• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5448 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۴ اسفند

حسن بهشتي‌پور، كارشناس مسائل بين‌الملل:

صدور هر قطعنامه‌ ما را دچار مشكل بيشتر مي‌كند

حسن بهشتي‌پور، كارشناس مسائل بين‌الملل در سخناني در نشست «راه گفت‌وگو؛ واكاوي آخرين تحولات توافقات ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي» كه در محل روزنامه اطلاعات برگزار شد، گفت: قطعنامه‌اي كه قرار بود در شوراي حكام عليه ايران در نشست اخير شوراي حكام صادر شود بسيار براي ما بد بود. هر قطعنامه‌اي كه صادر مي‌شود ما را دچار مشكل مي‌كند نبايد گفت قطعنامه كاغذ پاره است يا بگذاريد دركوزه آبش را بخوريد. هر قطعنامه پرونده ايران را سنگين‌تر مي‌كند. همچنين معتقدم نبايد آژانس را در مواضع‌مان زير سوال ببريم. آژانس تنها نهاد ناظر بر فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي است.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، وي گفت: جلوگيري از صدور قطعنامه تدبير مي‌خواهد و ايران هنرمندانه توانست جلوي قطعنامه‌اي ديگر را با سفر گروسي به تهران و توافقي كه انجام شد، بگيرد. هر كس از صدور قطعنامه در شوراي حكام و در شوراي امنيت جلوگيري كند به كشور خدمت مي‌كند و بالعكس هر كس كمك به صدور آن كند به منافع كشور ضربه زده است. مي‌گوييم چرا مديركل، اسراييل را محكوم نمي‌كند چون او مديركل آژانس است نمي‌تواند اساسا محكوم كند، همان‌طور هم درباره ايران موظف است مواضعش جانبدارانه به نفع گروهي از كشورها نباشد.
او با اشاره به سفر گروسي ‌و توافق فني گفت: اينكه در ‌وين گروسي بعد از سفر به تهران متعادل صحبت كرد نشان از موفقيت سفر است، به ويژه درباره ذرات ۸۴درصدي اظهارات معقول و منطقي داشت. با يك تدبير خوبي آقاي گروسي به تهران آمد و توافقاتي حاصل شد كه راه‌هاي جديدي را باز كرده است. اينكه اين راه‌ها چيست در سفر هيات فني آژانس بررسي مي‌شود اما مهم‌ترين آنها سوالات پادماني آژانس است كه بايد پاسخ داده شود. معتقدم ما نمي‌توانيم از طريق سياسي سوالات را حل كنيم. بايد ابتدا از مسير فني اين كار را جلو ببريم. در سال ۹۸ ايران اجازه بررسي و بازديد داد و ذرات اورانيوم ناچيز پيدا كردند اما اگر ايران ريگي به كفش داشت كه اجازه بازديد نمي‌داد.
بهشتي‌پور گفت: با وجود همه سياسي‌كاري‌هايي كه آژانس دارد ما بايد بتوانيم مساله‌مان را با آژانس حل كنيم و بهانه را از دست دشمن بگيريم. نبايد اين فضا را ايجاد كنيم كه ايران با توافقي كه با آژانس انجام داد قانون راهبردي مجلس را نقض كرده است. حل مسائل باقي مانده با آژانس به نفع كشور است. معتقدم آژانس ماهيتي سياسي، امنيتي، حقوقي و فني دارد؛ مي‌گويم كه فقط جنبه فني دارد اما مي‌گويم راه رسيدن به حل سه مساله پادماني از آژانس مي‌گذرد. اگر اين مسائل فني حل شود گره بزرگي در روند مذاكرات احياي برجام باز مي‌شود و بهانه را از دست طرف امريكايي و اروپايي مي‌گيرد. ارزيابي اروپايي‌ها و امريكا اين بود تظاهرات داخلي موجب مي‌شود ايران كوتاه بيايد يا ايران تغيير رفتار دهد يا رژيم تغيير صورت گيرد حالا كه اين اتفاق‌ها نيفتاده دنبال راهي براي بازگشت به مذاكرات هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون