• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5465 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۳۱ فروردين

قاليباف در نشست زنان و مشاركت سياسي:

اقدامات و رفتار غرب و غرب‌گرايان هيچ نسبتي با «زن، زندگي، آزادي» ندارد

رييس مجلس گفت: انقلاب اسلامي هم توانست زن را در محوريت خانواده در ابعاد مختلف خود قرار دهد و هم توانست زن را به عنوان يك فعال حوزه اجتماعي در عرصه‌هاي مختلف در ميدان مسائل اجتماعي و جامعه به ميدان بياورد. محمدباقر قاليباف، رييس مجلس در نشستي با موضوع زنان و مشاركت سياسي با حضور جمعي از بانوان فعال در حوزه‌هاي سياسي و اجتماعي كه به همت معاونت بانوان شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب اسلامي برگزار شد، در ابتداي سخنان خود ضمن آرزوي قبولي طاعات و ابراز اميدواري براي عبور از سختي‌ها و مشكلات گفت: حضور ارزشمند بانوان فعال سياسي در اين نشست‌ها، نويدبخش اتفاقات خوبي در آينده است.
رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با ابراز خرسندي از برگزاري اين جلسه و مورد تقدم قرار دادن بانوان گفت: هنوز هم در تصميمات خود مردسالارانه عمل مي‌كنيم. زماني كه توفيق خدمت در شهرداري را داشتم بسيار تلاش مي‌كردم، بتوانم در بخش‌هايي كه جبهه انقلاب، لكنت زبان داشته و در تصميم‌گيري ترديد دارد، تصميمات شجاعانه، دقيق و محكم براي حضور زنان و جوانان در عرصه‌هاي مختلف گرفته شود و همه اين تصميمات مبتني بر انديشه‌هاي سياسي حضرت امام خميني(ره) و نگاه مقام معظم رهبري در حوزه‌هاي اجتماعي و فرهنگي بوده است. وي در ادامه با اشاره به نقش زنان در انقلاب عنوان كرد: غرب با نگاه ابزاري و كالايي به زن و به‌‌رغم اينكه همه حرفش اين بود كه به زن آزادي بدهد، با نگاه‌هاي مختلف در عمل او را به اسارت كشيد. غرب‌گرايان داخلي نيز در اتفاقي كه سال گذشته در كشور افتاد و شعار «زن، زندگي، آزادي» داده شد به هيچ كدام از مباني فرهنگ ديني، اخلاقي، انساني و آزادي پايبند نبودند. فقط كافي ‌است به بي‌ادبي زبان و كلامي كه به كار گرفتند و توهيني كه به همه نمادهاي ملي كشور صورت گرفت، بنگريد.

اقدامات و رفتار غرب و غرب‌گرايان هيچ نسبتي با «زن، زندگي، آزادي» ندارد
قاليباف در ادامه با بيان اينكه آنها پا روي همه باورهاي ديني، اخلاقي، سنت‌ها و عرف جامعه از جمله قرآن، مسجد و هويت گذاشته و بر آنها تاختند، اظهار داشت: جالب است كه باز هم شعار «زن، زندگي، آزادي» مي‌دهند اما اقدامات آنها هيچ نسبتي با آن ندارد. رييس قوه مقننه ادامه داد: كارنامه و نگاه انقلاب اسلامي و فرصت‌هايي كه به معناي واقعي كلمه براي زنان در انقلاب اسلامي اتفاق افتاد را بنگريد كه در آن موضوعات اساسي و اصلي زنان مورد توجه بوده است. در اين حوزه نقدهايي داشته و داريم، اما موضوعات اصلي ما اين نيست و موضوعات فرعي است كه روي كارهاي اساسي، دقيق و اصلي ما كه در حوزه زنان انجام پذيرفت، سايه افكند. وي افزود: انصاف اين است كه انقلاب اسلامي هم توانست زن را در محوريت خانواده در ابعاد مختلف خود قرار دهد و هم توانست زن را به عنوان يك فعال حوزه اجتماعي در عرصه‌هاي مختلف در ميدان مسائل اجتماعي و جامعه به ميدان بياورد، اما برخي نگاه‌ها، صحبت‌ها، روش‌ها و اظهارات در جاهايي بر اين موضوع سايه انداخت. قاليباف ادامه داد: امروز ۴۰درصد اعضاي هيات علمي را بانوان تشكيل مي‌دهند و حدود ۲۰درصد مديران در سطوح مختلف از زنان هستند و در برخي گرايش‌ها تا ۶۰درصد دانشجويان دختران هستند؛ البته برخي نقدهاي ما همين است كه در برنامه‌ريزي دچار اشكالاتي مي‌شويم كه ۶۰درصد بانوان در دانشگاه هستند، اما چاره‌انديشي نمي‌شود كه با ظرفيت‌ها و توقعات موجود چه برنامه‌اي براي خروجي آن داريم.

بدون شك انقلاب اسلامي فرصت را براي حضور بانوان در عرصه‌هاي مختلف فراهم كرده است
رييس نهاد قانونگذاري كشورمان در ادامه با بيان اينكه بانوان بايد عضو فعال جامعه باشند، اظهار داشت: در اين شرايط نمي‌توان سازوكار، خدمات و حتي مبلمان شهر را مردسالارانه طراحي كرد كه برخي اين برداشت را مي‌كنند كه انقلاب اسلامي با حضور زنان در عرصه اجتماعي مخالف است در حالي كه بدون شك انقلاب نشان داده و اين فرصت را فراهم كرده است تا زنان در عرصه‌هاي مختلف حضور داشته باشند.
وي تاكيد كرد: در كنار آن نگاه، اين باور را داريم كه زن ركن ركين خانواده است و خانواده اساس پيشرفت جامعه در همه ابعاد خود است و مهم‌ترين بحث پيشرفت در جامعه بدون شك منابع انساني است و در تربيت اين منابع انساني نقش مادران و زنان بي‌نظير است و كس ديگري نمي‌تواند آن را انجام دهد البته اين به اين معنا نيست كه كار مادران صرفا فرزندآوري باشد؛ اين صحبت‌ها متناقض نيست، بلكه شايد در ظاهر در تضاد باشند، اما همان دوگانه‌هايي هستند كه مكمل هم هستند.

بسياري از چالش‌هاي امروز به دليل حضور  ۸ وزير طي ۱۸ سال در آموزش و پرورش است
قاليباف در ادامه با اشاره به اهميت نقش تربيت گفت: بي‌شك آموزش و پرورش نيز در تربيت بسيار موثر است. در حال حاضر حدود ۱۸ سال است كه شاهد حضور ۸ وزير در آموزش و پرورش بوده‌ايم كه هم‌اكنون نيز اين وزارتخانه با سرپرست اداره مي‌شود كه به نظر من اين موضوع اتفاقي نيست. در اين مدت زمان، دو نسل از فرزندان ما از آموزش و پرورش بيرون آمده‌اند و امروز فارغ‌التحصيلان اين دوره از آموزش عالي نيز فارغ‌التحصيل شده‌اند و بسياري از چالش‌هاي امروز كشور نيز به دليل همين اتفاق است.
رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينكه جبهه انقلاب در حوزه آموزش و پرورش كارنامه قابل‌قبولي ندارد، يادآور شد: همواره روي اين موضوع تاكيد داشته‌ام كه فرد انقلابي كسي است كه كارآمدي دين در اداره جامعه را به اثبات برساند، اما روزي كه اين حرف را زدم خيلي به آن توجه نشد و امروز شاهد آثار برخي از اين ناكارآمدي‌ها هستيم و پاسخ روشن و قاطعي نيز براي آن نداريم.

تحول در اقتصاد يعني مبارزه با صهيونيست‌ها
وي همچنين با ابراز تاسف از اينكه جرات عذرخواهي نيز نداريم، اظهار داشت: اين عذرخواهي بايد به زبان و عمل باشد، اما متاسفانه در اين حوزه لكنت داريم و اينجاست كه زنان، مردان، جوانان و پيشكسوتان جبهه انقلاب بايد به صورت جدي به اين مباحث بپردازند و از هر بحث حاشيه‌اي فاصله بگيرند.
قاليباف با اشاره به سخنراني خود در راهپيمايي روز قدس گفت: امروز اسراييل واقعا منفعل است و جبهه اسلام در مقابل غرب و رژيم صهيونيستي به همراه توده‌هاي مردم توانسته است رژيم تا بن دندان مسلح صهيونيستي را منفعل و زمين‌گير كند. شعار مبارزه با اسراييل و صهيونيست‌ها در اين موضوع خلاصه مي‌شود كه ما مسوولان با مشكلات اقتصادي مبارزه كنيم؛ تحول در اقتصاد يعني مبارزه با صهيونيست‌ها.

مجلس يازدهم پرونده حمايت از حقوق زنان را تعيين تكليف كرد
رييس قوه مقننه همچنين با بيان اينكه اگر با اين نگاه اقدام كنيم همه جوانان ما ضد صهيونيست هستند، لذا بايد درك درستي از مسائل اجتماعي و فرهنگي داشته و نياز جامعه را به وقت متوجه شويم، گفت: ما اين افتخار را در مجلس يازدهم داريم كه موضوعي در رابطه با حقوق زنان كه بيش از ۲ دهه روي زمين مانده بود، پيگيري كنيم. اين موضوع در رابطه با نگاه مقابله با ظلم به زنان در محيط خانواده و جامعه است كه حضرت آقا نسبت به آن مطالبه داشتند كه با همت مجلس و غيرت بانوان مجلس آن را به سرانجام رسانديم.
وي افزود: اما ببينيد اين موضوع با چه مخالفت‌ها و مقاومت‌هايي روبه‌رو بود و هم‌اكنون نيز چه اظهاراتي درباره آن مي‌شود كه آن هم از درون جبهه انقلاب است. ما بايد بسيار شجاعانه و مدبرانه زير سايه مكتب امام راحل با عناصر عقلانيت و انقلابي‌گري پيش ببريم، اما متاسفانه گاهي عقلانيت تعطيل مي‌شود و درك درستي از آن نداريم. نبايد تسليم واقعيت تلخي شويم كه مي‌خواهد انقلاب را زمين بزند، اما تا خوب اين واقعيت را نشناسيم، نمي‌توانيم قدرت حل مساله داشته باشيم و آن را حل كنيم.

جهاد تصميم براي مسوولان به اندازه جهاد تبيين مهم است
قاليباف در ادامه با بيان اينكه امروز جهاد تبيين مهم‌ترين موضوع و رسالتي است كه بايد به آن پرداخت، گفت: ما در يك جنگ تركيبي قرار داريم كه از هر طرف بنگريد، موضوع تبيين موضوع بسيار جدي و اساسي در مسائل سياسي، فرهنگي، اجتماعي، محيط‌زيستي، تربيت و اقتصادي است. رييس مجلس شوراي اسلامي همچنين با اشاره به اين مطلب كه جهاد تصميم، براي ما مسوولان به اندازه جهاد تبيين مهم است، گفت: ما مسوولان در بخش‌هاي قابل‌توجهي در جهاد تصميم مردد هستيم، چراكه تصميم سخت است و هزينه دارد و زحمت برمي‌دارد، اما بدون شك كارهاي بر زمين ‌مانده امروز ما نيازمند شجاعت در تصميم‌گيري و هزينه ‌دادن آبرو، جان و زمان است و طبيعتا يك تصميم درست توام با خردجمعي كه مبتني بر سنت‌هاي الهي و مردمي‌سازي باشد، مي‌تواند راهگشا باشد.

تبيين قانون حمايت از زنان از سوي زنان انقلابي بسيار مهم است
وي افزود: زماني كه از جهاد تبيين سخن مي‌گوييم يعني وقتي كليات قانون حمايت از زنان در مقابل سوءرفتارها تصويب شد، تبيين آن در جامعه بسيار مهم است و زنان انقلابي در جبهه انقلاب بايد اين موضوع را سر دست گرفته و درباره آن سخن گفته و از آن دفاع كنند كه انديشه و منطق انقلاب و نگاه دقيق و آگاهانه برخاسته از انديشه سياسي امام خميني(ره) و فرمان و مطالبه مقام معظم رهبري نسبت به زنان جامعه است.

قانون حمايت از زنان به امنيت كشور كمك مي‌كند و باعث شكوفايي استعداد بانوان مي‌شود
رييس نهاد قانونگذاري كشورمان در ادامه با بيان اينكه دست نياز به سمت شما بانوان براي تبيين اين موضوع دراز مي‌كنم، اظهار داشت: بعد از تصويب كليات اين طرح، موضوع در حال بررسي در كميسيون‌هاي تخصصي مربوطه است كه اگر اشكالات و ايراداتي دارد بايد از اين فرصت استفاده كرده و ايرادات آن را با ارايه پيشنهادات برطرف كنيم اما متاسفانه گاهي نقدهاي غيرمنصفانه‌اي از آن صورت مي‌گيرد كه رنگ و بوي خدايي ندارد؛ اين منطق كه فقط كار خود را كار بدانيم و به كار ديگران اهميت ندهيم، كار جبهه انقلاب نيست.
وي افزود: اين اقدام مجلس به امنيت كشور و به ظرفيت‌سازي از استعدادهايي كه واقعا در بخش بانوان در كشور مورد خفقان قرار گرفته است، كمك مي‌كند؛ اين لايحه اين ظرفيت و فرصت را دارد كه حرفي سياسي، اجتماعي، فرهنگي، ديني و برخاسته از انقلاب باشد. اگر افراد ديگري اين كار را انجام مي‌دادند، اين روزها تمام رسانه‌ها و فضاي مجازي به عنوان يك فتح‌الفتوح از آن ياد مي‌كردند، اما افسوس از اينكه چند يادداشت و ميزگرد و جلسه در رسانه‌ها و صداوسيما داشته باشيم. آيا اين‌گونه مي‌خواهيم نقش زنان را دنبال كنيم؟!

تخريب نبايد جايگزين نقد شود/ ايجاد تقابل در جبهه انقلاب، گناه نابخشودني است
قاليباف در ادامه با گراميداشت ياد و خاطره مرحوم عماد افروغ كه نقد درون گفتماني را مطرح كرد و پاي آن ايستاد، گفت: ما بايد خود را نقد كنيم و مخالف نقد نيستيم، اما حتما تخريب خوب نيست و ايجاد اختلاف در جبهه انقلاب درست نيست. در حالي كه امروز همه مردم اين توقع را دارند كه جبهه انقلاب بر مشكلات فائق‌ آيد نبايد اجازه دهيم تقابل در اين جبهه ايجاد شود كه گناه نابخشودني است.
رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به جهاد تصميم كه نيازمند گذشت، شجاعت، محبت، سينه فراخ، صبر، تحمل و وقت گذاشتن است، عنوان كرد: ما براي انقلاب، ايران، ملت و فرزندان عزيزمان بايد وقت بگذاريم. شهيد سليماني مي‌گفت وقتي ما حزب‌اللهي‌ها همه ‌چيز را براي خودمان و حزب، مسجد، هيات، كوچه و محله خودمان مي‌خواهيم، كار به درستي پيش نمي‌رود. او مي‌گفت وقتي در فرصتي كه در هواپيما هستيم به جاي اينكه كنار هم بنشينيم و حرف بزنيم، دوست داريم كنار كساني بنشينيم و حرف بزنيم كه گويا هيچ نسبتي با آنها نداريم، چراكه بايد حرف آنها را نيز شنيد.
وي در ادامه با بيان اينكه ما حتما در ارتباط با همين موضوعات مثل حجاب و عفاف با نگاه درست و منطقي و با روش‌هاي ايجابي و درس‌گرفتن از همه روش‌هاي غلطي كه در گذشته داشتيم يك‌بار بازنگري كرده و براي آن فكر كنيم، اظهار داشت: ما بايد بتوانيم با تصميمات مهم و شجاعانه در همه عرصه‌هاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و به ‌ويژه با اولويت مسائل اقتصادي را حل كنيم و مطمئن باشيم كه موضوع اقتصاد موضوع مهمي است كه بايد به عنوان اولويت به آن نگاه شود كه اگر بر آن فائق آييم راحت‌تر مي‌توانيم در حوزه‌هاي ديگر صحبت كنيم، چراكه اكنون سايه ناكارآمدي آن بر ساير حوزه‌ها نيز افتاده است. قاليباف ادامه داد: رهبري راهبرد امنيت، سلامت، مشاركت و رقابت را براي انتخابات برشمردند كه ما انقلابي‌ها نمي‌توانيم هيچ كدام از اين راهبردها را نبينيم و همين‌ قدر كه امنيت و سلامت آن براي ما مهم است، مشاركت و رقابت آن نيز براي ما مهم است و همه دستگاه‌هايي كه مسووليت برگزاري انتخابات را دارند بايد اين ۴ راهبرد را در سازوكار خود تدوين كنند و همه اعضاي جبهه انقلاب نيز بايد اين ۴ راهبرد را در كنار هم ببينند و منسجم شده و در كنار هم بايستند و با افتخار از انديشه سياسي امام (ره) و شهدا و از فرمايشات رهبري دفاع كرده و صادقانه به مردم نشان دهند كه خدمتگزار آنها هستند و قصد دارند مسائل و مشكلات آنها را با اولويت حوزه اقتصادي حل كنند.

امروز در جايگاه مطالبه‌گري نيستيم و در مركز تصميم‌گيري قرار داريم
رييس مجلس شوراي اسلامي در پايان خاطرنشان كرد: امروز ما در مركز تصميم‌گيري نشسته و در جايگاه مطالبه‌گري نيستيم و كار سخت‌تر، اما شيرين است و مطمئن هستيم اين فرصت ما را در درون، به خود مي‌آورد كه اگر جايي از جاده اصلي به جاده خاكي رفتيم، بازگرديم و بدانيم كه بايد كار كنيم كه مردم به ما اعتماد كنند.
براساس اين گزارش در اين نشست غلامعلي حدادعادل رييس شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب اسلامي، مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران، تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ازجمله فاطمه قاسمپور، زهره الهيان، فاطمه محمدبيگي، سميه رفيعي و معصومه پاشايي‌بهرام نيز حضور داشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون