• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5442 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۵ اسفند

مديرعامل گروه بهمن:

دخالت‌ دولت‌ها نتيجه انفعال اتاق است

بيوك عليمرادلو، مديرعامل گروه بهمن تنها راه برون‌رفت از بحران‌هاي كنوني اقتصاد ايران را كاهش تصدي‌گري دولت و توانمندسازي بخش خصوصي مي‌داند.  عليمرادلو تنها مديرعامل خودروسازي است كه نامزد انتخابات اتاق تهران شده است. وي در نشست خبري «پيدا و پنهان اتاق بازرگاني» مهم‌ترين مساله اقتصاد ايران را تصدي‌گري دولت و انفعال اتاق بازرگاني دانستند. بيوك عليمرادلو گفت: به دليل دخالت‌هاي مكرر دولت فرصت‌هاي خوبي را در صنعت از دست داده‌ايم و امروز بر كسي پوشيده نيست كه مسير طي شده غلط بوده و بايد از تصدي‌گري دولت كاسته شود. اين نامزد اتاق بازرگاني تهران دخالت‌هاي دولت را به ضرر تماميت صنعت دانسته و با اشاره به سابقه مديريت مجموعه پتروشيمي «پليمري گويا جم خاورميانه» گفت: در تجربه حضورم در صنعت پتروشيمي، متوجه ميل شديد دولتي‌ها براي دخالت در اين صنعت شدم. همزمان با دخالت دولت، روند افول اين صنعت نيز آغاز شد. 

عليمرادلو: آيا اعضاي اتاق به قيمت‌گذاري دستوري اعتراض كرده‌اند؟
موضوع «محوريت بازرگانان در اتاق» مساله ديگري بود كه در اين نشست خبري به بحث گذاشته شد. مديرعامل گروه بهمن در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد «چرا نگاه بازرگاني در اين اتاق غالب بر بخش صنعت و كشاورزي است»، گفت: از ابتداي شكل‌گيري اتاق بازرگاني، بخش بازرگاني آن پررنگ‌‎تر بوده و بخش صنعت و كشاورزي كمتر نقش داشته‌اند اما اين رويه در دوران كنوني اقتصاد ايران ناكارآمد شده و بايد اصلاح شود. 
شهريور 1401 وزارت صمت از صدور مجوز واردات خودرو با هدف دسترسي طبقه متوسط به خودروهاي ارزان‌قيمت خبر داد. عليمرادلو با اشاره غيرمستقيم به چنين تصميماتي گفت: نگاه بازرگاني محور به مديران كشور نيز تسري پيدا كرده است. امروز از نظر مديران، بازرگاني و واردات يك راه‌حل ثابت براي تمامي مشكلات است. براي مثال اگر توليد خودرو كاهش پيدا مي‌كند، راه‌حل را در واردات جست‌وجو مي‌كنند، اين در حالي است كه چنين رويكردي تنها پاك كردن صورت مساله است و نه راه‌حل.
نماينده‌هاي اتاق بازرگاني حداقل در 96 نهاد يا مجموعه تصميم‌ساز حضور دارند. از نظر منتقدان اتاق بازرگاني، اعضا بايد بتوانند از اين فرصت براي چانه‌زني، تعيين سياست‌ها و.. استفاده كنند. بيوك عليمرادلو به همين مساله اشاره كرد و گفت: اتاق بازرگاني در مراكز مختلف تصميم‌ساز حضور دارد، اما آيا تاكنون موضع‌گيري مقبولي از آنها شنيده‌ايد؟ آيا به نفع بخش خصوصي و مخالفت با قيمت‌گذاري دستوري چانه‌زني كرده‌اند؟ اگر چنين نيست يعني اعضاي اتاق در مسير درست حركت نمي‌كنند.
مديرعامل گروه بهمن در پاسخ به سوالي در خصوص «آسيب‌شناسي اتاق بازرگاني» گفت: اتاق بازرگاني از اهداف خود دور افتاده است. وي در ادامه با طرح يك پرسش گفت: تاكنون شنيده‌ايد اتاق به قيمت‌گذاري دستوري اعتراض كند؟ اتاق بايد باور داشته باشد كه بخش خصوصي راه برون‌رفت از مشكلات اقتصادي است.
«بي‌تفاوتي به چالش‌هاي گمركي صنعتگران» از نظر بهروز حبيبي يك نمونه بارز مشكلات اتاق بازرگاني است: از اتاق بازرگاني انتظار داريم بتواند حلقه اتصال حاكميت و بخش خصوصي باشد. اتاق بايد نقش خود را به درستي اجرا كند. اما اتاق در خصوص مشكلات گمركي صنعتگران هيچ اقدام موثري ندارد. اين نشان مي‌دهد ابزار اتاق در اختيار كساني قرار گرفته كه صلاحيت يا توانايي لازم را ندارند.
 انتخابات اتاق بازرگاني تهران روز 20 اسفند 1401 برگزار مي‌شود. برخي از اتاق بازرگاني به عنوان پارلمان اقتصادي كشور ياد مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون