• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5445 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۱ اسفند

بازي جديد «صمت» در بازار خودرو

«نوبت‌دهي» جايگزين «قرعه‌كشي» شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت طي اطلاعيه‌اي، چگونگي خريد محصولات توليدي شركت‌هاي خودروساز از مسير سامانه يكپارچه تخصيص خودرو را تشريح كرد. اين وزارتخانه پيش از اين‌ بارها وعده داده بود كه «قرعه‌كشي» براي فروش خودرو در سال جاري متوقف شود و حالا با دستورالعمل جديد مشخص شده كه اين وزارتخانه براي حذف قرعه‌كشي خودرو از ساز و كار «نوبت‌دهي» استفاده كرده است. وزارت صمت، هدف از اين طرح را عرضه گسترده و شفاف خودروهاي داخلي با توجه به افزايش و تثبيت جريان توليد خودرو در سال جاري و همچنين برنامه‌ريزي انجام شده براي افزايش مستمر توليد در سال ۱۴۰۲ اعلام كرده است. اين طرح پيش فروش گسترده خودرو از ديروز (20 اسفندماه) شروع شده و شرايطي خاص براي ثبت‌نام دارد. متقاضيان تا 23 اسفندماه سال جاري فرصت دارند تا يك حساب وكالتي باز كنند. متقاضيان واجد شرايط نيز از 26 اسفندماه تا 28 اسفندماه مي‌توانند با مراجعه به سامانه  https: //www.esalecar.ir نسبت به ثبت‌نام اوليه به منظور تشكيل ليست نوبت‌دهي (ليست انتظار) براي خودروي مدنظر خود اقدام كنند. 


 مرحله اول: پيش‌ثبت‌نام متقاضيان  براي ليست نوبت‌دهي
در اين مرحله متقاضيان واجد شرايط طرف تقاضا مندرج در همين اطلاعيه كه وجه اعتبار لازم را در حساب وكالتي خود مسدود كرده‌اند امكان ثبت‌نام اوليه براي قرار گرفتن در ليست نوبت‌دهي يا حق‌ تقدم خريد خودروهاي داخلي بر مبناي ليست انتظار را خواهند داشت؛ بنابراين پيش‌نياز ثبت‌نام متقاضيان براي ليست نوبت‌دهي، وكالتي كردن حساب شخصي متقاضي به نفع سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان و مسدودكردن وجه اعتبار است.
زمان پيش‌بيني شده براي وكالتي كردن حساب شخصي به نفع سازمان حمايت براي اين طرح و مسدود كردن وجه اعتبار لازم در حساب مذكور از روز شنبه مورخ 20 اسفندماه 1401 تا پايان وقت اداري روز سه‌شنبه مورخ 23 اسفندماه امسال است. در اين بين تا زمان ثبت‌نام اوليه، ليست افراد مجاز براي پيش ثبت‌نام در سامانه بر مبناي اطلاعات واصله از بانك‌ها تهيه مي‌شود. صرفا متقاضيان واجد شرايط كه نسبت به تكميل موجودي در حساب وكالتي خود اقدام كرده‌اند، مي‌توانند از روز جمعه مورخ 26 اسفندماه تا روز يكشنبه مورخ 28 اسفندماه 1401 نسبت به ثبت‌نام اوليه به منظور قرارگيري در ليست نوبت‌دهي خودروهاي داخلي اقدام كنند.
 موجودي لازم براي انجام ثبت‌نام در ليست نوبت‌دهي كليه خودروهاي داخلي «صد ميليون تومان» است. اين پول به گفته وزارت صمت، تا پايان فروردين سال آينده «مسدود» مي شود و اگر دست به حساب‌تان بزنيد، از ليست انتظار حذف مي‌شويد. 


مرحله دوم: نوبت‌دهي 
پس از نوبت‌دهي ليست متقاضيان واجد شرايط در ثبت‌نام اوليه، بر اساس برنامه توليد اعلام شده از سوي خودروسازان داخلي، زمان برنامه‌ريزي شده براي تحويل خودروي مدنظر به متقاضي در سامانه يكپارچه تعيين اولويت خودرو، اعلام مي‌شود.  وزارت صمت در شرط عجيبي عنوان كرده كه «قرار گرفتن متقاضي در ليست انتظار بر اساس زمانبندي اعلامي، تعهدي را براي خودروساز به منظور تحويل خودرو ايجاد نمي‌كند» و اين تعهد صرفا پس از انجام مرحله سوم و بر اساس انعقاد قرارداد فروش متقاضي با خودروساز و بر اساس مفاد قرارداد منعقده شكل مي‌گيرد. در اين مرحله و پس از اعلام نتايج زمانبندي متقاضي مي‌تواند نسبت به برداشت وجه اعتبار از حساب وكالتي اقدام كند و در صورت تمايلِ متقاضي واجد شرايط براي تحويل خودرو مطابق با زمانبندي اعلامي در اين مرحله، مي‌تواند تا نسبت به قطعي كردن ثبت‌نام بر اساس فراخوان خودروساز و با تكميل وجه در حساب خودروساز و بر اساس قيمت روز اقدام كند يا آنكه با اعلام انصراف پس از اعلام نتايج زمانبندي، از ليست انتظار خودروي مدنظر خارج شود.


مرحله سوم: قطعي شدن ثبت‌نام متقاضيان  بر اساس فراخوان خودروساز
در اين مرحله و پس از اعلام زمانبندي وعده فروش به متقاضيان و شكل‌گيري ليست انتظار براي هر محصول، خودروساز موظف است تا هرگونه فراخوان براي طرح‌هاي فروش خودرو را بر اساس نوبت‌دهي انجام شده اعلام كند؛ بنابراين خودروسازان به ‌مرور زمان و صرفا بر مبناي ليست اولويت‌بندي مذكور براي هر محصول، نسبت به فراخوان و قطعي كردن ثبت‌نام و انعقاد قرارداد فروش بر مبناي قيمت روز خودرو اقدام خواهند كرد.  مبناي قيمت‌گذاري در زمان فراخوان به مشتري، بر اساس قيمت روز خودرو منطبق بر دستورالعمل شوراي رقابت خواهد بود. اگر در اين مدت مشخص شود كه مشتري از خودروسازان داخلي خودرو خريداري كرده‌ ثبت‌نام در اين طرح كن لم‌يكن تلقي مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون