• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5449 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۵ اسفند

ساكنان شهرك اقماري تهران از مسوولان كمك مي‌خواهند

سنگ‌اندازي ايران‌خودرو براي نوسازي «پيكان‌شهر»

گروه اقتصادي|گروهي از اهالي پيكان‌شهر -  شهركي در مجاورت كارخانه ايران‌خودرو- با ارسال شكواييه‌اي درباره روند نوسازي اين شهرك به روزنامه اعتماد، خواهان رفع مشكلات خود با ايران‌خودرو شدند.  پيكان‌شهر در چند كيلومتري غرب تهران و در منطقه 22 تهران واقع شده و اغلب ساختمان‌هاي آن عمري بيش از 50 سال دارند. تاريخچه پيكان‌شهر به اوايل سال ۱۳۴۶ برمي‌گردد كه برادران خيامي قصد داشتند اولين كارخانه خودرو‌سازي ايران به نام ايران ناسيونال (ايران‌خودرو امروز) را تاسيس كنند. در حين تاسيس و راه‌اندازي و خريد تجهيرات كارخانه، براي رفاه حال كاركنان اين شهرك نيز ساخته و به تدريج تا اوايل سال ۱۳۴۹ آماده بهره‌برداري و تحويل به كاركنان شد. تمامي ساختمان‌ها در اين شهرك ۴ طبقه ساخته شدند و بيش از 70 درصد واحدهاي مسكوني محله داراي مساحتي كمتر از 50 مترمربع هستند.  اما با توجه به گذشت بيش از نيم قرن از ساخت اين شهرك ساكنين آن اين روزها از فرسودگي اين شهرك گله‌مند هستند و قصد نوسازي ساختمان‌هاي خود را دارند. به گفته ساكنين اين منطقه كليه واحدهاي مسكوني، اداري و تجاري و زيرساخت‌هاي موجود در محله پيكان‌شهر فرسوده شده و ايمني فيزيكي و اجتماعي براي واحدهاي مسكوني اصلا وجود ندارد و عدم وجود پاركينگ مسقف و انباري مستقل يكي از ضعف‌هاي اساسي واحدهاي اين شهرك است. همچنين اغلب ساختمان‌هاي مسكوني نشست كرده‌اند و ريزش قسمت‌هاي پيشاني برخي از بلوك‌ها احتمال بروز خطرات جاني براي ساكنين را به همراه دارد، ضمن آنكه تاسيسات گرمايشي و شوفاژ شهرك پيكان‌شهر به‌شدت فرسوده شده و ساكنين به ناچار بايد از بخاري آن‌هم به صورت غيراستاندارد و ناايمن استفاده كنند، همچنين چاه‌هاي جذبي منطقه هم پر شده‌اند كه منطقه را بسيار آلوده كرده است.

ايران‌خودرو براي نوسازي پيكان‌شهر  سنگ‌اندازي مي‌كند
مهدي باشيان، نماينده ساكنين شهرك پيكان‌شهر جهت نوسازي اين شهرك است. او در مورد مشكلات به وجود آمده در مسير نوسازي اين شهرك به «اعتماد» گفت: از 10 سال پيش تاكنون ساكنين اين شهرك به دنبال نوسازي ساختمان‌ها هستند و با وجود آنكه تمامي مجوز‌ها و ماده 5 را گرفته‌ايم و نقشه طرح نوسازي هم تاييد شده است اما متاسفانه شركت ايران‌خودرو با نوسازي مخالفت و براي نوسازي اين شهرك سنگ اندازي مي‌كند. باشيان ادامه داد: به عنوان مثال زماني كه براي اخذ طرح تفصيلي به شورا مراجعه مي‌كنيم با نامه ايران‌خودرو مواجه مي‌شويم كه زمين‌ها را جزو باغات اعلام كرده و بايد مجددا نامه‌نگاري كنيم تا از بخش باغات خارج شود يا اينكه اين شركت اعلام مي‌كند مشاعات اين شهرك براي ايران‌خودرو است كه باز اهالي به شهرداري شكايت كردند و شهرداري هم حق را به ساكنين داد.
نماينده ساكنين شهرك پيكان‌شهر افزود: اين شهرك حدودا 1500 نفر جمعيت دارد كه اكثرا هم از قشر كارگر هستند و از حدود 80 بلوكي كه در پيكان‌شهر است، ايران‌خودرو تنها مالك 3 بلوك از آنهاست اما باز هم با نوسازي كل شهرك مخالفت مي‌كند.

بوي نم و فاضلاب آزاردهنده شده است
او افزود: مردم از شرايط كنوني شهرك بسيار ناراضي هستند، ساختمان‌ها فرسوده شده و نياز به نوسازي دارند، گاهي بوي فاضلاب به‌شدت آزاردهنده مي‌شود و برخي از ساختمان‌ها هم نم و رطوبت دارند. نماينده ساكنين شهرك پيكان‌شهر تصريح كرد: البته شركت ايران‌خودرو اخيرا اعلام كرده كه شركتي تشكيل داده تا كار نوسازي پيكان‌شهر را انجام دهد اما با مخالفت‌هايي كه تاكنون با ما داشته به نظر نمي‌رسد اين شركت قصد نوسازي اين شهرك را داشته باشد ضمن آنكه مشاعات اين شهرك بسيار زياد است و به همين دليل هم ايران‌خودرو هيچ تمايلي براي نوسازي اين شهرك ندارد. او ادامه داد: شركت ايران‌خودرو از 20 سال پيش ضمن تفكيك آپارتمان‌ها اقدام به فروش واحدها به مالكين فعلي كرد اما امروز مدعي است تنها آپارتمان‌ها را فروخته و نه مشاعات آن را (از جمله زمين شهرك) و لذا آپارتمان‌هاي واگذار شده بدون عرصه هستند اما اين ادعا خلاف قانون است چرا كه در اسناد رسمي آپارتمان‌ها صراحتا ذكر شده قدرالسهم از عرصه و مشاعات نيز فروخته شده است علاوه بر اين قانون تملك آپارتمان‌ها مقرر داشته با انتقال هر آپارتماني قدرالسهم از زمين نيز خود به خود و به‌طور قهري منتقل مي‌شود و نمي‌توان آپارتمان را بدون قدرالسهم از عرصه و مشاعات فروخت .

شرط ايران‌خودرو براي مالكيت مشاعات منطقه غيرقانوني است
نماينده ساكنين شهرك پيكان‌شهر افزود: شركت ايران‌خودرو با علم به موضوع و براي دور زدن قانون، در قراردادها شرطي ذكر كرده كه بعدها مجاز باشد مشاعات را تغيير دهد، اما تاكنون چنين كاري انجام نداده است و با رسيدگي مراجع قضايي در پرونده‌هاي مختلف از سال 1392 به بعد مشخص شد اين شرط اعتباري ندارد اما متاسفانه شركت ايران‌خودرو همچنان احكام مختلف و متعدد قضايي را نمي‌پذيرد و هيات‌مديره شهرك هم با كسب نظر مشاوره حقوقي در نامه‌اي دلايل حقوقي و قانوني و مستندات و احكام قضايي را به‌طور مفصل به شركت ايران‌خودرو ارسال كرده است اما متاسفانه تاكنون پاسخي دريافت نشده است. او گفت: از نظر قانون و دادگاه‌ها و ساير مراجع رسمي و از جمله اداره ثبت اسناد و املاك و به استناد مدارك فراوان حقوقي و احكام دادگاه‌ها عرصه و مشاعات متعلق به همه مالكان است و شركت ايران‌خودرو با فروش واحدها، سهم هر واحد از زمين و تاسيسات شهرك را نيز واگذار كرده است و شركت ايران‌خودرو نيز بايد با تبعيت از قانون و احكام دادگاه‌ها حقوق ساير مالكان را رعايت كرده و در نوسازي پيكان‌شهر كنار اهالي شهرك قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون