• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5454 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۶ فروردين

سقف تاريخي بورس زده شد

ترس و اميد در بازار سرمايه

شاخص كل بورس ديروز با رشد ۲۹ هزار و ۱۶۱ واحدي توانست سقف تاريخي ۳ سال خود را به سمت بالا بشكند و به جايگاه ۲ ميليون و ۱۱۹ هزار واحد برسد. سقف تاريخي بورس در حالي زده شد كه برخي از فعالان بازار سرمايه ترس اصلاح در هفته آتي را دارند. ارزش معاملات خرد بورس به ۱۳,۹۶۷ ميليارد تومان رسيد كه ميزان خوبي است اما همزمان نزديك به 500 ميليارد تومان سرمايه خرد از بازار خارج شد. در معاملات بازار سهام اما تعداد نمادهاي منفي بيشتر از نمادهاي مثبت بوده و نمادهاي منفي ۲۸۹ و نمادهاي مثبت به عدد ۲۱۳ رسيدند اما هم ارزش صف خريد و هم تعداد نمادهاي صف خريد نسبت به صف فروش در معاملات ديروز بازار سهام بيشتر بود. ۱۳۸ نماد به ارزشي ۸۲۱ ميليارد تومان صف خريد بوده و ۱۷ نماد به ارزش ۴۴ ميليارد تومان صف فروش بودند.
بيشترين ارزش معاملات را گروه خودرويي با ثبت رقم ۱,۷۸۱ ميليارد تومان (۱.۴ برابر ميانگين هفتگي) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌هاي شيميايي با ارزش معاملات ۱,۰۵۱ ميليارد تومان (۱.۴ برابر ميانگين هفتگي) و فلزات اساسي با ارزش معاملات ۱,۰۴۸ ميليارد تومان (۱.۱ برابر ميانگين هفتگي) قرار دارند.
در يك هفته گذشته برآيند معاملات در بازار سهام، ورود نقدينگي حقيقي (خريد حقيقي از حقوقي) به ارزش ۱,۴۲۱ ميليارد تومان را نشان مي‌دهد. اما امروز ۴۴۵ ميليارد تومان خروج نقدينگي به ثبت رسيده است. اين دومين روز متوالي است كه نقدينگي حقيقي از سهام خارج مي‌شود و شايد به دليل ترس از اصلاح بوده و اگر اين روند ادامه‌دار باشد بايد منتظر اصلاح كوتاه‌مدت بود، البته برخي از فعالان بازار سرمايه كه از سال ۹۹ در اين بازار هستند هميشه مترصد فرصتي براي خروج از بازار سرمايه بوده كه بايد ديد رشدهاي اين روزهاي بورس آنها را دوباره مجاب مي‌كند كه در بازار سرمايه ورود كنند يا خير؟ البته نكته مهمي كه نمي‌توان آن را منكر شد اين است كه بسياري از مردم هنوز در ضررهاي زيادي هستند و هنوز به معاملات سر به سر نرسيده‌اند اما برخي از معامله‌گران با اصلاح پرتفوي خود در دو سال اخير نه تنها در ضرر نبوده بلكه وارد سودهاي خوبي نيز شده‌اند و اين نشان مي‌دهد كه بازار سرمايه ديگر محل آزمون و خطا براي خريد سهام نبوده و بايد افرادي دست به خريد و فروش بزنند كه حداقل با تحليل بنيادي و تكنيكال آشنا باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون