• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5462 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۸ فروردين

مركز رسانه قوه قضاييه:

متهم رديف اول در پرونده هواپيماي اوكرايني به ۱۳ سال حبس محكوم شد

راي پرونده سانحه سقوط هواپيماي اوكرايني پس از حدود سه سال بررسي‌هاي همه‌جانبه و برگزاري 20 جلسه دادگاه صادر شد.
پس از واقعه تلخ سقوط پرواز شماره پي‌اس752 به مقصد كشور اوكراين در حوالي تهران و در تاريخ 18 دي ماه 1398 و درگذشت 176 نفر از سرنشينان اين هواپيما، رسيدگي قضايي همه‌جانبه به اين پرونده بر اساس اصول صلاحيت سرزميني، صلاحيت ذاتي و صلاحيت محلي و شخصي توسط سازمان قضايي نيروهاي مسلح ايران آغاز شد.
به گزارش مركز رسانه قوه قضاييه، بررسي اين پرونده، يكي از مهم‌ترين، حساس‌ترين و پيچيده‌ترين فرآيندهاي قضايي چند سال اخير كشور بوده است. از ابتداي وقوع حادثه، دادسراي نظامي بررسي‌هاي دقيق و همه‌جانبه را در چندين مرحله آغاز و در نهايت، اين پرونده با صدور قرار جلب دادرسي براي ۱۰ نفر و صدور كيفرخواست به شعبه دوم دادگاه نظامي يك تهران ارجاع گرديد. بعد از تشكيل ۲ جلسه از دادگاه، اولياي دم و وكلاي آنها نسبت به برخي محتويات پرونده و كيفرخواست صادر شده، ايراداتي را مطرح كردند كه رييس دادگاه در جهت حفظ حقوق اولياي دم، پرونده را با قرار رفع نقص به دادسرا اعاده نمود.
سپس اين پرونده مهم به گروه كارشناسان جديد ارجاع شد و آنها نيز بعد از بررسي‌هاي دقيق نظر نهايي خود را اعلام كردند و دور جديد جلسات دادگاه مجددا آغاز گرديد كه در قالب ۱۸ جلسه (زمان تقريبي هر جلسه به‌طور متوسط 5 ساعت بوده است) به طول انجاميد.
سرانجام پس از برگزاري مجموعا 20 جلسه دادگاه كه در آن در مجموع 117 شاكي شكايت خود را ثبت نمودند، 55 نفر از شاكيان در جلسات دادگاه صحبت و قرائت لايحه داشتند و 20 وكيل نيز به وكالت از شاكيان شكايت و ادله مربوطه را بيان نمودند، شعبه دوم دادگاه نظامي يك تهران با توجه به تحقيقات مفصل انجام شده در دادسرا و دادگاه، اظهارات و گزارش‌هاي ضابطان نظامي و دادگستري، گزارش‌هاي پزشكي قانوني، نظريات علمي و تخصصي هيات‌هاي كارشناسي، تحقيقات بين‌المللي، اظهارات مطلعين و كارشناسان و شاكيان و دفاعيات متهمان اقدام به صدور راي كرد. در دادنامه صادر شده متهم رديف اول به عنوان فرمانده سامانه دفاعي تور ‌ام يك، به تصور اينكه ويژگي‌هاي هدف شبيه به موشك كروز بوده، برخلاف دستور پست فرماندهي و بدون اخذ مجوز و مغاير با دستورالعمل‌هاي مربوط اقدام به شليك دو فروند موشك به سمت هواپيماي اوكرايني پرواز پي‌اس 752 كرده است. در شرح اتهامات متهم رديف اول آمده است: براساس دستور عملياتي مربوطه، سامانه در حالت آتش‌محدود بوده و شليك موشك بدون كسب اجازه از سوي پست فرماندهي، مجاز نبوده است و براساس اظهارات مسوول ميز پست فرماندهي، طي پيام هشداري به تمام مواضع پدافندي اعلام شده بوده كه هيچكس حق ندارد بدون هماهنگي فرماندهي اقدامي بكند. همچنين وضعيت آماده‌باش‌3 اعلام شده لزوما به معني وضعيت قرمز در منطقه نبوده، تا آتش به اختيار بودن يا مجاز بودن شليك در آن شرايط قابل پذيرش باشد. بنا بر اعلام ستاد كل نيروهاي مسلح، فرمانده سامانه درصورت قطع لحظه‌اي ارتباط نيز برابر دستورالعمل قطع ارتباط مي‌بايستي در وضعيت انتظار و آتش قطع، قرار مي‌گرفته است. جابه‌جايي مداوم سامانه در طول شب، بدون انجام هماهنگي لازم با پست فرماندهي، عدم اشراف كافي به مفاد دستورالعمل‌هاي پدافندي مربوطه، عدم تنظيم ناوبري يا شمال‌يابي سامانه بعد از جابه‌جايي و خاموشي سامانه، اعلام آمادگي عملياتي سامانه بدون تامين لايه‌هاي ارتباطي پايدار، ضعف و عدم تلاش موثر براي برقراري ارتباط با پست فرماندهي به منظور شناسايي هدف كشف شده قبل از شليك اول و دوم، توجيه ننمودن كاركنان عملياتي سامانه به محيط پيراموني و كريدورهاي هوايي، از ديگر اشتباهاتي است كه درخصوص متهم رديف اول اين پرونده ذكر شده است. دادگاه با توجه به اينكه رفتار متهم ناشي از جهل به موضوع و تصور اشتباه از هدف كشف شده بوده و با اعتقاد به متخاصم و نزديك‌شونده بودن هدف، به سوي آن شليك نموده و قصد سرنگوني هواپيماي مسافربري را نداشته، اتهامات انتسابي به متهم رديف اول را وارد دانسته و بزهكاري وي را احراز كرده است. براساس راي صادره از سوي دادگاه، متهم رديف اول پرونده به اتهام مباشرت در قتل شبه‌عمد سرنشينان هواپيماي اوكرايني مستند به مواد قانوني به تحمل سه  سال حبس تعزيري محكوم شده است. اين متهم همچنين به دليل لغو دستور ابلاغي و با توجه به گستردگي آثار و تبعات اين اقدام به حداكثر مجازات (10سال حبس تعزيري) نيز محكوم گردیده است.
ضمن اينكه بر اساس اعلام ميزان، براي هر جان‌باخته اين حادثه مبلغ ۱۵۰ هزار دلار يا معادل يورويي آن نيز به عنوان پرداخت‌هاي دلجويانه فارغ از رسيدگي‌هاي قضايي در نظر گرفته شده است كه به خانواده اين افراد تعلق مي‌گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون