• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5442 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۵ اسفند

در نشست مديران دولت و تشكل صنفي مطرح شد

شما مرد اول تئاتر هستيد!

روز گذشته نشست مشترك هيات‌مديره خانه تئاتر با محمود سالاري معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مدير اداره كل هنرهاي نمايشي و مديرعامل انجمن هنرهاي نمايشي در سالن كنفرانس خانه تئاتر برگزار شد و كمبود بودجه هنرهاي نمايشي و محقق نشدن بودجه خانه تئاتر از جمله موارد طرح شده در اين نشست بود. معاون هنري در اين جلسه عنوان كرد تمام تلاش خود را براي ارتقاي بودجه به كار گرفته اما صدايش در هياهوها گم شده است. براساس گزارش خانه تئاتر، ايرج راد، رييس هيات‌مديره در ابتداي نشست گله‌هايي مبني ‌بر كمبود بودجه اين تشكل صنفي مطرح كرده و به انتقاد از عدم تخصيص بودجه و بسته‌هاي حمايتي از سوي شهرداري و شوراي شهر تهران پرداخته است. معاون هنري به اين گلايه چنين پاسخ داده است: «در حال حاضر در پرداخت بدهي‌ها هيچ مانعي نداريم جز نداشتن منابع مالي. در اين راستا جلساتي با سازمان برنامه و بودجه داشتيم و براي تخصيص منابع، پيگيري‌هاي لازم را انجام داديم. جشنواره تئاتر و موسيقي و هنرهاي تجسمي به صورت گسترده برگزار شد و تا همين امروز هم درگير تخصيص بودجه‌هاي اين جشنواره‌ها هستيم. به محض اينكه بودجه لازم تخصيص پيدا كند، انجام وظيفه خواهيم كرد، كمااينكه در بحث بيمه تكميلي اعضاي خانه تئاتر پول لازم را به صندوق اعتباري هنر واريز كرديم. الان هم اگر پول باشد، لحظه‌اي درنگ نمي‌كنيم و منتظريم تا سازمان برنامه و بودجه اعتبارات لازم را تخصيص دهد.»
محمود سالاري همچنين به پيشنهادهايش درباره تصويب لايحه‌ براي تامين درآمد ثابت تئاتر اشاره كرد: «ما پيشنهاد داديم كه مثلا نيم درصد از درآمد مخابرات به اين حوزه اختصاص پيدا كند تا تبديل به منبع درآمد ثابتي براي اين هنر شود، اما متاسفانه بلافاصله در برابر اين پيشنهاد موضع‌گيري مي‌شود. هرجا نياز به توجيه بود، تلاش كردم، به مجلس رفتم تا درصدي از بودجه عمومي را به خريد آثار هنري و تامين بودجه اختصاص دهند، اما متاسفانه صداي‌مان در هياهوي بودجه گم مي‌شود. ما آن‌طور كه دل‌مان مي‌خواهد نمي‌توانيم كار كنيم.» معاون هنري از رايزني با معاون فرهنگي و هنري شهرداري تهران خبر داد تا به اندازه‌اي كه مقدور است، بودجه‌اي به خانه تئاتر اختصاص داده شود.

خانه تئاتر ماليات مي‌دهد
در ادامه جلسه، مقصود نعيمي‌ذاكر، «مديرعامل» خانه تئاتر با تاكيد بر اينكه خانه ظرفيت‌هاي پنهاني دارد كه كمتر از آن استفاده شده، گفت: «چرا خانه تئاتر نبايد ۱۰ تا ۱۵ نمايش در سال اجرا كند؟ ما مي‌توانيم تله تئاتر توليد كنيم و در قالب‌هاي گوناگون براي رسانه ملي برنامه‌سازي كنيم و قادريم پنج تا ۱۰ هزار دقيقه توليد برنامه داشته باشيم و روي پلتفرم‌هاي فضاي مجازي توليد مستمر داشته باشيم و مشكل اشتغال هنرمندان تئاتر را حل كنيم. توليد در فضاي مجازي و بر بستر vod‌ها منجر به درآمدزايي هم خواهد شد. خانه تئاتر در حال حاضر فاقد منابع مالي است و درآمدزا نيست، اما از بودجه‌اي كه وزارت ارشاد به عنوان كمك در سال‌هاي گذشته به آن اختصاص داده شده، بايد ماليات هم بدهد. خانه تئاتر از مسوولان و مديران اداره ماليات تقاضا دارد كه خانه تئاتر را در شرايط سخت اقتصادي كمك كنند نه اينكه مشكلي بر مشكلات آن، بيفزايند.»

مردِ اولِ تئاتر!
مريم كاظمي، عضو هيات‌مديره خانه تئاتر اما مقدمه جالبي مي‌چيند تا به پرسش از مديركل هنرهاي نمايشي درباره مشاوران و تصميم‌گيري‌ها در حوزه مديريتي تئاتر كشور برسد: «شما مرد اول تئاتر هستيد و چشم همه به شماست، چون امكانات داريد، تعيين‌كننده هستيد. ما بايد از شما سوال كنيم كه بودجه توليد تئاتر در دوره كرونا چه شد؟ و چرا وقتي بودجه كافي نداريد، جشنواره‌هاي تازه برگزار مي‌كنيد؟ وقتي نظارت وجود دارد، بايد حمايت مالي از گروه‌ها هم وجود داشته باشد. آيا شما آمده‌ايد كه فقط از بعضي گروه‌ها حمايت كنيد يا همه گروه‌ها شامل حمايت مي‌شوند؟ در سال‌هاي گذشته، با تغيير هر مدير حمايت‌ها سير نزولي پيدا كرده است و آرام‌آرام، انتظارات‌مان نيز از آنها كمتر شده! در حال حاضر حمايت‌ اداره كل هنرهاي نمايشي از گروه‌ها به حداقل خود رسيده و حتي اين اواخر، در تئاتر شهر، به گروه‌ها گفته‌اند كه بايد مواد گريم را هم خودتان تامين كنيد. ما از شما مي‌خواهيم كه ما را به مسير غلط سوق ندهيد، چراكه در اين شرايط، همه گروه‌ها به دنبال اين مي‌روند كه چطور پول دربياورند و خودكفا باشند. در حالي كه نبايد تصميم‌گيري شما بر اين اساس باشد كه درآمد دو ميلياردي فلان تئاتر، سبب شود كه بقيه هم بايد همين‌طور درآمدزايي داشته باشند!»

دلسوزِ مديران
كاظم هژيرآزاد هم به عنوان يكي ديگر از اعضاي هيات‌مديره خانه تئاتر با ابراز خشنودي از برگزاري اين نشست گفت: «ما حاضر به همكاري با متوليان امور هستيم اما با حفظ شأن اهالي تئاتر. ما را بايد با تمام تفاوت‌هاي‌مان بپذيريد. در يك خانواده حتي برادر و خواهر هم با هم تفاوت دارند و مديران بايد با تساهل و تسامح به اهالي هنر نگاه كنند. نبايد به تئاتر اين‌طور نگاه شود كه چقدر درآمد دارد. من هم دلم براي شما مديران مي‌سوزد كه با اين بودجه نحيف چطور مي‌توانيد اين تئاتر را در كل كشور اداره كنيد، اما بايد تلاش كنيم كه با لايحه‌اي كه به مجلس ارسال مي‌شود، بتوانيم بودجه تئاتر را تغيير دهيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون