• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5461 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۷ فروردين

روی موج سیاست

اجازه نمي‌دهيم موضوع حجاب امنيتي شود

 پاد|رييس‌جمهور در ديدار با جمعي از فعالان و نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي دانشگاه‌هاي سراسر كشور درباره شائبه بنگاه‌داري دولت گفت: دولت سرمايه‌گذاري و ايجاد بنگاه‌هاي اقتصادي را مفيد، اما بنگاه‌داري دولتي را مضر مي‌داند و به هيچ عنوان بنگاه‌داري از سوي دستگاه‌هاي اجرايي و بانك‌ها مورد تاييد دولت نيست و با موارد تخلف برخورد شده و خواهد شد.
رييسي همچنين در پاسخ به پرسش يكي ديگر از دانشجويان درباره موضوع فيلترينگ نيز تصريح كرد: ما همانند برخي كشور‌هاي مدعي آزادي بيان، قائل به برگزاري دادگاه براي سكو‌هاي خارجي نيستيم. سياست دولت جلوگيري از تبديل شدن فضاي مجازي به بستري براي ايجاد ناامني در كشور است و در اين راستا فعاليت هر سكوي خارجي كه حاضر به مسووليت‌پذيري و پاسخگويي با ايجاد دفتر در داخل كشور باشد، هيچ منعي ندارد.
رييس‌جمهور در ادامه به طرح موضوع عفاف و حجاب از سوي يكي از دانشجويان اشاره كرد و افزود: دولت مردمي در موضوع عفاف و حجاب به دنبال حل مساله با نگاه فرهنگي است، چرا كه دشمن با برنامه‌ريزي قصد دارد آن را به يك موضوع امنيتي تبديل كند و دولت نيز با برنامه‌ريزي قطعا اجازه تحقق خواست دشمنان را نخواهد داد.


نزاع و توهين به زنان بي‌حجاب، شرعا، «حرام» است

حوزه نيوز| آيت‌الله ناظم‌زاده قمي تاكيد كرد: روش‌هايي كه گاهي اين روزها براي مبارزه با بي‌حجابي، اعمال مي‌شود، مثل جلوگيري از ورودِ بي‌حجاب‌ها به مراكز دولتي، بانك‌ها، مراكز تفريحي و تجاري يا پلمب كردن مغازه‌ها و داروخانه‌ها، كارگشا و موثر نيست و گاهي هم از نظر شرعي نيز جايز نيست؛ مثلا اگر زني بي‌حجاب به بانكي مراجعه كند و سپرده خود را طلب نمايد، بانك شرعا موظف است، امانت او را ادا كند، چون ردِّ امانت، حتي به مشرك و كافر از شرايط ايمان است. آيت‌الله سيد اصغر ناظم‌زاده قمي، مدرس حوزه علميه در بيانيه‌اي درباره مساله حجاب نوشت: وظيفه كارمندان ادارات، رسيدگي به درخواستِ ارباب رجوع است؛ حتي اگر فردي بي‌حجاب باشد، بايد كار او را راه بيندازند و اگر بگويند اين اقدامات، «حكم حكومتي» است، در اين صورت بايد گفت: اگر حكمِ حكومتي هم باشد، مشكل را حل نمي‌كند و نظام اداري و بانكي كشور، كم‌كم مختل مي‌شود و پرونده‌هاي قضايي را انباشته‌تر خواهد كرد و معلوم نيست با اين كار‌ها و بگير و ببندها مشكل بي‌حجابي حل شود.


پاسخ سخنگوي سپاه به تهديد رييس ستاد ارتش اسراييل 

سردار شريف در واكنش به تهديد اخير رييس ستاد ارتش رژيم صهيونيستي عليه ايران گفت: صهيونيست‌ها مي‌دانند اگر عمليات نظامي يا اقدامي را عليه ما آغاز كنند، پايان اين اقدام با آنها نيست و قطعا نابودي آنها را تسريع مي‌كند.
سخنگوي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درباره اظهارنظر رييس ستاد ارتش رژيم صهيونيستي مبني بر اينكه اين رژيم به تنهايي مي‌تواند به ايران حمله نظامي انجام دهد، گفت: اين اظهارنظر صهيونيست‌ها سخن جديدي نيست و آنها مطلب مذكور را بارها تكرار كرده‌اند. اما شايد يك پيام داشته باشد و آن پيام اين است كه شرايط امريكايي‌ها در منطقه به گونه‌اي است كه امكان حمايت از صهيونيست‌ها را ندارند. وي افزود: امريكايي‌ها به تعبيري تلاش مي‌كنند خود را در دامن صهيونيست‌ها نيندازند چون مي‌دانند اگر صهيونيست‌ها اقدامي عليه ما انجام دهند، مقابله به مثل ما دامان پايگاه‌هاي حامي صهيونيست‌ها را خواهد گرفت.  سخنگوي سپاه در ادامه با اشاره به علت اظهارنظر مذكور توسط ارتش رژيم صهيونيستي تصريح كرد: علت اصلي چنين اظهارنظري توسط رژيم صهيونيستي را مي‌توان پيام امريكايي‌ها به آنها دانست كه همچون گذشته قادر به حمايت از اين رژيم نبوده و حاضر نيستند وارد نبردي شوند كه سرنوشت آن به كجا مي‌رود. وي ادامه داد: صهيونيست‌ها مي‌دانند اگر عمليات نظامي يا اقدامي عليه ما آغاز كنند، پايان اين اقدام با آنها نيست و قطعا نابودي آنها را تسريع مي‌كند. 
سردار شريف در پايان و در پاسخ به سوال ديگري درباره علني‌شدن اختلافات امريكا و رژيم صهيونيستي و اظهارات برخي مقامات امريكايي‌ در اين باره تاكيد كرد: شايد اين نوع اظهارات چنين پيامدي هم داشته باشد، صهيونيست‌ها مي‌خواهند به امريكايي‌ها اعلام كنند كه ديگر آنچنان به توان نظامي شما متكي نيستيم و خودمان مي‌خواهيم اقدام كنيم. سخنگوي سپاه در پايان، طرح چنين سخناني توسط صهيونيست‌ها را يك بلوف سياسي دانست.


با جريمه و محروميت؛ مساله حجاب حل نمي‌شود

عصر ايران| نماينده مردم تبريز در مجلس اظهار كرد: ممكن است بعضي جا‌ها دوربيني داشته باشند، ولي اينكه بتوانند كامل پوشش دهند و برخورد كنند موفق نخواهند شد. بعيد است اين روش جواب بدهد. كليت قضيه اين است كه كار فرهنگ را با بگير و ببند نمي‌شود حل كرد؛ باور را نمي‌توان با دستور درست كرد. مسعود پزشكيان درباره طرح جديد نيروي انتظامي براي برخورد با زنان و دختران بي‌حجاب هشدار داد: «كار فرهنگ را نمي‌توان با بگير و ببند حل كرد ... اين كار‌ها جامعه را شلوغ مي‌كند و دشمن هم از اين روند مي‌تواند سوءاستفاده كند.» فعال سياسي و نماينده مجلس اضافه كرد: ما قبلا اين كار‌ها را انجام داديم و حاصلش رفتار امروز است. اگر قرار بود با اين كار‌ها درست شود بايد تا الان بهتر مي‌شد. همه ارگان‌هايي كه مسووليت حجاب و عفاف را به عهده گرفتند و بايد روي پرورش، توجيه و تعقل و بحث كارشناسي كار مي‌كردند، كار نكردند. حالا به اينجا رسيده‌اند كه مي‌خواهند با گرفتن، جريمه و محروم كردن مشكل را حل كنند كه قطعا حل نخواهد شد چرا كه روش غلط است.
پزشكيان تاكيد كرد: كليت قضيه حجاب يك امر فرهنگي و باوري است با زور شدني نيست. آدم در خانه خودش هم بچه‌اش را نمي‌تواند با زور وادار كند آن چيزي كه خودش مي‌خواهد را انجام دهد.


پليس: كشف حجاب جرم است؛ در چارچوب قانون با آن برخورد مي‌كنيم

پايگاه اطلاع‌رساني و خبري جماران| رييس پليس امنيت عمومي فراجا با تاكيد بر اينكه فرهنگ ناب ايراني اسلامي را در هيچ جاي دنيا نمي‌توان شاهد بود، خاطرنشان كرد: پليس در حوزه عفاف و حجاب مسووليت‌هاي خطيري به عهده و نقش تاثيرگذاري دارد البته ساير دستگاه‌هاي متولي در اين حوزه نيز بايد با برنامه‌ريزي درست پاي كار باشند. لازمه انجام اقدامات مطلوب در حوزه عفاف و حجاب، تداوم آموزش و فرهنگ‌سازي در جامعه، اقناع افكار عمومي و... است. رييس پليس امنيت عمومي فراجا گفت: در حوزه عفاف و حجاب آنچه مورد اجماع است رعايت و اجراي قانون است درواقع هر فردي كه قانون را اجرا كند وظيفه شهروندي خود را نيز اجرا كرده در غيراين صورت افرادي كه قانون را اجرا نمي‌كنند، مسوول هستند و بايد پاسخگو باشند.
 سردار حسن مفخمي شهرستاني در اظهاراتي با اشاره به حوزه عفاف و حجاب و اقدامات انجام شده از سوي فراجا و همچنين مصوباتي براي ۳۲ دستگاه در اين رابطه وجود دارد، گفت: تلاش ما بر اين است علاوه بر انجام مسووليت‌هاي ذاتي و محوله بتوانيم در تمامي حوزه‌ها خصوصا حوزه عفاف و حجاب به عنوان دغدغه اصلي ماموريت‌هاي خود را با آماده‌سازي افكار عمومي و ساير اقدامات در حوزه اجتماعي و ... به نحو مطلوب انجام دهيم.


در انتخابات آينده فضاي بازتري را متصور خواهيم بود

ايسنا| يك عضو هيات‌رييسه مجلس مي‌گويد كه با توجه به صحبت‌هاي اخير مقام معظم رهبري مي‌توان پيش‌بيني كرد كه در انتخابات آينده فضاي بازتري را متصور خواهيم شد.
حسينعلي حاجي‌دليگاني اظهار كرد: اينكه مقام معظم رهبري از ۱۱ ماه مانده به اين انتخابات مجلس اين موضوع را مطرح كردند جهت‌گيري و نگاه ايشان را نشان مي‌دهد و اينكه بيان موضوعات از سوي رهبري همچون رقابت و مشاركت، حاوي اين پيش‌بيني است كه در انتخابات آينده فضاي بازتري را مي‌توان ديد.
وي درباره اينكه چقدر لازم است شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت داوطلبان سعه‌صدر داشته و سليقه‌اي عمل نكند، گفت: شوراي نگهبان سليقه‌اي عمل نمي‌كند و براساس چارچوب‌ها و معيارها صلاحيت‌ها را بررسي مي‌كند. اگر افرادي شرايط قانوني را داشته باشند، مي‌توانند در انتخابات حضور پيدا كنند. اين نماينده مجلس در پايان و در جمع‌بندي گفت: اينكه از الان مقام معظم رهبري درباره انتخابات حرف زدند را مي‌توان اين‌گونه تفسير كرد كه به نظر مي‌رسد با فضا و شرايط بهتري نسبت به گذشته مواجه خواهيم شد و انتظار مي‌رود فضاي رقابتي‌تر و با مشاركت بيشتري را داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون