• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5455 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۷ فروردين

وحشي‌گري در محل عبادت

نظاميان اسراييلي با حمله شبانه به معتكفان در مسجد الاقصي ۴۰۰ نفر را بازداشت و ۲۴۰ نفر را مجروح كردند

شهاب شهسواري

بامداد چهارشنبه نظاميان اسراييلي با هجوم به درون مسجد الاقصي، به مسجد القبلي حمله و با آسيب رساندن به ساختمان مسجد اقدام به ضرب و شتم و بازداشت تعداد زيادي از معتكفان در اين مسجد كردند. بر اساس گزارش رسانه‌ها در پي اين حمله نزديك به ۴۰۰ شهروند فلسطيني بازداشت و بيش از ۲۴۰ نفر نيز مجروح شدند. اسراييلي‌ها مدعي هستند كه روز سه‌شنبه و در پي نماز عشا، تعدادي از جوانان فلسطيني با چهره‌هاي پوشيده با در اختيار داشتن سنگ و چوب در مسجد القبلي پناه گرفته‌اند تا روز چهارشنبه به يهودياني كه قرار است در قالب مراسم عيد پسح به مسجد الاقصي تعرض كنند، حمله كنند. تنش‌ها در مسجد الاقصي بعد از افزايش قدرت يهوديان افراطي در كابينه جديد رژيم اسراييل افزايش پيدا كرده است. يهوديان افراطي اعلام كرده‌اند كه قصد دارند به مناسبت عيد پسح در محوطه مسجد الاقصي به قرباني كردن گوسفند به عنوان يك سنت مذهبي اقدام كنند. رژيم اسراييل رسما اقدام به قرباني كردن در محوطه مسجد الاقصي را ممنوع اعلام كرده است، اما گروه‌هاي مذهبي افراطي براي كساني كه براي قرباني كردن تلاش كنند يا حتي در صورتي كه بتوانند يك حيوان زنده را وارد محوطه مسجد الاقصي كنند، جايزه مالي تعيين كرده‌اند. جنبش افراطي بازگشت به تپه معبد، وعده داده است كه به هر يهودي كه در محوطه مسجد الاقصي اقدام به قرباني كردن حيوان كند، ۲۰ هزار شِكل جايزه مي‌دهد و به هر يهودي كه به دليل تلاش براي وارد كردن حيوان زنده به مسجد بازداشت شود ۵ هزار شِكل پرداخت خواهد كرد.

در واكنش به حمله وحشيانه نظاميان اسراييلي به مسجد الاقصي، اردن، مصر و تشكيلات خودگردان فلسطيني خواستار برگزاري جلسه اضطراري اتحاديه عرب شدند. كشورهاي عضو اتحاديه عرب روز گذشته در جلسه‌اي اين اقدام رژيم اسراييل را محكوم كردند. اتحاديه عرب تاكيد كرد كه هرگونه تجاوز و حمله رژيم اشغالگر صهيونيستي به اماكن مقدس اسلامي و مسيحي را به‌ شدت محكوم مي‌كنيم. از هفته‌هاي گذشته ناظران در مورد احتمال افزايش خشونت‌ها در كرانه باختري به ويژه با توجه به همزمان شدن ماه مبارك رمضان و عيد پسح يهوديان هشدار داده‌ بودند. عيد پسح يهوديان از غروب ديروز آغاز شد و تا چهارشنبه هفته آينده ادامه دارد.
پليس اسراييل در پي انتشار فيلم‌هايي از درون مسجد الاقصي كه هجوم وحشيانه نيروهاي نظامي به نمازگزاران و معتكفان را نشان مي‌داد، مدعي شد كه پليس اسراييل قبل از ورود به محوطه از اين افراد خواسته ‌بود كه از مسجد خارج شوند و بعد از ورود به مسجد با چوب و سنگ مورد حمله قرار گرفته ‌بودند. به گزارش ايرنا، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل روز چهارشنبه نمازگزاران و اعتكاف‌كنندگان در مسجد الاقصي را «مسلمانان افراط‌گرا» توصيف و آنها را متهم به نگهداري سنگ و مواد آتش‌زا و نظاير آن كرد و گفت: «نيروهاي ما عليه مسلمانان افراطي اقدام كردند كه در داخل مسجد با كوكتل مولوتف، سنگ و غيره سنگر گرفته بودند.» نخست‌وزير رژيم اسراييل بدون اشاره به تلاش‌هاي همه‌جانبه اين رژيم براي تقسيم زماني و مكاني مسجد الاقصي و از بين بردن هويت اسلامي و مسيحي شهر اشغالي قدس و اعمال محدوديت‌هاي گسترده صهيونيست‌ها عليه نمازگزاران فلسطيني مدعي شد كه «تل آويو اجازه تغيير وضعيت كنوني» اين مسجد و آنچه آن را «آزادي عبادت براي مسلمانان و يهوديان» عنوان كرد، نخواهد داد. نتانياهو در همين راستا همچنين مدعي شد: «اسراييل به آزادي عبادت، آزادي دسترسي همه مذاهب به مكان‌هاي عبادي و حفظ وضعيت كنوني آنها پايبند است.»
تصاويري كه از حمله نظاميان اسراييلي به درون مسجد الاقصي منتشر شده است، نشان مي‌دهد كه نيروهاي اسراييلي وحشيانه به معتكفان فلسطيني حمله و آنها را ضرب و شتم مي‌كنند. خبرگزاري فلسطيني وفا مي‌نويسد: در اين حمله نظاميان اسراييلي از گلوله‌هاي فلزي با روكش لاستيكي و بمب‌هاي حاوي گاز سمي استفاده كرده‌اند و شمار زيادي از نمازگزاران دچار حالت خفگي شده‌اند. جمعيت هلال احمر فلسطين در قدس گزارش داد كه نيروهايش را براي مداواي مجروحان به مسجد الاقصي اعزام كرده اما اشغالگران مانع امدادرساني شده‌اند.

درگيري در غزه
در پي حمله نظاميان اسراييلي به نمازگزاران و معتكفان در مسجد الاقصي، گروه‌هاي مقاومت در نوار غزه صبح روز چهارشنبه حملات راكتي به سمت شهرك‌هاي يهودي‌نشيني در نزديكي نواز غزه انجام دادند. بر اساس گزارش رسانه‌ها صبح روز چهارشنبه دست‌كم ۱۶ راكت از نوار غزه به سمت سرزمين‌هاي اشغالي ۱۹۴۸ شليك شد كه به نوشته رسانه‌هاي اسراييلي نيمي از اين راكت‌ها توسط سامانه پدافند هوايي گنبد آهنين رهگيري و سرنگون شدند. اين حملات تلفاتي در پي نداشت، هر چند به نوشته رسانه‌هاي اسراييل يك مرد ۳۰ ساله در هنگام فرار به سمت پناهگاه به شكل سطحي مجروح شد. بلافاصله پس از اين حملات راكتي، نيروي هوايي ارتش اسراييل به اهدافي در نوار غزه حمله كرد. ارتش اسراييل مدعي شده است كه در اين حمله يك كارگاه توليد سلاح و يك انبار مهمات متعلق به گروه حماس را هدف قرار داده است. هر چند گروه جهاد اسلامي مسووليت حمله راكتي به شهرك‌هاي يهودي‌نشيني را بر عهده گرفته ‌بود، اما رژيم اسراييل گفته است كه تنها حماس را مسوول هرگونه اقدام نظامي از سمت غزه مي‌داند. آموس هارل، يادداشت‌نويس روزنامه هاآرتص وقايع سه‌شنبه شب را با وقايع ماه رمضان سال ۲۰۲۱ مقايسه مي‌كند و مي‌نويسد كه اين حمله مي‌تواند بار ديگر از كرانه باختري به غزه سرايت كند و به يك درگيري گسترده‌تر منجر شود. ماه رمضان دو سال پيش بعد از خشونت‌هاي نظاميان اسراييلي عليه روزه‌داران در كرانه باختري حملات گروه‌هاي مقاومت از غزه به سمت شهرك‌هاي يهودي‌نشين آغاز شد. بر اثر درگيري‌هاي ماه رمضان سال ۱۴۰۰ دست‌كم ۵۰۰ فلسطيني توسط نظاميان اسراييلي در كرانه باختري و نوار غزه به شهادت رسيدند و نزديك به ۲۰ اسراييلي هم به هلاكت رسيدند. هاآرتص مي‌نويسد كه تصاوير منتشر شده از حمله بامداد چهارشنبه مي‌تواند بار ديگر به رويدادهايي مشابه منجر شود.

واكنش‌هاي بين‌المللي
در پي اقدام نظاميان رژيم اسراييل در حمله به نمازگزاران و معتكفان در مسجد الاقصي، بسياري از كشورهاي جهان اين اقدام را محكوم كردند. ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با انتشار پيامي در شبكه اجتماعي توييتر نوشت: «حمله وحشيانه نظاميان رژيم غاصب صهيونيستي به معتكفان و عبادت‌كنندگان فلسطيني در مسجد الاقصي، يك‌بار ديگر خوي جنايت‌پيشگي و ضدحقوق بشري اين رژيم را در مقابل چشم جهانيان به تصوير كشيد.» كنعاني افزود: «اين جنايت قويا محكوم است و شايسته واكنش فوري جهان اسلام، آزادگان جهان و مجامع مسوول بين‌المللي است.» به گزارش فارس، مولود چاووش‌اوغلو، وزير خارجه تركيه كه براي شركت در اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو سازمان پيمان آتلانتيك شمالي به بروكسل سفر كرده ‌بود، در نشست خبري گفت: «اسراييل با هجوم به مسجد الاقصي از حد خود عبور كرد. البته همكاري ما با آنها (صهيونيست‌ها) به ضرر آرمان فلسطين نخواهد بود.» به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين تور وينسلند هماهنگ‌كننده صلح سازمان ملل در خاورميانه گفته است: «تصاوير حمله خشونت‌آميز به نمازگزاران فلسطيني در مصلاي قبلي در مسجد الاقصي هولناك بود.» وي تاكيد كرد: «رهبران هر دو طرف بايد مسوولانه رفتار كرده و از هرگونه اقدامي كه ممكن است به تشديد تنش و خشونت منجر شود، اجتناب ورزند.» به گزارش ايرنا، وزارت امورخارجه اردن با صدور بيانيه‌اي اعلام كرده است كه يورش نظاميان اسراييلي به مسجد الاقصي و اهانت به آن و نيز به نمازگزاران فلسطيني، نقض آشكار [قوانين بين‌المللي] است كه اين امر محكوم و مردود است. وزارت خارجه اردن تاكيد كرد: «اقدام پليس اسراييل در يورش به مسجد الاقصي و تعدي به آن و به حاضران در آن را به ‌شدت محكوم مي‌كنيم و اسراييل مسوول پيامدهاي خطرناك اين تشديد تنش است.» وزارت امور خارجه مصر نيز خواستار توقف فوري حمله جنايتكارانه رژيم صهيونيستي به نمازگزاران فلسطيني در مسجد الاقصي شد. وزارت امور خارجه عربستان نيز در واكنش به يورش صهيونيست‌ها به مسجد الاقصي در بيانيه اعلام كرد كه با نگراني پيگير يورش نظاميان اسراييلي به مسجد مبارك الاقصي و حمله به نمازگزاران و بازداشت شمار زيادي از شهروندان فلسطيني در قدس هستيم. نايب رييس حزب عدالت و توسعه تركيه: «حمله تروريستي وحشيانه به برادران فلسطيني‌مان در مسجد الاقصي در ماه مبارك رمضان را به‌ شدت محكوم مي‌كنيم.» به گزارش ايرنا، زياد النخاله، دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطيني بامداد چهارشنبه در واكنش به يورش وحشيانه رژيم اشغالگر قدس به معتكفان فلسطيني از تمام آحاد ملت فلسطين خواست كه با صهيونيست‌ها مقابله كنند. وي در كانال تلگرامي تصريح كرد: «آنچه در مسجد الاقصي اتفاق مي‌افتد، تهديدي جدي براي مقدسات فلسطين است.» وي اظهار كرد: «ملت فلسطين بايد با همه توان خود را براي رويارويي با اشغالگران اسراييلي در روزهاي آينده آماده كند.» اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي حركت مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) بامداد چهارشنبه گفت: «حوادث و رخدادهاي جاري در مسجد الاقصي جنايتي بي‌سابقه است كه پيامدهاي زيادي خواهد داشت.» وي تاكيد كرد كه همه طرف‌هاي فلسطيني، عربي و اسلامي بايد به مسووليت و وظايف خود عمل كنند.

بيانيه گروه‌هاي مقاومت فلسطيني
گروه‌هاي مقاومت فلسطين به دنبال يورش نظاميان رژيم صهيونيستي و شهرك‌نشينان تندروي اين رژيم به مسجد الاقصي و حمله به نمازگزاران فلسطيني، در فراخواني اعلام كردند كه زمين را زير پاي صهيونيست‌ها به لرزه درمي‌آوريم. به گزارش ايرنا، در بيانيه گروه‌هاي مقاومت فلسطين آمده است: تجاوزات مستمر به مسجد الاقصي، تهاجم افراط‌گرايان صهيونيست و حمله به تحصن‌كنندگان، يك تجاوز جدي توسط صهيونيست‌هاست كه مستلزم خيزش فراگير مردمي و جناحي است تا زمين زير پاي‌شان را به لرزه درآوريم. گروه‌هاي مقاومت در اين بيانيه تاكيد كردند: اين تهاجم و تجاوز منجر به تغيير واقعيت تاريخي و محو هويت اسلامي بيت‌المقدس و مسجد الاقصي نخواهد شد. در اين بيانيه همچنين آمده است: اگر اشغالگران تصور مي‌كنند كه يورش صهيونيست‌ها به صحن‌هاي مسجد الاقصي و حمله به تحصن‌كنندگان و نمازگزاران در آنجا ممكن است بدون پاسخ بماند، سخت دچار توهم شده‌اند و دير يا زود توسط فلسطيني‌ها مجازات خواهند شد. گروه‌هاي مقاومت فلسطين همچنين خواستار تشديد تحصن در مسجد الاقصي با هدف ناكام گذاشتن طرح‌هاي شوم صهيونيست‌ها عليه اين مكان مقدس اسلامي شدند. اين بيانيه پس از آن صادر شد كه نظاميان صهيونيستي بامداد ديروز به معتكفان داخل مسجد القبلي در صحن مسجد الاقصي حمله و تلاش كردند تا معتكفان را از مسجد بيرون كنند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون