• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5441 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۴ اسفند

خبر

پاشينيان: آذربايجان در انديشه حمله گسترده به ارمنستان است
نخست‌وزير ارمنستان در ديدار با اعضاي كميته روابط خارجي پارلمان آلمان نسبت به تشديد اوضاع در مرزهاي كشورش با جمهوري آذربايجان هشدار داد و گفت كه باكو در حال آمادگي براي حمله گسترده به ارمنستان است. به گزارش ايسنا به نقل از آرمن پرس؛ نيكول پاشينيان، نخست‌وزير ارمنستان در اين ديدار گفت: به دليل مسدود شدن مداوم كريدور لاچين توسط جمهوري آذربايجان، اوضاع همچنان متشنج است. متاسفانه با وجود تصميم ديوان بين‌المللي دادگستري، آذربايجان هنوز كريدور لاچين را باز نكرده است. توجه شما را به اين نكته جلب مي‌كنم كه تصميم ديوان بين‌المللي دادگستري داراي قوت قانوني لازم‌الاجرا است. من فكر مي‌كنم اين وضعيتي است كه بايد در سطح بين‌المللي مورد بحث قرار بگيرد، زيرا غيرقابل قبول است كه تصميم ديوان بين‌المللي دادگستري را بدون واكنش رها كنيم، به ويژه زماني كه بحران انساني در قره‌باغ كوهستاني ادامه داشته و واكنش بين‌المللي وجود دارد. پاشينيان گفت: بيش از 80 روز است كه كريدور لاچين بسته شده است و آذربايجان در اين مدت اصرار داشت كه كريدور لاچين بسته نيست، باز است. تصميم ديوان بين‌المللي دادگستري براي روشن شدن اين موضوع بسيار مهم است، وي تاكيد كرد: من فكر مي‌كنم بايد با هم كار كنيم تا از تشديد اوضاع جلوگيري كنيم، اما مهم‌ترين سوال اين است كه چرا آذربايجان اين كار را مي‌كند. ما مطمئن هستيم كه هدف آذربايجان انجام پاكسازي قومي در قره‌باغ كوهستاني و پاكسازي ارامنه از قره‌باغ كوهستاني است. من فكر مي‌كنم آخرين اظهارات رييس‌جمهور آذربايجان (الهام) علي‌اف اين را ثابت مي‌كند، زيرا علي‌اف گفت كه كريدور لاچين براي ارمني‌هايي كه مي‌خواهند قره‌باغ را ترك كنند، باز است كه فكر مي‌كنم به ‌طور خودكار به اين معني است كه كريدور لاچين براي ارمني‌هايي كه در قره‌باغ كوهستاني زندگي مي‌كنند، بسته شده است. پاشينيان گفت: نگراني‌هايي وجود دارد كه اين تازه آغاز تشديد تنش در قره‌باغ كوهستاني، شايد در امتداد مرز ارمنستان و آذربايجان نيز باشد، زيرا آذربايجان همچنان به بيان افكار تهاجمي و لفاظي‌هاي تهاجمي خود ادامه مي‌دهد. وي گفت: در پراگ به توافقي رسيديم كه براساس آن ارمنستان و آذربايجان تماميت ارضي و حاكميت يكديگر را براساس اعلاميه آلماتي در سال 1991 به رسميت مي‌شناسند، ضمنا در پراگ نيز به توافق رسيديم كه روند تحديد حدود مرز بين ارمنستان و آذربايجان بر اساس همان اعلاميه آلماتي باشد. پاشينيان افزود: اما پس از آن رييس‌جمهور آذربايجان اعلام كرد كه تحديد حدود بايد براساس نقشه‌هاي تاريخي باشد. شايد ابتكار جديد رييس‌جمهور آذربايجان بتواند اين وضعيت را روشن كند، زيرا اخيرا شاهد ارايه ابتكار موسوم به «آذربايجان غربي» بوديم و كل ايده اين ابتكار اين است كه كل خاك جمهوري ارمنستان متعلق به آذربايجان و پايتخت ارمنستان يكي از شهرهاي آذربايجان است! ارزيابي ما اين است كه همه اينها، مسدود كردن كريدور لاچين، ابتكار موسوم به «آذربايجان غربي» آمادگي براي تجاوز گسترده به ارمنستان است.


كمك نظامي جديد ۴۰۰ ميليون دلاري امريكا  به اوكراين
امريكا سي‌وسومين بسته كمك نظامي خود به اوكراين را اعلام كرد كه ارزش آن ۴۰۰ ميليون دلار است. به گزارش خبرگزاري تاس، آنتوني بلينكن، وزير خارجه امريكا گفت كه اين بسته كمكي جديد شامل مهمات مضاعف براي سامانه‌هاي امريكايي «هيمارس» و «هويتزر» و همچنين خودروهاي زرهي بردلي و خودروهاي زره‌پوش پل‌گذار است. در اين بيانيه كه روز جمعه منتشر شد، آمده است كه «روسيه مي‌تواند همين امروز اين جنگ را تمام كند.» بلينكن در اين بيانيه گفت: تا وقتي كه روسيه به جنگ پايان ببخشد، تا هر زمان كه لازم باشد ما در كنار اوكراين ايستاده و به تقويت ارتش آن خواهيم پرداخت تا كي‌يف در روز مذاكره در قدرتمندترين موضع ممكن قرار داشته باشد. امريكا در حالي به كي‌يف خودروهاي پل‌گذار ارسال كرده كه روسيه و اوكراين در دو سوي رود دنيپر مستقر شده‌اند. اين جنگ در زمستان جاري به نوعي به بن‌بست رسيده بود و طرفين از دو سوي اين رودخانه به يكديگر شليك مي‌كردند، اما با گرم‌تر شدن هوا انتظار مي‌رود اين سد شكسته شده و نبردهاي تن‌به‌تن دوباره آغاز شود. امريكا همچنين اين سلاح‌ها را از انبارهاي تسليحاتي خود به اوكراين مي‌فرستد تا زودتر به كي‌يف برسند.


سازنده واكسن اسپوتنيك  با كمربند در منزلش خفه شد
به گزارش خبرگزاري مهر و به نقل از اكونوميك‌تايمز، آندري بوتيكوف، يكي از دانشمندان سازنده واكسن روسي اسپوتنيك وي، با كمربند در آپارتمانش خفه شد! براساس اعلام رسانه‌ها، پليس يك مظنون را در ارتباط با اين قتل دستگير كرده است. بوتيكوف ۴۷ ساله به عنوان محقق ارشد در مركز ملي تحقيقات بوم‌شناسي و رياضيات «Gamaley» فعاليت مي‌كرد. خبرگزاري تاس به نقل از كميته تحقيقات فدراسيون روسيه نوشت كه جسد وي روز پنجشنبه در آپارتمانش پيدا شده است. ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه در سال ۲۰۲۱ به دليل تلاش‌هاي بوتيكوف در حوزه ساخت واكسن كرونا، با اعطاي نشان لياقت ميهن‌پرستي از او تمجيد كرده بود. به گفته كميته تحقيقات، يك فرد ۲۹ ساله در جريان مناقشه با بوتيكوف، وي را با يك كمربند خفه كرده و از صحنه جرم گريخته و اين نهاد اندكي پس از پيدا شدن جسد بوتيكوف، مظنون را بازداشت كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون