• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5445 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۱ اسفند

باز روابط مهم

وحيد عذيري

از امتيازات مثبتِ تكثر قدرت  آسان‌تر شدن روند مذاكرات است

 در دنياي امروزه كه قدرت به سوي كثرت پيش مي‌رود؛ افكار مردمان و تمدن‌ها به سوي وحدت سوق داده مي‌شوند و هر چه به سوي آينده حركت كنيم، اين امر بديهي‌تر و قدرتمندتر از قبل ظاهر خواهد شد. كثرت‌گرايي در ابعاد، مولفه‌ها و بازيگران نظام جهاني، بالاجبار صلح و فرهنگ گفت‌وگوي حكيمانه را با خود به دنبال دارد، چراكه هزينه‌هاي جدايي را بسيار بيشتر از حتي جنگ كردن مي‌نمايد. از امتيازات مثبتِ تكثر قدرت، آسان‌تر شدن روند مذاكرات و كاهش هزينه‌هاي مذاكرات طرفين است. در قطع روابط دو كشور بزرگ اسلامي يعني ج.ا.ايران و عربستان سعودي، شاهد افزايش هزينه‌هاي سرسام‌آور براي دو كشور (تحريم‌ها، كاهش ارزش پول ملي، عدم كنترل تورم و نرخ‌هاي بازارهاي غيرمولد مانند طلا و ارز، مسكن، بورس و ... براي ج.ا.ايران و نيز كاهش مشروعيت داخلي، افزايش هزينه‌ها و بودجه‌هاي نظامي، راه‌اندازي جنگ‌هاي نيابتي و ... براي عربستان سعودي) به تبع آن نيز براي ملت‌هاي‌شان هستيم.  در دنياي امروزه، هيچ قدرت و كشوري بدون همراهي ساير قدرت‌ها و به ويژه همسايگانش در عرصه منطقه‌اي ره به جايي نبرده است، چراكه كوچك‌ترين فعاليت و پيشرفتي براي سايرين به مثابه عقب افتادن از كورس رقابت‌ها تلقي شده و فضاي سياسي و اقتصادي را به سوي جوي امنيتي پيش خواهد برد.  همواره از سال 1397 اين‌گونه خطرات و هزينه‌ها را گوشزد كردم و با پايه‌گذاري انجمن دوستي و همكاري ميان ج.ا.ايران و عربستان سعودي با همراهي نخبگان دلسوز داخلي، خواهان برقراري ارتباط بين دو قدرت منطقه‌اي نامبرده شديم كه با توجه به عنايت حضرت باريتعالي به امت واحده اسلام و كوشش نخبگان داخلي مانند دريابان علي‌اكبر شمخاني و همسايگان منطقه‌اي، به ويژه كشورهاي عمان و عراق و در نهايت با مساعدت قدرت جهاني يعني كشور چين، اين مهم به سرانجام رسيد. اما جهت بهتر شدن روابط دولت‌ها و ملت‌هاي دو كشور مذكور پيشنهاداتي عرض مي‌كنم كه اميد است با به كار بستن از سوي مقامات دو طرف، به روابط و صلحي گرم و پايدار  ختم  شود: 

1- ابتكار عمل در ايجاد منافع مشترك دنياي اسلام در سازمان‌هاي بين‌المللي به ويژه سازمان ملل متحد.
2- گفت‌وگوها و مذاكرات منظم و پي در پي مقامات دو كشور با يكديگر و  رايزني در مورد  اتفاقات روز.
3- بررسي و شناسايي مشكلات و معضلات كشورهاي اسلامي و تشريك مساعي دو قدرت جهت رفع اين معضلات
4- دعوت از اعضاي انجمن دوستي و همكاري بين ج.ا.ايران به وسيله وزارت خارجه عربستان سعودي و بالعكس در جهت نزديكي افكار و روابط دو كشور در امور منطقه‌اي و بين‌المللي
5- افتتاح كنسولگري‌هاي اقتصادي در خاك يكديگر.
6- رزمايش مشترك نظامي توسط كشورهاي ساحلي جهت نشان دادن توانايي تامين امنيت خليج‌فارس و درياي عمان به قدرت‌هاي مداخله‌گر.
7- ايجاد گردشگري سلامت و سياحتي در خاك دو طرف
8- اعزام و پذيرش دانشجويان دو كشور در دانشگاه‌هاي ملي طرفين.
9- دعوت از ج.ا.ايران به عنوان مهمان در سلسله نشست‌هاي شوراي همكاري خليج‌فارس در ارتباط با موضوعات منطقه‌اي.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون