• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5450 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۷ اسفند

هشدار حدادعادل نسبت به اختلافات درون «جبهه انقلاب»

اختلافات درون اصولگرايان يا همان محافظه‌كاران گويا وارد مراحل جديدي شده است؛ آن هم تقريبا يكسال مانده به انتخابات دوازدهمين دوره از مجلس شوراي اسلامي. شايد از همين رو باشد كه «غلامعلي حدادعادل» نسبت به اختلافات درون «جبهه انقلاب» هشدار داده است. رييس شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب پنجشنبه در نشست وبيناري كه با حضور رييسان و دبيران شوراي ائتلاف در استان‌ها برگزار شد، بر نقش و جايگاه شوراي ائتلاف در وحدت و انسجام‌بخشي به نيروهاي فعال جبهه انقلاب در سراسر كشور تاكيد كرد. او توصيه‌هايي به حضار در جلسه داشت و گفت: «تاكيد بر حفظ وحدت و پرهيز از اختلافات درون جبهه انقلاب توصيه‌اي است كه بايد براي حفظ و پيشبرد اهداف نظام از اختلافات دروني صرف‌نظر كنيم.»

اختلاف زير پرچم محافظه‌كاران
احتمالا اختلافي كه اين روزها در خيمه محافظه‌كاران بيش از گذشته پررنگ شده، اختلاف ميان دولت و مجلس است. مجلسي‌ها كه خود را نزديك به انتخابات مي‌بينند، مدتي مي‌شود كه بالاخره مشكلات اقتصادي كشور به چشم‌شان مي‌آيد و نسبت به آنها واكنش مي‌دهند. آنها مجبورند كه براي اين واكنش‌هاي‌شان به دولت بتازند؛ دولت هم همان دولتي است كه براي روي كار آمدنش، نامه نوشتند و ابراهيم رييسي را دعوت به شركت در انتخابات كردند. آنها از همين رو با ديدن نتيجه دولت رييسي، مي‌خواهند خرج خود را از دولت سيزدهم جدا كنند تا پر اوضاع نابسامان اقتصادي كشور و مديريت دولتي‌ها، به آنها نگيرد. بابت همين علاوه بر اينكه انتقادات‌شان از دولت روز به روز بيشتر مي‌شود، سعي مي‌كنند تا ضعف دولت را بيش از پيش نشان دهند. آنها در بزنگاه‌هايي مانند افزايش شديد قيمت دلار در چند هفته اخير، ضمن انتقاد از دولت، قوه مجريه را متهم كردند كه نسبت به توصيه‌هاي مجلس درباره ارز بي‌توجه بوده است. همين امر باعث شد تا بگومگويي ميان دولت و مجلس شكل بگيرد تا اختلافات اين دو قوه بيش از گذشته عميق شود. موضوع ديگري كه البته فعلا لااقل در ظاهر آرام شده به تقابل‌هايي ميان چهره‌هاي جبهه پايداري و نزديك به پايداري با طيف قاليباف موسوم به نواصولگرايان بازمي‌گردد. هرچند احتمالا اين اختلافات در هفته‌هاي منتهي به انتخابات هيات رييسه اجلاسيه چهارم مجلس يازدهم كه خردادماه آينده برگزار مي‌شود، دوباره سر باز كند و به مناقشه اصلي ميان محافظه‌كاران تبديل شود.


حمله‌اي براي دو نفر!
اما يكي از نمودهاي اين اختلافات به هفته‌هاي قبل و در جريان اعتراضات داخلي ايران بازمي‌گردد. زماني كه محمدباقر قاليباف، رييس مجلس از لزوم اصلاحاتي در حكمراني سخن گفت: «اميدوارم هرچه زودتر امنيت در كشور به صورت كامل تثبيت تا تغييرات مشروع و لازم به سمت حكمراني نو در عرصه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي در چارچوب نظام سياسي جمهوري اسلامي آغاز شود.» همين سخنان كافي بود تا دستمايه حملاتي از سوي وب‌سايت رجانيوز نزديك به جبهه پايداري به قاليباف شود.  اين وب‌سايت قاليباف را متهم به اين كرد كه مي‌خواهد خود را ميان «قشر خاكستري» محبوب كند تا در انتخابات آينده از آن بهره‌برداري كند: «البته اين را هم بايد گفت كه اين افراد در آرزوي ديرينه خود سعي دارند تا در مقاطع مختلف با اظهارات اينچنيني به قول خودشان بدنه خاكستري جامعه را جذب كرده و ايشان را در دامان انقلاب حفظ كنند؛ خواه عقب‌نشيني در برابر خواسته‌هاي ناحق شورشيان باشد و خواه همكاري با ظريف و وزيرخارجه بالقوه قلمداد كردن وي. اصلا هم اهميتي ندارد كه در اين مسير و درآينده چه بلايي بر سر كشور خواهد آمد. نئوليبرال‌هاي اصلاح‌خواه ابايي از افتادن به ورطه سكولاريسم نيز نداشته و اگر شرايط اقتضا كند اين مطالبه را نيز علم كرده و خواهان جدايي دين از سياست شده و حتي حكومت پارلماني را نيز مطالبه مي‌كنند. فرقي هم ندارد شومني چون ضرغامي باشد يا تكنوكراتي چون...». اين حمله متوجه ضرغامي هم بود؛ چراكه وزير گردشگري دولت رييسي با حضور در برخي دانشگاه‌ها سخناني بيان مي‌كرد كه به مذاق اين طيف خوش نمي‌آمد. همين باعث شد تا ضرغامي  و قاليباف هر دو در يك زمان مورد انتقاد و حمله اين رسانه نزديك به پايداري‌ها قرار بگيرند.

پايان ماه عسل؟
حالا بايد ديد در شرايطي كه به نظر مي‌رسد ماه عسل دولت و مجلس رو به پايان است و همچنين نزديك شدن به انتخابات هيات رييسه پارلمان و از سوي ديگر كم شدن فاصله تا انتخابات مجلس دوازدهم، آيا اختلافات شعله‌ورتر مي‌شود يا ريش‌سفيدي حدادعادل مي‌تواند اين موضوع را جمع كند؛ البته محافظه‌كاران نشان داده‌اند كه زمان‌هايي مانند انتخابات رياست‌جمهوري سال 1392 هم بوده كه به ريش‌سفيدشان مرحوم مهدوي‌كني كه جامعيت بيشتري نسبت به حدادعادل داشت، توجهي نداشته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون