• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5449 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۵ اسفند

قهرمان جام‌ ياريگين چگونه برنده باروز و سيداكوف را شكست داد

عثمان‌اف ترمز سوادكوهي را كشيد

وحيد جعفري

علي سوادكوهي آزادكار ساروي كشورمان، سال ۱۴۰۱ را خوب شروع كرد و داشت عالي پيش مي‌برد كه يك پارازيت مانع تكميل موفقيت‌هاي بزرگ او در اين سال شد. 

كشتي‌گير وزن ۷۹ كيلوگرم كشورمان ابتدا قهرمان كشور شد و در ادامه به قهرماني آسيا رفت و در اولان‌باتور مغولستان به مدال طلا رسيد تا خود را در يك قدمي دوبنده تيم ملي ببيند. دارنده نشان برنز اميدهاي جهان براي رسيدن به جهاني بزرگسالان صربستان بايد با محمد نخودي نايب قهرمان سال گذشته جهان -كه فينال را به جردن باروز امريكايي واگذار كرده بود- مصاف مي‌داد. دو آزادكار مازني براي رسيدن به دوبنده تيم ملي راهي تورنمنت رنكينگ تونس شدند تا سر وزن قانوني و در خارج از ايران با هم رقابت كنند. مصاف رو در رو را سوادكوهي ۵ - ۵ برنده شد؛ اما در مسابقاتي كه به صورت دوره‌اي برگزار مي‌شد، اين نخودي بود كه روي سكوي نخست قرار گرفت تا راهي جهاني شده و يك‌بار ديگر به باروز، گربه سياه ايراني‌ها ببازد و دوم شود. اين اتفاق باعث شد تا اين پرسش به ذهن خطور كند كه شايد اگر سوادكوهي در پيكارهاي جهاني راهي ميدان شده بود، مي‌توانست نمايش بهتري در مصاف با باروز به اجرا بگذارد، چراكه قبل‌تر و در جام ياشاردوغو او يك-يك و درحالي كه به نظر مي‌رسيد داوران اشتباه كردند، مغلوب ببر نيوجرسي شده بود و چيزي نمانده بود اولين ايراني نام گيرد كه از سد گربه سياه ايراني‌ها عبور كرده و آزادكار افسانه‌اي امريكايي‌ها را شكست مي‌دهد. 
سوادكوهي روند رو به رشد خود را به بهترين شكل ممكن طي كرده و وقتي به كارنامه او‌ نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم كه او سال ۲۰۲۰ برنز قهرماني آسيا در دهلي‌‌نو را به سينه زده، سال ۲۰۲۱ در آلماتي قزاقستان نقره اين رقابت‌ها را به گردن آويخته و سال ۲۰۲۲ در مغولستان روي سكوي نخست ايستاده است. 
قهرمان مسابقات كشتي بازي‌هاي همبستگي كشورهاي اسلامي در رقابت‌هاي ليگ دست به كار بزرگي زد و در وزن ۷۹ كيلو موفق شد زائوربك سيداكوف يكي از بهترين‌هاي چند سال اخير كشتي روسيه را شكست دهد. 
سيداكوف، كه از ستاره‌هاي كشتي‌بلد جهان در سال‌هاي اخير بوده است، مدال طلاي وزن ۷۴ كيلوي المپيك ۲۰۲۰ توكيو و مسابقات جهاني ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را در كارنامه خود دارد و پيروزي سوادكوهي در مصاف با اين آزادكار نشان داد كه علي چه توانايي‌هايي دارد و اينكه گفته مي‌شود او استرسي بوده و همين موضوع‌ مانع موفقيت او‌ در مصاف با كشتي‌گيران سرشناس مي‌شود، درست نيست. 
اين نظريه وقتي به كل رد شد كه سوادكوهي در فينال جام جهاني امريكا، موفق شد جردن باروز دارنده ۱۰ نشان طلا، نقره و برنز جهان و المپيك را در خانه حريف شكست داده و طلسم پيروز نشدن ايراني‌ها، مقابل يكي از پر افتخارترين آزادكاران ايالات‌متحده را بشكند. 
حالا ديگر همه از او به عنوان غول كش ياد مي‌كردند كه در يك سال دو قهرمان سابق المپيك را شكست داده است. 
اين موفقيت آن‌قدر بزرگ بود كه سيداكوف را وادار به واكنش كرد تا او‌ كه دو بار موفق به غلبه بر باروز شده اعلام كند «اين كشتي‌گير ايراني بعد از رويارويي با من در جام جهاني مقابل جردن باروز هم به پيروزي رسيد. به نظرم برد سوادكواهي تعجب‌آور نبود چون باروز در بهترين فرمش نبود. من هم در ليگ ايران در فرم خوبم نبودم كه مقابل او شكست خوردم، اما من مي‌خواهم بازهم با سوادكوهي مبارزه كنم و مقابل او پيروز شوم. من مطمئن هستم كه در آينده با هم مبارزه خواهيم داشت و او را شكست خواهم داد.» 
اينكه سيداكوف در به در دنبال سوادكوهي است تا انتقام شكستي كه به قول خودش در زماني رقم خورده كه روي فرم نبوده را بگيرد، نشان مي‌دهد كه سوادكوهي با عملكرد مناسبش وارد دوئل با بزرگان شده و بايد تلاش كند تا از فرم ايده‌آل خود دور نشود، چراكه بعد از اين رقبا بيش از پيش او را زيرنظر خواهند داشت و ديديم كه احمد عثمان‌اف آزادكار وزن ۷۹ كيلوگرم روسيه پس از كسب مدال طلاي جام بين‌المللي ياريگين اعلام كرد كه دوست دارد در مسابقات جهاني علي سوادكوهي را به چالش بكشد. او گفته بود: «سوادكوهي در يك‌سال گذشته نامداراني مانند زائوربك سيداكوف و جردن باروز را شكست داده؛ مي‌خواهم قدرت وي را به چالش بكشم.»
علي سوادكوهي نيز در پاسخ به كري‌خواني قهرمان روس گفته بود: «خيلي دوست دارم با احمد عثمان‌اُف در مسابقات جهاني كشتي بگيرم. البته من و هم عثمان‌اُف بايد جواز حضور در رقابت‌هاي جهاني را كسب كنيم. كشتي روسيه تحريم است و تاكنون خبري از رفع اين تحريم منتشر نشده. من نيز بايد از مراحل مختلف چرخه انتخابي تيم ملي عبور كنم تا به جهاني ۲۰۲۳ بلگراد برسم. در صورت حضور من و عثمان‌اُف مي‌توانيم يك رقابت جذاب را در بلگراد به نمايش بگذاريم. دوست داشتم در جام ياريگين حضور پيدا مي‌كردم؛ اما تداخل آن با رقابت‌هاي كرواسي موجب شد تا نتوانم به كراسنويارسك سفر كنم.»
مصاف عثمان‌اف و سوادكوهي به جهاني نرسيد و اين دو بعد از قهرماني در جام ياريگين و تورنمنت زاگرب در فينال جام باشگاه‌هاي جهان به هم رسيدند و سوادكوهي كه امسال بزرگاني چون سيداكوف و باروز را شكست داده بود، در كمال ناباوري در يك مصاف غيرمنتظره مغلوب عثمان‌اف شد تا به اين ترتيب در اصطلاح ترمز غول‌كش ايراني توسط قهرمان جام ياريگين كشيده شده و يك‌بار ديگر عظمت جام ياريگين مشخص شود. البته وقتي به تصاوير مبارزه اين دو آزادكار رجوع مي‌كنيم، متوجه مي‌شويم كه سوادكوهي بعد از اينكه از حريف خود عقب افتاد، بي‌گدار به آب زد و شايد اگر حساب شده‌تر كار را دنبال مي‌كرد، مي‌توانست، حالا كه آن‌قدرها هم روي فرم نبود، اين‌گونه و با حساب ۹ بر ۵ مغلوب عثمان‌اف نشود كه اگر اين اتفاق نمي‌افتاد، حتي مي‌شد سوادكوهي را به عنوان برترين آزادكار سال ايران معرفي كرد؛ اما انگار بخت با او يار نبود تا سال را به آن خوبي كه شروع كرده بود تمام كند. 
باري حالا كه سيداكوف و باروز به دنبال سوادكوهي هستند تا از او انتقام بگيرند، علي خود نيز بايد به دنبال عثمان‌اف باشد تا با غلبه بر او ثابت كند كه آزادكار شايسته‌اي است و در صورتي كه به او اعتماد شده و از نظر جسمي و روحي و رواني به آمادگي برسد، در پيكارهاي جهاني توان غلبه بر هر حريف قدرتمندي را دارد. او طبق اعلام خودش، براي اينكه در جهاني حاضر شده و پنجه در پنجه نامداران وزن ۷۹ كيلو بيندازد، ابتدا بايد از چرخه انتخابي تيم ملي به سلامت عبور كند؛ جايي كه محمد نخودي دارنده دو نشان نقره جهان، انتظار هم‌استاني خود را مي‌كشد و بي‌ترديد مصاف اين‌بار آنها بسيار جذاب و حساس و تماشايي خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون