• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5459 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۲ فروردين

خريد و فروش آيفون 14 جرم اعلام شد

رييس اتحاديه فروشندگان صوتي و تصويري، تلفن همراه و لوازم جانبي تهران تاكيد كرد كه خريدوفروش موبايل رجيستري نشده تخلف است.
تقريبا از مهرماه آيفون ۱۴ وارد ايران شد. اما اين كالا رجيستري نشد و درنهايت اعلام شد كه واردات آن از رويه تجاري و مسافري ممنوع است. اما همه اين شرايط مانع از فروش آيفون ۱۴ در بازار ايران نشد و گزارش‌هاي ميداني ايسنا نشان مي‌داد كه قيمت آيفون ۱۳ به دليل داشتن رجيستري و گارانتي از آيفون ۱۴ گران‌تر شده و عده‌اي هم ترجيح مي‌دهند با پول كمتر از آخرين تكنولوژي موجود استفاده كنند و در كنار آن با استفاده از يك موبايل ارزان‌قيمت سيم‌كارت خود را فعال كنند و با جديدترين مدل آيفون به اينترنت يك موبايل ارزان متصل شوند و كارهاي خود را پيش ببرند.
موضوع ديگري كه اين روزها در بازار شنيده مي‌شود اين است كه برخي مغازه‌داران به خريداران وعده مي‌دهند كه آيفون ۱۴ بخرند، چراكه در آينده رجيستري خواهد شد؛ موضوعي كه طبق استعلام از اتحاديه تخلف است.
در اين رابطه محمدرضا رمضان اظهار كرد: با تاكيد بر اينكه موبايل در زمان ورود رجيستري مي‌شود و اينكه بگويند موبايل را بخريد تا بعدا رجيستري شود درست نيست.
وي با بيان اينكه همه كالاهايي كه از مبادي رسمي وارد مي‌شود، در همان زمان رجيستري مي‌شود و در غير اين صورت به شكل قاچاق وارد شده، تصريح كرد: موبايل قاچاق اعتبار ندارد و هر فروشگاهي هم كه كالاي غيررجيستري بفروشد تخلف كرده است.
سال گذشته سخنگوي انجمن واردكنندگان موبايل، تبلت و لوازم جانبي نيز هشدار داده بود كه فروشندگان و مردم از خريدوفروش كالايي كه از رجيستري شدن آن اطمينان ندارند و كد رجيستري ندارد، اجتناب كنند. چراكه اگر اين موبايل‌ها رجيستري نشود، به عنوان دستگاه ثانويه‌اي كه در شبكه ارتباطي كشور فعال نخواهد شد، قابل‌استفاده است.
موبايل‌هاي آيفون ۱۴ كه در حال حاضر در بازار هستند به‌صورت قاچاق يا از طريق رويه مسافري به كشور وارد شده و رجيستري نشده است. هرچند هنوز علت اين ممنوعيت اعلام نشده و مشخص هم نيست آيا تصميم ممنوعيت واردات آيفون ۱۴ و مدل‌هاي بعد از آن دايمي است يا خير. به عبارت دقيق‌تر مشخص نيست آيا آيفون ۱۳ آخرين مدل قانوني از اين برند معروف در ايران خواهد بود؟ همچنين تكليف كساني كه پيش از خبر قطعي ممنوعيت واردات از رويه مسافري آيفون ۱۴ به همراه خود و براي مصرف شخصي آورده‌اند، چه مي‌شود. از طرف ديگر با توجه به فروش غيرقانوني اين كالا در بازار و احتمال مطلع نبودن خريدار از شرايط و اينكه ممكن است به اميد رجيستري شدن كالا آن را تهيه كرده باشد، تكليف اين دسته از خريداران نيز در صورت تغيير احتمالي قانون ممنوعيت واردات آيفون ۱۴ مشخص نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون