• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5453 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۵ فروردين

رنگ سال كدام است؟

سرخابي يا زرد؟

روزبه دلاور

به گزارش خبرنگار «اعتماد»، فصل جاري ليگ برتر فوتبال كشورمان در شش هفته مانده به پايان رقابت‌ها حساس و نفسگير دنبال مي‌شود. سه تيم مدعي در اين جام، سپاهان و استقلال و پرسپوليس هستند كه در مقاطع مختلف فصل در جدول رده‌بندي جابه‌جا شدند. پرسپوليسي‌ها فصل را مقتدرانه آغاز كردند و تا قبل از برگزاري جام جهاني صدرنشين بلامنازع ليگ بودند، شاگردان گلمحمدي با ۵ امتياز بيشتر از سپاهان و ۸ امتياز اختلاف نسبت به استقلال پيشتازي مي‌كردند اما بعد از چند وقفه در مسابقات و بروز برخي حواشي روند امتيازگيري اين تيم متوقف و موتور نتيجه‌گيري آبي‌هاي تهران و طلايي‌پوشان اصفهان روشن شد و حالا استقلالي‌ها و سپاهاني‌ها به ترتيب با يك و چهار امتياز بيشتر از پرسپوليس رتبه دوم و اول ليگ را دراختيار دارند.  توقف دوباره ايستگاه ليگ در هفته بيست و سوم و همچنين حذف استقلال از آسيا بهانه‌اي شد تا نگاهي گذرا به شرايط اين سه تيم بالانشين بيندازيم. البته كه بازي‌هاي هفته بيست و چهارم هم برگزار شده اما سوژه بحث به وقفه در بازي‌هاي ليگ برمي‌گردد و پيگيري اين پرسش كه آيا ممكن است سال جديد آغازي باشد براي جابه‌جايي اضلاع مثلت قهرماني؟  شايد هم اين‌بار افتي در تيم‌ها نباشد و همين جدول را در پايان ليگ هم نظاره‌گر باشيم! نكته مهم‌تر وضعيت تيم دوم ليگ است، استقلالي كه از آسيا حذف شده بزرگ‌ترين علامت سوال ليگ را ساخته است! آيا آنها با انگيزه‌اي مضاعف پا به شش بازي پاياني مي‌گذارند؟ آنچه مشخص است تا سوت پايان بازي آخر ليگ شاهد رقابت نزديك بين اين سه تيم خواهيم بود و به نظر نمي‌رسد قهرمان ليگ تا هفته پاياني ليگ مشخص شود.

سپاهان، كوتاه بيا نيست 
سپاهان صدرنشين فعلي ليگ است و شاگردان مورايس سه امتياز بيشتر از استقلال و چهار امتياز بيشتر از پرسپوليس دارند. آنها آخرين بازي سال ۱۴۰۱ را با برد ۶ امتيازي در مقابل پرسپوليس جشن گرفتند و در اولين بازي سال ۱۴۰۲ در مقابل صنعت نفت با يك گل پر از حرف و حديث برنده از زمين خارج شدند. زردپوشان نقش جهان خيلي در امتياز دادن خساست به خرج مي‌دهند اما در ۶ بازي  پيش رو احتمال لغزش‌شان وجود دارد. از جمله رقباي دندانگير اين تيم تراكتور و مس رفسنجان و پيكان است و مس كرمان و ملوان و نفت مسجدسليمان ديگر تيم‌هايي هستند كه بايد به مصاف صدرنشين ليگ بروند. روي كاغذ شانس امتياز گرفتن هيچ تيمي كم نيست اما فوتبال روي چمن سبز برگزار مي‌شود و‌ از اين سپاهان آماده امتياز گرفتن كار بسيار دشواري است.

استقلال، روحيه مضاعف يا از دست دادن انگيزه؟ 
در چند هفته اخير ليگ تيمي نبود كه صابون استقلال به تنش نخورده باشد! شاگردان ساپينتو به صغير و كبير رحم نكردند و حالا با سه امتياز بيشتر نسبت به رقيب ديرينه در يك قدمي صدر جدول قرار دارند. نتيجه بازگشت به اوج قايدي و آمادگي ياماگا و ديگر بازيكنان اين تيم و البته شناخت ساپينتو از تركيب اصلي تيمش اين شد كه مي‌بينيم! حالا منتقدان مرد پرتغالي هم از او و هم از تميش تمجيد مي‌كنند.
اما در سال جديد يك مشكل خارج از مسائل فني گريبانگير آبي‌ها شد و سوءمديريت در پرداخت بدهي به استراماچوني باعث حذف اين تيم از رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا شد. همين مساله هواداران اين تيم را نگران كرده كه مبادا تيم‌شان انگيزه لازم براي ادامه بازي‌هاي ليگ را از دست داده باشند. اتفاقي كه اهالي فن و كارشناسان اعتقاد دارند دو روي سكه دارد: يا به اين تيم انگيزه مضاعف مي‌دهد يا نگراني هواداران به‌حق است و اين تيم دچار مشكلات روحي و رواني خواهد شد و جايگاهش را از دست مي‌دهد.
در چنين‌ مواقعي معمولا كادر فني وظيفه ايجاد انگيزه مضاعف در تيم را برعهده مي‌گيرند و با شناختي كه از ساپينتو و شور و نشاطي كه از او داريم به نظر نمي‌رسد بازيكنان استقلال قيد ليگ را مثل بازي‌هاي آسيايي بزنند!

پرسپوليس، دربي پيچ سبقت از استقلال؟ 
ضلع سوم مدعي قهرماني، پرسپوليس است. شاگردان گلمحمدي در روزهاي آخر سال در واپسين لحظات بازي، قافيه را به سپاهان باختند و با يك شكست تلخ پا به سال جديد گذاشتند اما آنها با برد خارج از خانه در برابر مس رفسنجان حالا شرايط بهتري دارند. پرسپوليسي‌ها اگرچه سه امتياز كمتر از استقلال دارند اما اميدوار هستند با برتري در دربي اين اختلاف را جبران كنند و از طرفي چشم به لغزش سپاهان هم دارند. قرمزپوشان كه در جام حذفي از پس سپاهان برآمدند خوب مي‌دانند اين تيم صدر را به اين راحتي رها نمي‌كند اما براي آنها بردن دربي و رتبه بالاتر از رقيب سنتي در كنار بردن كاپ حذفي اهداف دم دستي است كه مي‌تواند ‌حكم بقاي كادرفني اين تيم براي فصل بعد را هم امضا كند.
پرسپوليسي‌ها روي كاغذ بازي‌هاي سخت‌تري نسبت به سپاهان دارند اما حق امتياز از دست دادن در ۶ بازي بعدي را ندارند! تا شايد معجزه‌اي رخ داد و تغيير و تحولات در جدول صدر جدول را به رنگ سرخ درآورد‌‌.
در اوج ماندن سپاهان و بازگشت پرسپوليس با يك برد خوب مقابل مس رفسنجان شرايط را براي اين دو تيم در سال جديد مساعد كرده است اما وضعيت روحي رواني استقلال باتوجه به حذف اين تيم از رقابت‌هاي آسيايي نامشخص است. آيا آنها همچنان به روند موفقيت‌هاي خود ادامه مي‌دهند؟ استقلال فقط سه امتياز با سپاهان فاصله دارد و از طرفي يك امتياز بيشتر از پرسپوليس حاشيه امني محسوب نمي‌شود. صرف‌نظر از مسائل فني آيا اين تيم مي‌تواند حذف از آسيا را انگيزه مضاعف بسازد براي قهرماني در ليگ يا نتيجه آن خواهد شد كه پرسپوليس و سپاهان مي‌خواهند؟ با برگزاري بازي‌هاي هفته آينده و آناليز بازي استقلال مي‌توان پاسخ اين سوال‌ها را يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون