• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5441 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۴ اسفند

ادامه از صفحه اول

واكنشي از نسل سوخته

اين نسل هر آنچه كسب نكرده يا از او دريغ شده بود را به فرزندش آموزش داده است. حتي از اينكه كمترين نمره فرزندمان در دروس ديني باشد هم نگران نبوديم. كودكاني تربيت كرده‌ايم كه با ارزش‌هاي تحميلي نهادهاي رسمي بيگانه هستند. رسانه، مذهب، سياست! فقط يادشان داديم كه هر چه مي‌خواهي بگو ما فراهم مي‌كنيم. اين كودكان پرتوقع، هنوز به سن حضور اجتماعي نرسيده‌اند اما مانند آتش زير خاكستر در چند سال آينده، ظهور و بروز خواهند داشت و به‌عقيده بنده همين تربيت نسلي، بزرگ‌ترين انتقام ما از گذشته خواهد بود. چون هر آنچه نداشتيم را در آينده فرزندان خود تصور مي‌كنيم و نسبت به هر آنچه به زور آموزش‌مان مي‌دادند هم دچار انزجار هستيم. نفرتي كه بيان نمي‌شود اما در تربيت كودكان خود آن را تبديل به آموزش ضديت با تماميت‌خواهي كرده‌ايم. نسل ما و فرزندان ما مانند سكون و خروش موج دريا هستند و نسل پس از اين دو نسل احتمالا آرامش نسبي را تجربه خواهند كرد. مورد دوم كه كنشگري سياسي است از درون زندان تماس گرفت. در صداقت و هوشمندي او شكي ندارم. به درستي متوجه شده بود كه حداقل يكي از مصداق‌هاي موردنظرم اوست. توضيح مي‌داد كه ما هيچ علاقه‌اي به درگير شدن در سياست به معناي موجود را نداشتيم. مي‌خواستيم زندگي كنيم ولي اين را از ما دريغ كردند. در واقع مجبور شديم به اين راه گام بگذاريم اين انتخاب ما نبود، اين تحميل و اجبار ساختار بود. بيشتر ما دنبال يك زندگي آرام و بي‌دغدغه بوديم كه ما را از آن محروم كردند.  شخصا با نظر هر دو نفر موافق هستم. اصولا پديده‌هاي اجتماعي را بايد با متغيرها و‌ عوامل اجتماعي تحليل كرد. وضعيت اين نسل بيش از اينكه محصول خواست و اراده آزادِ تك تك آنان باشد ناشي از جبري است كه جامعه بر آنان تحميل كرد و همه ما نيز كمابيش در آن شريكيم. ما هم كمابيش همين‌گونه رفتار كرده‌ايم. گرچه علاقه‌اي به نصيحت ندارم چون براي بهبود امور بايد متغيرها تغيير كند ولي در مقام فردي ما قادر هستيم كه حداقل خودمان را به دست امواج كور جامعه نسپاريم. لازم است از تجربيات ناموفق نسل‌هاي پيشين درس بگيريم. از حدود ۵ سال پيش كه برخي از اين نسل از من مي‌پرسيدند كه چه كنيم؟ همواره تاكيد مي‌كردم كه شما بايد خودتان گام ‌برداريد. نسل‌هاي پيش از شما ازجمله نسل ما كار چنداني نمي‌توانند انجام دهند مگر اينكه به شما كمك كنند.


چرا اسماعيل عبدي هنوز زنداني است؟

فرآيند قانوني اين موضوع به موجب دستورالعمل اجرايي رياست قوه قضاييه در مورد ماده 477 قانون آيين دادرسي كيفري كه در تاريخ 7/09/1398 مصوب شده است، اجرا مي‌شود.در اجراي اين دستورالعمل با عنايت به اصل صحت احكام قضايي و لزوم نظارت قضايي رييس قوه قضاييه در عدم اجراي احكام خلاف شرع بيّن، پرونده موكل بنده به معاونت قوه قضاييه ارجاع شده است. در معاونت قضايي، قضات و مشاورين با تهيه و تنظيم گزارش دقيق، مستند و مستدل، جهات خلاف شرع بيّن را در حداقل زمان به ضميمه پرونده براي دفتر رياست قوه قضاييه ارسال مي‌كنند. رياست محترم قوه قضاييه، با بازنگري پرونده در خصوص خلاف شرع بودن اعلام نظر مي‌كند. در صورت موافقت رييس قوه قضاييه با تجويز اعاده دادرسي، پرونده به پيوست نظريه قضات و كارشناسان قوه قضاييه از طريق معاونت قضايي در اجراي ماده ۴۷۷ قانون مذكور جهت رسيدگي به ديوان‌عالي كشور و رونوشت نامه براي پيگيري به دادگستري استان مربوطه ارسال مي‌شود كه دستور توقف اجراي حكم را صادر كند، در صورت ردّ اعاده دادرسي، مراتب لغو توقف توسط معاون قضايي به مرجع قضايي اعلام مي‌شود تا مطابق حكم صادره اقدام كند.لازم به توضيح هست در اين دستور عمل نيز به جلوگيري از اطاله دادرسي توجه و تاكيد شده است. با اين توضيح و پيش‌بيني قانونگذار و اقدامات قانوني صورت گرفته كه مراتب در پرونده موجود است و خلاصه آن به عرض رسيد بايد اجراي حكم متوقف و آقاي اسماعيل عبدي آزاد شود.  اينك مشخص نيست با توجه به پذيرش ماده ۴۷۴ قانون آيين دادرسي كيفري و به استناد ماده ۴۷۸ قانون آيين دادرسي كيفري در صورت تجويز اعاده دادرسي توسط ديوان عالي كشور چرا شعبه هم‌عرض تعيين نشده است تا چنانچه تامين كيفري سابق منتفي شده باشد با اخذ تامين از سوي دادگاه هم‌عرض ضمن توقف اجراي حكم نسبت به آزادي موكل اقدام شود.
٭ وكيل پرونده اسماعيل عبدي


پشت پرده سفر گروسي به تهران

واقع آن است كه حجم اختلافات ايران و آژانس بالاست و به راحتي نمي‌توان در جريان يك سفر همه اختلافات را كنار گذاشت. علت سفر گروسي به تهران هم برنامه روتين آژانس است. شوراي حكام هر فصل يك‌بار تشكيل مي‌شود و گروسي بايد آخرين گزارش خود را به شورا بدهد. به نظر مي‌رسد ديدارهايي كه بين گروسي با مقامات ارشد ايران صورت گرفته به دليل اعلام نظرات نهايي آژانس باشد. در كل به نظر مي‌رسد دو طرف تلاش مي‌كنند اختلافات فيمابين را كاهش دهند، هر چند هنوز زود است كه بخواهيم بگوييم اين سفر زمينه احياي برجام يا آغاز مذاكرات برجامي را فراهم مي‌سازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون