• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5443 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۶ اسفند

ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

نشست‌ها و تماس‌هاي باقري براي «احياي برجام» ادامه دارد

گروه ديپلماسي|ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت خارجه ايران در نشست خبري روز گذشته به مجموعه‌اي از پرسش‌ها درباره تحولات روز سياست خارجي پاسخ داد. 
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به اين پرسش «اعتماد» كه وضعيت مذاكرات براي احياي برجام چگونه است و آيا تحرك ديپلماتيكي با محوريت علي باقري، معاون سياسي وزير خارجه در جريان است يا خير، گفت: گرچه مذاكرات رسمي و علني انجام نشده، اما همان‌گونه كه بارها اعلام شده و از سوي جمهوري اسلامي ايران تاكيد شده است، تبادل پيام‌ها در كانال‌هاي ارتباطي كه ميان دو كشور وجود دارد، انجام مي‌شود. مقام‌هاي امريكايي هم بارها اعلام كرده‌اند كه ما كانال‌هايي براي انتقال پيام‌هاي خود به طرف ايراني داريم. تبادل پيام‌هاي ديپلماتيك از كانال‌هاي مختلف ادامه دارد، تماس‌ها و گفت‌وگوها با شخص آقاي بورل به عنوان هماهنگ‌كننده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا و ميانجي‌گر در تبادل پيام‌ها و گفت‌وگوها ميان ايران و امريكا [ادامه دارد]، اين ارتباط‌ها و تماس‌ها برقرار است. در نشست‌هاي آقاي [علي] باقري، [معاون سياسي وزير امور خارجه و مذاكره‌كننده ارشد هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران] با طرف‌هاي مختلف و با تماس‌هايي كه با طرف‌هاي مختلف وجود دارد، اين ديدگاه‌ها و پيام‌ها منتقل مي‌شود. طبيعتا سفر آقاي [رافائل] گروسي [مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي] به تهران هم بخشي از كمك به بازگشت طرف‌هاي برجامي به اين توافق است كه اميدواريم با رفع و رجوع مسائل و مشكلات فني كه مدنظر آژانس است، به بازگشت طرف‌ها به برجام كمك‌كننده باشد.

 برخي طرف‌ها از وجود تنش و مشكل  در روابط دوجانبه تهران و باكو سود مي‌برند
ناصر كنعاني در پاسخ به سوال ديگر «اعتماد» درباره سفر مهدي صفري، معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت خارجه به جمهوري آذربايجان و پيشنهاد ايران براي مشاركت باكو در تحقيقات پيرامون حمله به سفارتخانه اين كشور در تهران گفت:  سفر آقاي صفري (معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت خارجه) به باكو به منظور شركت در نشست سران گروه تماس جنبش عدم تعهد با موضوع جهان پس از كرونا انجام شده است. اين سفر فرصت خوبي براي ديدار و گفت‌وگوي دوجانبه با مقام‌هاي عالي جمهوري‌ آذربايجان در ارتباط با روابط دو كشور بود. معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت امور خارجه در اين سفر، با وزير امور خارجه آذربايجان، دستيار رييس‌جمهور در امور سياست خارجي و معاون وزير خارجه آذربايجان ديدار كرد. در اين نشست‌ها تحولات مرتبط با موضوع سفارت آذربايجان در تهران مورد گفت‌وگو قرار گرفت. ضارب با انگيزه‌هاي شخصي دست به اقدام و حمله زده است. جمهوري اسلامي هم با علم به مسووليت خود درخصوص حفاظت از اماكن ديپلماتيك بررسي دقيق موضوع را در دستور كار قرار داده است. اقدامات اطلاعاتي و امنيتي انجام شده و آقاي صفري گزارشي در اين خصوص را به مقام‌هاي آذربايجاني ارايه داده است. توجه كنيد كه ما در چارچوب موافقتنامه معاضدت قضايي با جمهوري آذربايجان، اعلام آمادگي كرديم كه در چارچوب اين موافقتنامه هم آمادگي همكاري و رفع سوءتفاهم‌ها داريم.
كنعاني در ادامه گفت: ايران براساس همين موافقتنامه از طرف آذربايجاني درخواست كرده اجازه اعزام هياتي از ايران به آذربايجان جهت مشورت‌هاي دوجانبه صادر كند. در صورت تمايل جمهوري آذربايجاني نيز اعلام آمادگي كرده‌ايم كه پذيراي هياتي از آذربايجان در تهران باشيم. اخيرا گفت‌وگويي تلفني ميان دادستان‌هاي كل دو كشور صورت گرفته است. در ملاقات‌هاي آقاي صفري نيز با مقام‌هاي قضايي توافق شده كه چارچوب قضايي براي همكاري‌هاي دو كشور فراهم شود. به طرف آذربايجاني تاكيد شد كه كوتاه‌ترين مسير براي رفع سوءتفاهم و حل مساله و بازگرداندن روابط به شرايط عادي حركت در مسير قضايي است و اين مساله از ديدگاه‌هاي سياسي به دور باشد. خوشبختانه توافق شد مشورت‌ها و گفت‌وگوها در اين رابطه ادامه داشته باشد. برخي طرف‌ها از وجود تنش و مشكل در روابط دوجانبه تهران و باكو سود مي‌برند. اميدوار به حل و فصل مساله از طريق گفت‌وگو و همكاري قضايي هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون