• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5440 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۳ اسفند

دورنماي شكست احياي برجام وزير دفاع امريكا را به منطقه كشاند

دومين سفر رييس پنتاگون به خاورميانه درحالي انجام مي‌شود كه به نظر مي‌رسد سوخت قطار تلاش‌هاي ديپلماتيك براي بازگشت به برجام به پايان رسيده است

اعتمادآنلاين

لويد آستين، وزير دفاع ايالات‌ متحده، هفته آينده از اسراييل، اردن و مصر بازديد خواهد كرد. به گزارش المانيتور، اصلي‌ترين هدف از اين سفر هماهنگي با رهبران منطقه همزمان با افزايش تنش‌ها با ايران است. براساس برنامه‌ريزي اعلام شده، آستين قرار است يكشنبه وارد اردن و سپس راهي مصر شود و روز پنجشنبه سفر خود را در اسراييل به پايان برساند. اين سفر دومين سفر ديپلماتيك او به عنوان وزير دفاع در خاورميانه است. اين دوره تاكنون بر مقابله با جنگ تجاوزكارانه روسيه در اوكراين و در عين حال پيشي گرفتن از نفوذ رو به گسترش چين در اقيانوس آرام متمركز بوده است. بيشتر سفر آستين خارج از اردن خواهد بود، كشوري كه متحد سرسخت ايالات‌متحده است اما در سال‌هاي اخير گرفتار موج‌هاي اقتصادي و همچنين توطئه‌هاي سياسي داخلي بوده است.  انتظار مي‌رود لويد آستين در اسراييل، بر تعهد واشنگتن بر تامين امنيت اين رژيم در مواجهه با «تهديدات مداوم ايران» تاكيد و در عين حال خطرات تشديد تنش بين نيروهاي اسراييلي و گروه‌هاي شبه‌نظامي فلسطيني در كرانه باختري را يادآوري كند.  آستين در مصر، مورد استقبال رهبران نظامي قرار خواهد گرفت كه مورد انتقاد سياست‌گذاران ايالات‌متحده به دليل نقش در كودتاي 2013 اين كشور بودند اما تا حدي به لطف تلاش‌هاي‌شان براي حفظ آتش‌بس‌هاي ناآرام در ليبي و غزه از آن فضا فاصله گرفته‌اند. 

چرا اين سفر مهم است
 هدف سفر آستين كاهش بيشتر ترديد رهبران خاورميانه در مورد تعهد دولت بايدن به نيازهاي امنيتي منطقه پس از افزايش نظارت بر فروش تسليحات به اين منطقه و عقب‌نشيني نظامي امريكا از افغانستان و خليج‌فارس است.
سفر وزير دفاع ايالات‌متحده پس از آن صورت مي‌گيرد كه بيش از دو سال ديپلماسي با ايران در بازگشت متقابل به توافق بين‌المللي 2015 - برجام- كه غني‌سازي هسته‌اي تهران را محدود مي‌كند، ناكام مانده است. آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي در اواخر ژانويه مقادير كمي اورانيوم غني‌شده با خلوص نزديك به 84درصد را در يكي از تاسيسات هسته‌اي ايران (فردو) كشف كرد. ايران توليد اين ميزان اورانيوم غني‌سازي شده را تصادفي در فرآيند غني‌سازي مي‌داند. سازمان انرژي اتمي ايران اعلام كرده كه اورانيوم را بيش از 60درصد غني‌سازي نكرده است.
بيل برنز، رييس سيا نيز هفته گذشته اين برآورد اطلاعاتي را تكرار كرد كه اين سازمان معتقد است رهبر ايران تصميمي براي دستيابي به سلاح هسته‌اي ندارد. پس از احياي برجام ايران مدت‌ها سطح غني‌سازي هسته‌اي خود را در رده اهداف صلح‌آميز حفظ كرد اما از زماني كه ايالات‌متحده به ‌طور يكجانبه از توافق هسته‌اي ۲۰۱۵ در سال ۲۰۱۸ خارج شد، به غني‌سازي اورانيوم فراتر از سطح مشخص شده در برجام به عنوان اهرم فشار بر غرب ادامه داده است.
ايالات‌متحده و اسراييل به ‌طور مداوم به ايران هشدار مي‌دهند كه ميزان غني‌سازي خود را به سطح خالص موردنياز براي توليد سلاح نرساند. ماه گذشته، ايالات‌متحده و اسراييل رزمايش نظامي مشتركي را پيش بردند. رزمايشي كه كارشناسان و مقامات سابق هشداري بي‌سابقه به ايران توصيف كردند. دولت بايدن در حالي كه مداوم مي‌گويد گزينه نظامي براي جلوگيري از دستيابي تهران به سلاح هسته‌اي روي ميز باقي است اما درها را براي ديپلماسي براي حل اختلاف با ايران باز گذاشته است.  قرار است آستين روز شنبه ايالات‌متحده را به مقصد منطقه ترك كند. سفر او ممكن است شامل توقف‌هاي بيشتري در منطقه باشد كه فعلا علني نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون