• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5463 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ فروردين

يكي از اهالي روستاي دانيال در مورد درگيري با سازمان اوقاف به «اعتماد»:

زمين‌ها قبل از انقلاب توسط فردي وقف شد

نماينده تنكابن در مجلس: نيروي انتظامي، دادستاني و اوقاف بايد نسبت به كشته شدن اين دو روستايي بي‌گناه پاسخگو باشند

گروه حادثه| شنبه 26 فروردين جاري فيلم و عكس‌هايي در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست شد كه حكايت از درگيري اهالي روستاي دانيال بخش سلمانشهر در استان مازندران با نيروهاي انتظامي و اداره اوقاف اين منطقه داشت. برخي منابع محلي ادعا مي‌كنند؛ اعتراض اهالي روستاي دانيال عباس‌آباد (متل‌قو) به مصادره زميني در اين روستا از سوي معاونت توليت موقوفه عام دانيال بود كه درنهايت به كشته شدن دو نفر و مصدوميت حداقل سه نفر انجاميد.
براساس اخبار منتشر شده در رسانه مدتي است كه اهالي روستاي دانيال بخش سلمانشهر با توليت موقوفه عام امامزاده دانيال و اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان عباس‌‌آباد به خاطر زمين‌هاي تحت مالكيت موقوفه عام و اوقاف درگيري دارند. به گفته اهالي اين درگيري پس از آن رخ داد كه معاونت توليت موقوفه عام دانيال در روستاي دانيال براي مالكيت زميني در اين روستا اقدام به فنس‌كشي و جانمايي كانكس كرده بود. پس از آن برخي اهالي اداره اوقاف اين شهرستان را به آتش كشيدند. 
پيش از اين نيز سازمان اوقاف اعلام كرده بود كه بخشي از كوه دماوند دراختيار اوقاف است. «عباسعلي زارعي» مديركل ثبت اسناد و املاك مازندران در اين باره گفته بود: «آنچه در اين مقوله مورد توجه قرار گرفته وجود تثبيت مالكيت اراضي دولتي با پلاك‌هاي ثبتي ۶۸ و ۶۹ است. اينها املاكي است كه سندش در دوره پهلوي به نام پهلوي صادر شد و در همان زمان مورد اعتراض قرار گرفت و اين املاك به نفع خرده‌مالكي و مرتع‌داران منطقه مسترد شد.»
حالا مشخص نيست اداره اوقاف با چه سند و مدركي اين ادعاها را مطرح مي‌كند، اما درخصوص درگيري در روستاي دانيال سرهنگ مصطفي بابايي فرمانده انتظامي عباس‌آباد درباره درگيري تعدادي از اهالي روستاي دانيال سلمانشهر با متولي موقوفه ملكي دانيال كه به فوت دو نفر منجر شده است، به خبرگزاري‌ «تسنيم» گفت: «در پي ايجاد سه حريق عمدي در كانكس نگهباني و خانه هيات امناي دفتر موقوفه دانيال در منطقه سلمانشهر و مراجعه نماينده حقوقي دفتر موقوفه به پليس، مراتب در دستور كار ماموران انتظامي اين فرماندهي قرار گرفت. پس از حضور ماموران در منطقه تعدادي از افراد روستا كه در يكي از املاك مورد اختلاف تجمع كرده بودند ضمن سنگ‌پراكني و تيراندازي با سلاح غيرمجاز به سمت ماموران حمله‌ور شدند و اقدام به تخريب ۴ دستگاه خودروي پليس و خودروي نماينده اوقاف كردند. ماموران براي كنترل اوضاع ضمن دعوت تجمع‌كنندگان به آرامش به دليل عدم توجه برخي از متصرفان و اقدامات آنان به ناچار با استفاده از قانون به‌كارگيري سلاح اقدام به تيراندازي كردند كه منجر به مصدوميت ۵ نفر از اين افراد شد. در پي بروز اين حادثه با حضور عوامل اورژانس مصدومان سريعا به مركز درماني منتقل شدند كه متاسفانه دو نفر از افراد فوت كردند.»
حالا يكي از اهالي به «اعتماد» مي‌گويد: «روز درگيري سازمان اوقاف مقابل زمين‌هايي كه متراژ بزرگ داشتند فنس كشيد. اين زمين‌ها سال 1342 قبل از انقلاب توسط يك شخصي وقف شد. حالا نوه‌ها و بچه‌هاي اين شخص برگشتند و سند و مداركي دال بر اينكه اين زمين‌ها براي آنها است به اهالي نشان دادند. براي همين آن روز وقتي سازمان اوقاف به منطقه آمد تا زمين‌ها را تحت اختيار خودش دربياورد اهالي خشمگين شدند و جلوي اين كار را گرفتند. باتوجه به مداركي كه بچه‌ها و نوه‌هاي اين آقا به اهالي نشان دادند، مشخص است اين زمين‌ها متعلق به آنها است. كل زمين‌هاي روستاي دانيال براي همان فرد بوده است. روز حادثه اهالي با سازمان اوقاف درگير شد. اين دو نفري كه كشته شدند صاحب اين زمين‌ها نبودند اما خب چون در جريان سندهاي زمين‌ها بودند درگير شدند و گفتند كه زمين‌ها براي شخص ديگري است.» بعد از درگيري و كشته شدن اين دو نفر «شمس‌الدين حسيني» نماينده شهرستان‌هاي تنكابن، رامسر و عباس‌آباد اعلام كرد كه نيروي انتظامي، دادستاني و اوقاف بايد نسبت به كشته شدن اين دو روستايي بي‌گناه در سلمانشهر پاسخگو باشند. همچنين عوامل تيراندازي و اعضاي شورا و دهياري روستا در بازداشت به ‌سر  مي‌برند.
برخي افراد محلي در فضاي مجازي مدعي شدند و نوشتند: «اداره اوقاف در اين استان ادعا كرده است كه سه بخش عمده از روستاي تاريخي دانيال در شهر متل‌قو وقفي هستند و سندهاي روستاييان باطل است و روستاييان بايد خانه‌هاي‌شان را تخليه كنند. روز درگيري هم ماموران اوقاف با بولدوزر به روستا رفتند تا شروع به تخريب كنند كه اين اتفاق با واكنش روستاييان و اعتراض‌شان به سلب مالكيت اراضي مواجه شد. بعد هم درگيري شد دو جوان به نام‌هاي «سيامك و ميرزاعلي» كشته شدند.»
فرداي روز حادثه اداره اوقاف طي اطلاعيه‌اي جزييات درگيري را اين‌طور اعلام كرد: «در برخي رسانه‌ها آمده، اداره اوقاف سلمانشهر در متل‌قو توسط برخي افراد دچار حريق شد كه در اين ارتباط به اطلاع مي‌رساند اداره كل اوقاف و امور خيريه استان مازندران در سلمانشهر هيچ‌گونه اداره يا دفتر نمايندگي ندارد و اين مساله از اساس كذب است. متاسفانه در برخي خبر‌ها اعلام شده اداره كل اوقاف و امور خيريه استان مازندران يك طرف دعواي مردم و توليت موقوفه دانيال بوده كه اين مساله به هيچ عنوان صحت نداشته و اين اداره كل هيچ نقشي در مديريت موقوفه مذكور ندارد. (براساس قانون، موقوفه دانيال جزو موقوفات غيرمتصرفي به‌شمار مي‌رود كه داراي متولي مي‌باشد و اداره موقوفه مذكور با شخص حقيقي است). برخي رسانه‌هاي خارج‌نشين اعلام كردند؛ خانه مسكوني رييس اداره اوقاف در متل‌قو دچار حريق شده كه اين مساله نيز از اساس كذب مي‌باشد. به استحضار مي‌رساند، موقوفه غيرمتصرفي دانيال سلمانشهر براساس نيت واقف و حكم دادگاه توسط شخص حقيقي اداره مي‌شود كه اداره كل اوقاف و امور خيريه مازندران هيچ‌گونه دخل و تصرفي در مديريت آن نداشته است. اختلاف بين اهالي محترم روستاي دانيال و توليت موقوفه دانيال ريشه قديمي داشته و به قبل از انقلاب اسلامي برمي‌گردد كه اداره كل اوقاف و امور خيريه مازندران هميشه تلاش كرده اين اختلافات كاهش يابد.
براساس اعلام معاون محترم سياسي امنيتي و اجتماعي استاندار مازندران برخي افراد نقابدار كه از اهالي روستاي دانيال نبودند با هدف ايجاد التهاب و اغتشاش بر آتش اين اختلاف تاريخي دميدند كه متاسفانه دو نفر از هموطنان در اين درگيري جان باختند. اداره كل اوقاف و امور خيريه مازندران ضمن محكوميت صريح هرگونه اغتشاش، حمله به خودروي انتظامي و ايجاد ناامني در جامعه، با همكاري كميته حقيقت‌ياب تلاش مي‌كند عوامل اين واقعه تلخ شناسايي و با آنها برخورد قانوني شود. مجددا تاكيد مي‌شود اداره كل اوقاف و امور خيريه مازندران هيچ‌گونه دخل و تصرفي در موقوفه مذكور ندارد و وقايع اخير نيز ارتباطي را متوجه اين سازمان نمي‌كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون