• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5440 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۳ اسفند

آغاز ماراتن انتخابات پارلمان بخش خصوصي

صلاحيت 775 كانديداي انتخابات اتاق رد شد

گروه اقتصادي| از روز گذشته رقابت بين هزار و 323 كانديداي انتخابات اتاق‌هاي سراسر كشور آغاز شد. براساس آخرين آمار انجمن نظارت بر انتخابات اتاق، صلاحيت 775 كانديد انتخابات رد شده است و فقط هزار و ۳۲۳ كانديد مي‌توانند تبليغات كنند. براساس داده‌هاي اين انجمن در دهمين دوره انتخابات اتاق‌هاي بازرگاني سراسر كشور، اتاق تهران با ۱۹۳نامزد بيشترين ميزان مشاركت فعالان اقتصادي را به خود اختصاص داده‌ است. 
نكته قابل توجه در ليست تهران حضور خصولتي‌هايي همچون خودروسازان و قطعه‌سازان گذشته از گروه‌هاي وابسته به شركت‌هاي پتروشيمي است. در ضمن در اين دور از انتخابات برخي اعضاي هيات رييسه‌هاي اتاق‌هاي تهران و ايران حضور ندارند. طبق آخرين داده‌ها، غلامحسين شافعي، مسعود خوانساري در اين دور از انتخابات حضور ندارند. اين عدم حضور را در بين برخي هيات رييسه اتاق‌هاي استان‌ها نيز مي‌توان ديد. در حال حاضر در بين اتاق‌هاي سراسر كشور، اتاق ايلام با ۱۸نامزد كمترين ميزان مشاركت فعالان اقتصادي را به خود اختصاص داده است. 
 دبير انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ايران در مورد روند بررسي‌ها مي‌گويد: در اين مدت ۳۴۵ مورد اعتراضي مورد بررسي قرار گرفت البته با حذف موارد تكراري و غيرقابل رسيدگي. در نهايت اين اعتراضات رسيدگي شد و در نتيجه از ۲ هزار و ۱۱۹ نفر كانديدايي كه ثبت‌نام كرده بودند، هزار و ۳۲۳ نفر واجد شرايط حضور و رقابت در انتخابات ۲۰ اسفند شدند.
به نقل از اتاق ايران، جهانبخش سنجابي با بيان اينكه ۷۷۵ نفر موفق به احراز صلاحيت نشدند، مي‌افزايد: اين افراد با عدم احراز مواجه شدند كه پيامك اطلاع‌رساني براي آنها ارسال خواهد شد، اما اسامي آنها به‌طور عمومي منتشر نمي‌شود. دبير انجمن نظارت بر انتخابات با تاكيد بر اينكه ملاك احراز اهليت و رد اهليت صرفا ناظر بر آيين‌نامه نحوه احراز صلاحيت هيات نمايندگان اتاق‌هاي بازرگاني و اصلاحات آن بوده، ادامه مي‌دهد: افراد با داشتن شروط لازم و يكي از شروط كافي مندرج در بند ۵-۷ آيين‌نامه، واجد اهليت يا فاقد آن شناخته شدند و غير از اين هيچ‌گونه نظر ديگري از دستگاه‌هاي بيروني يا ملاحظات سياسي يا ملاحظات تاييد صلاحيت‌هاي عمومي ملاك اظهارنظر انجمن نبوده است. انجمن صرفا با توجه به وجود شرايط لازم و ضروري هر كانديد و داشتن اهليت فعال اقتصادي و تجاري بودن او، صلاحيت افراد را احراز كرده و عدم احراز افراد به منزله عدم صلاحيت نيست؛ بلكه به اين معناست كه يا مستندات لازم توسط افراد براي احراز صلاحيت كافي نبوده يا به دقت و با كفايت عرضه نشده است. او مي‌افزايد: افرادي كه اهليت آنها احراز شده از ۸ صبح روز (۱۲اسفند) مجاز هستند طبق شيوه‌نامه تبليغاتي ابلاغ شده، فعاليت انتخاباتي خود را آغاز كنند. سنجابي تاكيد مي‌كند: نظري كه به كانديداها اعلام مي‌شود قطعي و غيرقابل فرجام‌خواهي است و هيچ اعتراضي نه توسط انجمن و نه از سوي دبيرخانه شوراي عالي نظارت طبق آيين‌نامه انتخابات، مسموع نخواهد بود.


ليست اتاق‌هاي سراسر كشور
در دهمين دوره انتخابات اتاق‌هاي بازرگاني سراسر كشور، اتاق تهران با ۱۹۳نامزد بيشترين تعداد داوطلبان شركت در انتخابات را دارد . پس از اتاق تهران، اتاق‌هاي اصفهان، تبريز و مشهد به ترتيب با ۶۵، ۶۳ و ۵۳ نامزد، بيشترين مشاركت را در اين دوره از انتخابات دارند. سپس اتاق‌هاي خرم‌آباد با ۲۰نامزد، اتاق خرمشهر با ۲۳نامزد و اتاق كرمانشاه نيز با ۲۳نامزد پس از اتاق ايلام، كمترين تعداد مشاركت فعالان اقتصادي اين استان‌ها براي ورود به هيات نمايندگان دوره دهم را دارند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون