• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۴ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5453 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۵ فروردين

حمله نماينده نزديك به قاليباف به كاظم صديقي و مرتضي آقاتهراني:

دين خدا مطاع دنيوي چند ظاهرالصلاح فاسدالعقيده نيست

هفته پاياني اسفند‌ماه گذشته، بحث‌هاي زيادي درباره طرح عفاف و حجاب در صحن مجلس مطرح شد؛ مباحثي كه واكنش‌هاي گسترده‌اي را برانگيخت. با وجود واكنش‌هاي گسترده، اما حاميان طرح عفاف و حجاب كار خودشان را مي‌كنند. اظهارات كاظم صديقي رييس ستاد امر به معروف و مرتضي آقاتهراني رييس كميسيون فرهنگي مجلس، و انتقاد آنها از محمدباقر قاليباف رييس مجلس، باعث شد تا مجتبي توانگر نماينده تهران به تندي اين دو را مورد عتاب قرار دهد. واكنش توانگر از اين جهت حائز اهميت است كه او از جمله نمايندگان نزديك به قاليباف بوده و اگر به او لقب «زبان منفصل قاليباف» داده نشود، مي‌توان او را منعكس‌كننده مواضع طيف رييس مجلس دانست.او در نامه‌اي خطاب به كاظم صديقي گفته «اگر شما و دوستان‌تان در پي فتح كامل پارلمان هستيد و از فرط بي‌كارنامه بودن مجبوريد به ريسمان حجاب متوسل شويد، در حال بسط منكر و زدودن معروف هستيد. دين خدا بازيچه و مطاع دنيوي چند ظاهرالصلاح فاسدالعقيده نيست كه هر روز مانند مارگيران آن ملعبه قدرت‌طلبي كنند. تاريخ اسلام مشحون از مفتياني است كه دين به ميل خود تفسير كردند و صلحا را به حاشيه رانند.»


ماجرا از كجا شروع شد؟
در روزهاي پاياني تعطيلات خبرگزاري «رسا» نزديك به حوزه علميه قم، نامه‌اي از مرتضي آقاتهراني منتشر كرد. گرچه اين نامه به بهانه پاسخ به يك انتقاد از او بود، اما تاكيد كرد كه رييس مجلس جلوي طرح عفاف و حجاب كميسيون فرهنگي را گرفت و اجازه نداد در صحن مطرح شود. همان روز كاظم صديقي هم در سخناني همسو با آقاتهراني گفته بود كه مجلس، «جلوي طرح عفاف و حجاب را گرفته است. شما مردم بايد وكلاي خود در مجلس را بازخواست كنيد.»آقاتهراني در اين نامه به گزارش كميسيون فرهنگي درباره مصوبات عفاف و حجاب اشاره دارد و از محمدباقر قاليباف رييس مجلس گلايه كرده است: «طبق قانون، كميسيون مي‌توانست پس از گزارش، طرحي داشته باشد كه آن را نيز به دنباله اين گزارش ارايه دهد، ولي چه كنم، كه رييس مجلس با طرح آن در صحن علني موافقت نكرد.» بيژن نوباوه عضو كميسيون فرهنگي مجلس در جلسه‌اي كه اين گزارش قرائت شده بود، از طرحي با 7 ماده درباره عفاف و حجاب سخن گفته بود كه در عين حال تاكيد داشت كه «نمي‌دانم چرا قرائت نشد.»آقاتهراني همچنين طرح مذكور را «كامل، جامع، عملياتي و به‌روز» توصيف كرده بود كه «حدود ۴۰۰ نفر ساعت وقت برده اگر بيشتر نه، كمتر نه.» با توجه به گفته‌هاي آقاتهراني به‌نظر مي‌رسد قاليباف جلوي قرائت اين طرح را گرفته بود. 


حمله نماينده نزديك به قاليباف به صديقي
اين اظهارات با واكنش مجتبي توانگر نماينده تهران روبه‌رو شد. او در نامه‌اي به صديقي به سختي به او حمله كرده و نوشته «انتظار بديهي و طبيعي از حضرتعالي و مجموعه ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر اين است كه به جاي بيان اظهارات تكميل‌كننده پازل صهيونيسم و ارتجاع بين‌الملل و حركت بر خلاف تصميم‌گيري‌هاي كلان كشور، به دنبال بررسي شيوه‌هاي جديد براي اجراي قوانين موجود در زمينه عفاف و حجاب باشيد.» توانگر در بخش ديگري از نامه‌اش آقاتهراني را به تندي خطاب قرار داده و نوشته «جناب آقاي آقاتهراني نيز اخيرا مدعي شده‌اند كه رييس مجلس جلوي طرح اين كميسيون را درباره عفاف حجاب گرفته است! عجب! گويي آقايان از سياره ديگري آمده‌اند و در جريان امور كشور و سياست‌گذاري و تصميم‌هاي نهادي بالادستي و عدم نياز به قانون جديد در اين زمينه نيستند.»گفته‌هاي توانگر درباره تصميمات نهادهاي بالادستي، سخنان بيژن نوباوه را يادآوري مي‌كند كه در روز قرائت گزارش كميسيون فرهنگي گفته بود «تمامي سران قوا با مواد پيشنهادي در اين گزارش موافقت كامل دارند و در شوراي عالي امنيت ملي نيز در اين خصوص بحث شده است.»


حمله به آقاتهراني
توانگر در ادامه حمله‌اش به آقاتهراني آورده كه «لااقل جناب آقاي آقاتهراني كه در مجالس هشتم، نهم و يازدهم در كسوت قانون‌گذار حاضر بود و هستند و در مجالس نهم و يازدهم رييس كميسيون فرهنگي مجلس بوده و هستند، حتي اگر قانوني نياز باشد نبايد مطالبه‌گر باشند بلكه بايد پاسخ بدهند كه در اين ۱۲ سال نمايندگي و ۷ سال رياست كميسيون فرهنگي براي عفاف و حجاب چه كرده‌اند؟». اين نماينده تهران در ادامه نوك پيكان حملاتش را متوجه مباحث انتخاباتي كرده و گفته «آيا اينكه در سال انتخابات مجلس قرار داريم در بيان چنين مواضعي موثر است يا نه؟ چرا ايشان به يك‌باره در سال پاياني مجلس زبان به بيان لزوم قانون‌گذاري در اين زمينه گشوده‌اند؟ در سال‌هاي گذشته كه ايشان نماينده و رييس كميسيون فرهنگي بوده‌اند، مساله عفاف و حجاب در كشور گل و بلبل بوده و ناگهان احساس نياز به قانون در آن شدت گرفته است؟».


منصوبين صديقي اظهارات ضد امنيتي دارند
توانگر باز هم صديقي را خطاب قرار داده و نوشته «انتظار از حضرتعالي به عنوان رييس ستاد امر به معروف و نهي از منكر اين است كه جلوي سياسي يا امنيتي شدن مقوله عفاف و حجاب را بگيريد و اجازه ندهيد برخي براي ليست‌هاي انتخاباتي خود از عفاف و حجاب هزينه كنند.»اين نماينده نزديك به قاليباف، «خط و مشي افراد منتسب» به صديقي و «منصوبين» او را متهم كرده كه «اظهارات عميقا غير درست و ضدامنيتي و خلاف واقع درباره عفاف و حجاب» بيان مي‌كنند. او از صديقي پرسيده كه «چه نسبتي است ميان تفرقه و نقارافكني مجموعه تحت زعامت شما با مشي وحدت‌آفرين رهبري؟». توانگر در ادامه باز هم صديقي را مورد پرسش قرار داده و پرسيده اينكه مقام معظم رهبري در پيام نوروزي و سخنراني اول فروردين «هيچ اشاره به موضوع عفاف و حجاب نكرده‌اند اما برخي اين موضوع را تا جايگاه مساله اصلي و اول كشور بالا برده‌اند، براي حضرتعالي و ساير دلسوزان ايجاد سوال و ابهام نمي‌كند؟». اين نماينده نزديك به قاليباف همچنين تاكيد كرده با كساني كه به گفته او هنجارشكني مي‌كنند، بايد برخورد قانوني شود: «طبيعتا با كساني كه با كشف حجاب يا برهنگي در خيابان‌ها، دست به هنجارشكني مي‌زنند بايد برخورد قانوني شود. معتقدم كه در اين مسير حتما نبايد سراغ شيوه‌هاي پوسيده و شكست‌خورده قبلي براي اين مساله رفت. شيوه‌هايي همچون گشت ارشاد كه قبلا باعث بروز مسائل امنيتي و سياسي براي كشور و مردم شده‌اند، جواب اين مساله نيست.»


قول عجيب قاليباف به آقاتهراني
هرچند بنا به ادعاي رييس كميسيون فرهنگي مجلس، قاليباف جلوي قرائت آن طرح را گرفته، اما آقاتهراني در بخش ديگري از نامه‌اش به قول رييس مجلس اشاره مي‌كند كه اگر لايحه‌اي از سوي دولت يا قوه قضاييه پيرامون عفاف و حجاب برسد، 70 ساعته «كارش را تمام مي‌كند». بنا به گفته آقاتهراني «رييس مجلس به بنده قول داده‌اند كه اگر دولت يا قوه قضاييه لايحه‌اي بدهد، 70 ساعته كارش را تمام مي‌كنند، تا ببينيم و ببينيد، انشاءالله.»احتمالا قولي كه قاليباف به آقاتهراني داده بر مبناي اين است كه لايحه‌اي با «دو فوريت» به مجلس برسد. چرا كه در گزارش كميسيون هم تاكيد شده بود كه «ظرف 3 هفته لايحه‌اي دو فوريتي توسط قوه قضاييه جهت اثربخش‌تر نمودن قانون به مجلس ارايه شود.»طبق ماده 156 آيين‌نامه داخلي مجلس طرح‌ دوفوريتي در مواردي است كه «ضرورت جلوگيری از وقوع خسارت احتمالی و فوت فرصت» مطرح باشد. بند سوم از ماده 161 آيين‌نامه داخلي داخلي نيز درمورد نحوه رسيدگي به طرح‌ها و لوايح دوفوريتي بيان مي‌دارد: «گزارش كميسيون حداكثر سه روز كاري پس از تصويب فوريت، به هيات رييسه ارسال مي‌شود تا در دستور كار مجلس قرار گيرد.»


دعواهاي قاليباف و پايداري‌ها اوج مي‌گيرد
محمدباقر قاليباف گويا ميان دو طيف گير افتاده است؛ از يك سو نمي‌خواهد موافقت با حاميان عفاف و حجاب را در كارنامه‌اش داشته باشد و در علن با اين اقدامات مخالفت مي‌كند؛ اما از سوي ديگر هم مي‌خواهد دل پايداري‌چي‌ها را به دست بياورد و آنها را از خودش نااميد نكند؛ بابت همين در خفا به آنها قول پيگيري فوري مي‌دهد. مورد اول براي انتخابات مجلس دوازدهم يا رياست‌جمهوري چهاردهم كاربرد دارد و مورد دوم هم براي انتخابات هيات رييسه اجلاسيه چهارم مجلس يازدهم.انتظار مي‌رود با نزديك شدن به فصل انتخابات مجلس، دعواها ميان دو طيف قاليباف موسوم به نواصولگرايان و طيف نزديك به جبهه پايداري اوج بگيرد. البته كه انتخابات هيات رييسه مجلس را كه خرداد‌ماه قرار است انجام شود را مي‌توان به عنوان پيش‌درآمد و بازي تداركاتي براي انتخابات آخر امسال در نظر گرفت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون