيات دولت احمد وحيدي وزير كشور را مامور پيگيري موضوع مسموميت‌ها كرد. وزير آموزش پرورش بعد از جلسه هيات دولت گفت كه چون مساله مسووليت‌ها بين‌بخشي است پيگيري موضوع به وزارت كشور واگذار شده است. درحالي كه خبرگزاري فارس اعلام كرده بود كه سه نفر در مورد ماجراي مسموميت‌ها بازداشت شدند، سردار رادان با تكذيب اين خبر يك بار ديگر اعلام كرد كه هيچ كس در مورد ماجراي مسموميت‌ها بازداشت نشده است.
   11 اسفند 1401، اين داستان هنوز ادامه دارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون